  • Date: Wed, 19 Apr 2006 22:30:13 +0200
    From: Przemysław Płaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: wyrok TK w sprawie aplikacji adw.

    On 2006-04-19 21:17, Daniel Wieszczycki wrote:

    > Tutaj jest sentencja wyroku:
    > http://www.trybunal.gov.pl/Rozprawy/2006/Dz_Ustaw/k_
    06s06.htm

> [...]
    > prawnych osobom bez aplikacji został uznany za niezgodny z art. 2
    > Konstytucji.
    > Przypomnę brzmienie: "Rzeczpospolita Polska jest demokratycznym państwem
    > prawnym, urzeczywistniającym zasady sprawiedliwości społecznej."
    >
    > Czyli, niesprawiedliwe społecznie jest to, że nie tylko adwokaci mogą
    > świadczyć pomoc prawną? W tym momencie TK nie rozumiem. M. Safjan był
    > moim wykładowcą, sporo sie od niego nauczyłem, ale żeby takie kuriozum
    > wymyślić... to sztuka. Z niecierpliwością czekam na jakieś uzasadnienie

    Światło na to rzuca wypowiedź M. Safjana (wp.pl). Zdaniem Trybunału,
    tzw. doradztwo prawne powinno zostać uregulowane odrębną ustawą (z
    obligatoryjnym ubezpieczeniem OC, itp.), a nie wrzucone na doczepkę do
    prawa o adwokaturze. Toteż przepis naruszył zasadę prawidłowej
    legislacji (i art. 2 konstytucji). Co do zasady, Trybunał nie
    kwestionuje prawa osób posiadających ukończone prawnicze studia wyższe
    do udzielania porad prawnych.
    --
    Przemysław Płaskowicki
    Love: A temporary insanity curable by marriage or by the removal of the