  • 1. Data: 2009-09-04 08:20:34
    Temat: wezwanie do zapłaty - e-mailem?
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    Witam,

    o ile dobrze się orientuję to aby złożyć pozew sądowy o nieopłacona
    fakturę w trybie przyspieszonym należy mieć podpisaną fakturę i wysłać 4
    wezwania do zapłaty.

    Tutaj pojawia się pytanie, czy te wezwania mogą być wysłane za
    pośrednictwem poczty e-mail? Czy e-mail może być dowodem w sądzie?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2009-09-04 08:24:56
    Temat: Re: wezwanie do zapłaty - e-mailem?
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:
    > Witam,
    >
    > o ile dobrze się orientuję to aby złożyć pozew sądowy o nieopłacona
    > fakturę w trybie przyspieszonym należy mieć podpisaną fakturę i wysłać 4
    > wezwania do zapłaty.

    Nieprawda. Nie potrzeba ani podpisanej faktury, ani 4 wezwań. Jeśli
    jest to postępowanie gospodarcze, to wystarczy 1 wezwanie i faktura bez
    podpisu poparta innymi dowodami (choćby zeznaniami).

    > Tutaj pojawia się pytanie, czy te wezwania mogą być wysłane za
    > pośrednictwem poczty e-mail? Czy e-mail może być dowodem w sądzie?

    Wezwanie musi być potwierdzone przez dłużnika, albo wysłane do niego
    listem poleconym.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2009-09-04 08:28:20
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    > Nieprawda. Nie potrzeba ani podpisanej faktury, ani 4 wezwań. Jeśli
    > jest to postępowanie gospodarcze, to wystarczy 1 wezwanie i faktura bez
    > podpisu poparta innymi dowodami (choćby zeznaniami).

    To sąd w Białymstoku jest jakiś dziwny, niedawno składałem pozew i
    miałem nie podpisaną fakturę ale za to miałem ugodę (w której było
    uznanie długu). Sąd stwierdził że nie ma uznania długu przez brak
    podpisu na fakturze..

    > Wezwanie musi być potwierdzone przez dłużnika, albo wysłane do niego
    > listem poleconym.

    Aha, czyli przez e-mail się nie da?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2009-09-04 08:52:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:

> [...]
    > miałem nie podpisaną fakturę ale za to miałem ugodę (w której było
    > uznanie długu). Sąd stwierdził że nie ma uznania długu przez brak

    A do czego to uznanie długu jest potrzebne? I co w ogóle miałeś na
    myśli mówiąc o trybie przyspieszonym, bo kpc nie zna takiego czegoś.

    > Aha, czyli przez e-mail się nie da?

    Przepis jest przecież jasny - nie da się. Art. 478(12)kpc jeśli
    dobrze pamiętam.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2009-09-04 08:54:52
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Liwiusz pisze:

> [...]
    > myśli mówiąc o trybie przyspieszonym, bo kpc nie zna takiego czegoś.

    > Przepis jest przecież jasny - nie da się. Art. 478(12)kpc jeśli dobrze

    Źle pamiętam - art. 479(12)

    § 2. Powód powinien dołączyć do pozwu odpis reklamacji lub wezwania do
    dobrowolnego spełnienia żądania wraz z dowodem doręczenia albo wysłania
    go pozwanemu przesyłką poleconą oraz odpisy pism świadczących o próbie
    wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2009-09-04 09:06:54
    Od: Piotr <p...@b...pl>

    > A do czego to uznanie długu jest potrzebne? I co w ogóle miałeś na
    > myśli mówiąc o trybie przyspieszonym, bo kpc nie zna takiego czegoś.

    Chodzi mi o postępowanie które jest uproszczone i płaci się 4 razy mniej
    kosztów sądowych (postępowanie nakazowe?)

    Wracając do wezwania do zapłaty, to wystarczy raz wysłać listem
    poleconym wezwanie do zapłaty i po tygodniu można składać pozew?
    Czy kodeks określa co ma zawierać wezwanie? Nie mogę tego znaleźć..

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 7. Data: 2009-09-04 09:53:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:

    > Chodzi mi o postępowanie które jest uproszczone i płaci się 4 razy mniej
    > kosztów sądowych (postępowanie nakazowe?)

    4 razy mniej faktycznie płaci się w postępowaniu nakazowym. Uznanie
    długu powinno być wystarczające do postępowania nakazowego
    (art. 485 par. 1 ust. 3 - sąd wydaje nakaz zapłaty na podstawie
    dołączonego do pozwu "wezwania dłużnika do zapłaty i pisemnym
    oświadczeniem dłużnika o uznaniu długu".)

    Jeśli jednak sąd ma odmienne zdanie, to najprościej i najszybciej
    będzie dopłacić 3/4 i mieć nakaz w postępowaniu upominawczym. Jaka jest
    wartość przedmiotu sporu?

    > Wracając do wezwania do zapłaty, to wystarczy raz wysłać listem
    > poleconym wezwanie do zapłaty i po tygodniu można składać pozew?
    > Czy kodeks określa co ma zawierać wezwanie? Nie mogę tego znaleźć..

    Zacytowałem - "§ 2. Powód powinien dołączyć do pozwu odpis reklamacji

  • 8. Data: 2009-09-04 12:18:25
    Od: Piotr <p...@b...pl>

> [...]
    > dołączonego do pozwu "wezwania dłużnika do zapłaty i pisemnym
    > oświadczeniem dłużnika o uznaniu długu".)

    To w postępowaniu nakazowym trzeba 1 wezwanie i podpisaną fakturę (czyli
    uznanie długu)?

    > Jeśli jednak sąd ma odmienne zdanie, to najprościej i najszybciej
    > będzie dopłacić 3/4 i mieć nakaz w postępowaniu upominawczym. Jaka jest
    > wartość przedmiotu sporu?

    Tak też zrobiłem, kwota była ponad 30 tys zł więc trochę to zabolało..

> [...]
    > doręczenia albo wysłania go pozwanemu przesyłką poleconą oraz odpisy
    > pism świadczących o próbie wyjaśnienia spornych kwestii w drodze rokowań."

    Czyli w kodeksie nie ma dokładnego tekstu wezwania do zapłaty?

    KRD stosuje mniej więcej taką formułę:
    "Na podstawie art. 476 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz.
    93, z późn. zmianami) wzywamy do natychmiastowego uregulowania należnej
    sumy, zgodnie z poniższym zestawieniem.
    Słownie do zapłaty: 00/100 PLN
    Wymienioną sumę prosimy przekazać na nasz rachunek bankowy
    w ciągu 7 dni od daty otrzymania niniejszego wezwania."

    Ale dlaczego tutaj daje sie następne 7 dni na wpłatę?

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 9. Data: 2009-09-04 12:27:02
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Piotr pisze:

    > To w postępowaniu nakazowym trzeba 1 wezwanie i podpisaną fakturę (czyli
    > uznanie długu)?

    Wezwanie trzeba zawsze w gospodarczym. W nakazowym dodatkowo jakiś
    dokument typu weksel, uznanie długu, podpisany rachunek, czek ipt. -
    jest to określone w kpc.

    > Czyli w kodeksie nie ma dokładnego tekstu wezwania do zapłaty?

    Nie ma.

> [...]
    > w ciągu 7 dni od daty otrzymania niniejszego wezwania."
    >
    > Ale dlaczego tutaj daje sie następne 7 dni na wpłatę?

    Na tym polega wezwanie. Ja daję 3 dni. Po upływie tego terminu uznaje
    się, że wezwanie nie przyniosło skutku i można kierować sprawę do sądu.

    Większość wezwań (w tym i powyższe), nie spełnia wymogów wg kpc - na
    przykład nie świadczy o próbie rozwiązania spornych kwestii na drodze
    rokowań, ale sądy chyba się tym nie przejmują.

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2009-09-04 13:50:14
    Od: Piotr <p...@b...pl>

> [...]
    > przykład nie świadczy o próbie rozwiązania spornych kwestii na drodze
    > rokowań, ale sądy chyba się tym nie przejmują.

    Rozumiem, a możesz podać tekst jakim ty się posługujesz?

    Pozdrawiam
    Piotr