  • 11. Data: 2006-04-19 17:23:21
    Temat: Re: wyrok TK w sprawie aplikacji adw.
    Od: "Kacper" <k...@p...usunto.onet.pl>

    Użytkownik "Lookasik" <l...@p...o2.pl> napisał w wiadomości
    news:e25r53$of7$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > a co z ustawa radcowska.???.. zaskarzone zostaly tylko przepisy dotyczace
    > ustawy o adwokaturze

    wlasnie to samo mnie zastanowilo, ale ta czesc nowelizacji nie zostala przez
    nikogo zaskarzona, wiec chyba obowiazuje nadal..

    Kacper

  • 12. Data: 2006-04-19 17:40:07
    Od: "Roman Rumpel" <romane@screwspam,gazeta.pl>

    kam <#k...@w...pl#> dosć niespodziewanie napisał(a):
> [...]

    OIDP top zaskarzona ustawa nosiła tytuł o zmianie ustawy o adwokaturze i
    niektórych innych ustaw.
    Głowy nie dam, transmisja internetowa była kiepska, ale sądzę, ze padły
    ogólnie przepisy dotyczace wszystkich korporacji i aplikacji.
    Coś pewnego bedzie wiadomo, jak zostanie opublikowane orzeczenie TK, a nie
    to, co dziennikarzowi się wydaje, ze usłyszał, a redaktorowi, ze powinno być
    napisane :o)
    --
    Roman Rumpel Skype: siedemrumpli
    C Hollywood Homicide

  • 13. Data: 2006-04-19 19:17:07
    Od: Daniel Wieszczycki <d...@N...pl>

    Kacper napisał(a):
    > Witam,
    > wlasnie wyczytalem, ze TK uznal, że pozbawienie korporacji adwokackiej
    > wpływu na ustalanie zasad egzaminu na aplikacje jest niezgodne z
    > Konstytucją - zdecydował Trybunał Konstytucyjny.
    > Ale co z osobami po innej aplikacji?? Wie ktos moze ?
    >
    > Kacper

    Tutaj jest sentencja wyroku:
    http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2006/Dz_Ustaw/k_
    06s06.htm

    Abstrahując od pozostałej części wyroku, najbardziej dziwne jest dla
    mnie stwierdzenie z punktu 2. Artykuł umożliwiający świadczenie usług
    prawnych osobom bez aplikacji został uznany za niezgodny z art. 2
    Konstytucji.
    Przypomnę brzmienie: "Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem
    prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej."

    Czyli, niesprawiedliwe społecznie jest to, że nie tylko adwokaci mogą
    świadczyć pomoc prawną? W tym momencie TK nie rozumiem. M. Safjan był
    moim wykładowcą, sporo sie od niego nauczyłem, ale żeby takie kuriozum
    wymyślić... to sztuka. Z niecierpliwością czekam na jakieś uzasadnienie
    tego wyroku.
    Pozdrawiam,
    DW

  • 14. Data: 2006-04-19 20:30:13
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2006-04-19 21:17, Daniel Wieszczycki wrote:

> [...]
    > moim wykładowcą, sporo sie od niego nauczyłem, ale żeby takie kuriozum
    > wymyślić... to sztuka. Z niecierpliwością czekam na jakieś uzasadnienie

    Światło na to rzuca wypowiedź M. Safjana (wp.pl). Zdaniem Trybunału,
    tzw. doradztwo prawne powinno zostać uregulowane odrębną ustawą (z
    obligatoryjnym ubezpieczeniem OC, itp.), a nie wrzucone na doczepkę do
    prawa o adwokaturze. Toteż przepis naruszył zasadę prawidłowej
    legislacji (i art. 2 konstytucji). Co do zasady, Trybunał nie
    kwestionuje prawa osób posiadających ukończone prawnicze studia wyższe
    do udzielania porad prawnych.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the

  • 15. Data: 2006-04-19 20:38:53
    Od: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>

    On 2006-04-19 18:12, Roman Rumpel wrote:
    > Kacper <k...@p...usunto.onet.pl> dosć niespodziewanie

    > Muszą najpierw popracowac w zawodzie, nie można od razu po sędziowskiej
    > czy prokuratowrskiej. Zostaje zatem, jak było dawiej

    Sentencja brzmi: [jest niezgodne] w zakresie, w jakim stwarza możliwość
    dopuszczenia do wykonywania zawodu adwokata osób, które po złożeniu
    wskazanych w nim egzaminów nie wykazują się odpowiednią praktyką w
    zawodzie prawniczym.

    Komunikat prasowy: "Dopuszczenie do wpisu na listę adwokatów osób, które
    nie mogą się wylegitymować nawet krótka praktyką zawodową, narusza w
    sposób ewidentny możliwość sprawowania pieczy przez organy samorządu
    adwokackiego nad należytym wykonywaniem zawodu adwokata."

    Pytanie: czym jest "zawód prawniczy", i ile to jest "krótka praktyka"?

    --
    Przemysław Płaskowicki
    It is a truth universally acknowledged, that a single man in possession

  • 16. Data: 2006-04-19 20:54:20
    Od: Daniel Wieszczycki <d...@N...pl>

    Przemysław Płaskowicki napisał(a):
> [...]
    > legislacji (i art. 2 konstytucji). Co do zasady, Trybunał nie
    > kwestionuje prawa osób posiadających ukończone prawnicze studia wyższe

    Jak tylko zaczynałem świadczenie usług podnosiłem ten problem.
    1. Brak ubezpieczenia - nawet chcieliśmy się ubezpieczyć, ale nikt nie
    proponował takiego ubezpieczenia.
    2. Brak uregulowań dotyczących tajemnicy. Dlatego też, w skrajnym
    przypadku doradca prawny będzie zmuszony do zadenuncjowania swojego
    klienta. Z tego powodu nie zajmujemy się sprawami karnymi w ogóle.

    Pozdrawiam,
    DW

  • 17. Data: 2006-04-19 21:37:11
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Daniel Wieszczycki*
    wypowiedziała te słowa:

    > 1. Brak ubezpieczenia - nawet chcieliśmy się ubezpieczyć, ale nikt nie
    > proponował takiego ubezpieczenia.

    Nie sądzę, żeby TK zajmował się akurat kwestią OC poszczególnych grup
    zawodowych. Nie tu leży problem.

    > 2. Brak uregulowań dotyczących tajemnicy. Dlatego też, w skrajnym
    > przypadku doradca prawny będzie zmuszony do zadenuncjowania swojego
    > klienta. Z tego powodu nie zajmujemy się sprawami karnymi w ogóle.

    Ta niewygoda jest niestety oczywista.
    Ogólnie - ja po prostu wiedziałem, że tak będzie. Ta ustawa naprawdę
    została spieprzona. Pomijam już w ogóle kwestię, że to żadne otwarcie
    zawodu nie jest.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    ||| JID:o...@j...org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl |||

  • 18. Data: 2006-04-19 21:51:29
    Od: Daniel Wieszczycki <d...@N...pl>

    Olgierd napisał(a):
    > Ta niewygoda jest niestety oczywista.
    > Ogólnie - ja po prostu wiedziałem, że tak będzie. Ta ustawa naprawdę
    > została spieprzona. Pomijam już w ogóle kwestię, że to żadne otwarcie
    > zawodu nie jest.

    Nie twierdzę, że nie. Została przygotowana "na kolanie" i takie są skutki.
    Ale dlaczego sądzisz, że nie otworzyła w pewien sposób zawodu? Doradztwo
    prawne, jeżeli ustawa by dłużej obowiązywała, stałoby się w końcu
    bardziej przystępne...

    Teraz rodzi się kolejna kwestia. Powiedzmy, że zainwestowałem pieniądze
    w rozruch firmy doradztwa prawnego. Wynająłem lokal, kupiłem komputery,
    oprogramowanie, wykupiłem reklamy w różnych mediach. Nagle TK nakazuje
    mi zamknąć interes. I co? Pozywać Skarb Państwa? :)
    Mają czas do końca grudnia. Jak nie, to składam pozew... Poćwiczę sobie
    walkę z wiatrakami...
    Pozdrawiam,
    DW

  • 19. Data: 2006-04-19 21:57:50
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

> [...]

    > Ale dlaczego sądzisz, że nie otworzyła w pewien sposób zawodu?
    > Doradztwo prawne, jeżeli ustawa by dłużej obowiązywała, stałoby się w

    Bo otwarcie zawodu to jest urynkowienie palestry: kończysz studia i
    decydujesz - albo wieszasz tabliczkę "adwokat" i sobie radzisz albo
    szukasz etatu. IMHO tak jest w Hiszpanii.
    Doradztwo tak, ale z możliwością równoprawnego reprezentowania klienta w
    sądzie.

> [...]
    > TK nakazuje mi zamknąć interes. I co? Pozywać Skarb Państwa? :)
    > Mają czas do końca grudnia. Jak nie, to składam pozew... Poćwiczę

    No o odpowiedzialności Sejmu za błędy legislacyjne SN swego czasu już
    orzekł.
    Jednak jak dobrze rozumiem nikt nie ma szczególnych zastrzeżeń do samej
    kwestii doradztwa prawnego. To nigdy nie budziło wątpliwości, z
    wyjątkiem może chorej próby karania za wykonywanie zawodu bez
    posiadanych uprawnień.

  • 20. Data: 2006-04-20 04:05:11
    Od: stern <s...@p...pl>

    Johnson napisał(a):

    > Swoją drogą jest to dla mnie niezrozumiałe. Przecież po aplikacji
    > sędziowskiej ma się taką samą wiedzę lub większą niż po aplikacji
    > adwokackiej.

    ale nie masz odpowiedniej praktyki.
    Tzn nikt Ci nie nauczył powielania błędów patrona.

    BTW: czy aplikant prokuratorski oskarżający w sprawach w post.
    uproszczonym odbywa praktykę w zawodzie czy nie?

    Czy aplikant sądowy pracujący jednocześnie w kancelarii adw/radc/ nabywa
    odpowiednią praktykę?

    Jaka praktyka jest odpowiednia?

    TK dał plamę imho i to dużą.

    pozdr.