  • 1. Data: 2009-09-03 17:05:06
    Temat: Umowa przedwstępna z deweloperem
    Od: Reseller <r...@o...pl>

    DEWELOPER oświadcza, że:
    1. Posiada prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
    położoną (...) działka nr (...), (...),
    obręb (...), o łącznej powierzchni (...) m2, dla której (...), Wydział
    Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgą
    wieczystą (...), na której zostanie wybudowany budynek, w którym
    znajdować się będzie Przedmiot Umowy opisany w §4 pkt 1.

    2. Prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane wymagane przez
    art. 32 ustawy Prawo Budowlane (Dz.U z 2003 r. nr 207, poz. 2016, z dnia
    07.07.1994 r. z późniejszymi zmianami), wynika z umowy kupna sprzedaży
    zawartej w dniu (...) w Kancelarii Notarialnej przed notariuszem (...),
    na mocy której (Firma) nabyła będącą w użytkowaniu wieczystym działkę nr
    (...) o powierzchni (...) m2, położonej we (...), (...), objętej księgą
    wieczystą (...), prowadzoną przez Sąd Rejonowy dla (...).

    Moje pytanie dotyczy fragmentu "na mocy której (Firma) nabyła będącą w
    użytkowaniu wieczystym działkę nr (...) o powierzchni (...) m2". Co
    znaczy, że firma nabyła działkę? Kupiła na własność? Czy może nabyć
    tylko prawo do użytkowania wieczystego? "Będącą w użytkowaniu
    wieczystym" - czyim użytkowaniu wieczystym? Poprzednich właścicieli? Czy
    obecnie będącą w użytkowaniu wieczystym tego dewelopera?

    Czy kupując mieszkanie u tego dewelopera nabywam prawo własności do
    gruntu pod budynkiem, czy będę miał tylko użytkowanie wieczyste? Czy
    mogę pójść do stosownego Wydziału Ksiąg Wieczystych i sprawdzić jakie
    prawo do w/w działki ma deweloper? Jako to się odbywa? Co mogę w tej
    księdze wyczytać?

    Dużo wątpliwości, brak znajomego prawnika.
    --
    Reseller

  • 2. Data: 2009-09-03 19:21:29
    Temat: Re: Umowa przedwstępna z deweloperem
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Reseller wrote:
> [...]
    > wieczystym" - czyim użytkowaniu wieczystym? Poprzednich właścicieli? Czy
    > obecnie będącą w użytkowaniu wieczystym tego dewelopera?

    poprzednich właścicieli.

> [...]
    > mogę pójść do stosownego Wydziału Ksiąg Wieczystych i sprawdzić jakie
    > prawo do w/w działki ma deweloper? Jako to się odbywa? Co mogę w tej

    no właśnie tu może być ten cały "trik".
    Że deweloper nie nabył gruntu, a nabył jedynie prawo użytkowania
    wieczystego, a właścielem dalej jest np. miasto i w efekcie kupisz
    mieszkanie bez gruntu, a podatek bedziesz płacił od użytkowania
    wieczystego miastu.

    Sprawdz dokładnie księgi wieczyste, kto jest wpisany jako własciciel
    gruntu. Założe się, że nie deweloper.

  • 3. Data: 2009-09-03 19:42:25
    Od: Reseller <r...@o...pl>

    witek pisze:

    > poprzednich właścicieli.
    Czy stwierdzenie, że firma nabyła działkę nie sugeruje, że nabyła do
    niej prawo własności a nie prawo użytkowania?

> [...]
    > wieczystego miastu.
    >
    > Sprawdz dokładnie księgi wieczyste, kto jest wpisany jako własciciel

    Jeśli jest deweloper, to powinno rozwiać wszystkie moje wątpliwości i
    załatwić sprawę.

    Dziękuję za odpowiedź, zainteresuję się Księgą Wieczystą w/w nieruchomości.

    --
    Reseller

  • 4. Data: 2009-09-04 06:46:33
    Od: "Stefan.Burczymucha" <s...@...O.S.P.A.M.themasterofdisaster.org>

    > no właśnie tu może być ten cały "trik".
    > Że deweloper nie nabył gruntu, a nabył jedynie prawo użytkowania
    > wieczystego, a właścielem dalej jest np. miasto i w efekcie kupisz

    w wawie zreszta inaczej juz nie ma, miasto niechetnie sprzedaje

  • 5. Data: 2009-09-04 15:54:00
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > no właśnie tu może być ten cały "trik".
    > Że deweloper nie nabył gruntu,

    Oczywiście że nabył grunt. Grunt jest w użytkowaniu wieczystym. Nie ma żadnych
    różnic w przypadku władania pomiędzy prawem własności a użytkowaniem wieczystym.

    a nabył jedynie prawo użytkowania
    > wieczystego, a właścielem dalej jest np. miasto i w efekcie kupisz
    > mieszkanie bez gruntu, a podatek bedziesz płacił od użytkowania
    > wieczystego miastu.

    Bzdura i bzdura. Oczywiście, że nabędzie mieszkanie z gruntem. Jest na to
    rubryka w księdze wieczystej. Jedyną różnicą będzie określenie udziału jako
    częśc prawa użytkowania wieczystego gruntu i części wspólnych budynku zamiast
    prawa własności.
    I od użytkowania wieczystego nie płaci się podatku tylko opłate za użytkowanie
    wieczyste.

    > Sprawdz dokładnie księgi wieczyste, kto jest wpisany jako własciciel
    > gruntu. Założe się, że nie deweloper.

    To jest zupełnie bez znaczenia dla aspektu prawnego. Właścicielem gruntu pewnie
    będzie wpisana gmina lub skarb pańśtwa, ale użytkownikiem wieczystym będzie
    developer. Jak wybuduje budynek na tej działce to będzie właścicielm równiez
    tego budynku. Jedynie trzeba pamiętać, że należy płacić roczną opłatę za
    użytkowanie wieczyste.

  • 6. Data: 2009-09-04 16:32:13
    Od: Reseller <r...@o...pl>

    Boombastic pisze:

> [...]
    > tego budynku. Jedynie trzeba pamiętać, że należy płacić roczną opłatę za

    W takim razie, czy ma to znaczenie dla wysokości opłat? I co będzie po
    roku 2089, w którym wygasa prawo użytkowania wieczystego jak przepiszę
    mieszkanie na swoje dziecko?
    Czy w przyszłości jest możliwość wykupu tego gruntu i przekształcenie we
    własność, czy to ma wogóle sens?
    Deweloper coś wspominał o tym, że gdyby to Oni chcieli kupić ziemię na
    własność to by kosztowało "miliony" a jeśli kupią to właściciele
    mieszkań np jako wspólnota, czy też przedstawiciel mieszkańców w ich
    imieniu i dla nich do podziału to będą to "nieduże" koszty. Czy to prawda?
    --
    Reseller

  • 7. Data: 2009-09-04 16:56:38
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

    > W takim razie, czy ma to znaczenie dla wysokości opłat? I co będzie po
    > roku 2089, w którym wygasa prawo użytkowania wieczystego jak przepiszę
    > mieszkanie na swoje dziecko?

    Umowa pewnie zostanie przedłużona na kolejne 99 lat. Druga opcja to powrót
    gruntu do właściciela za odszkodowaniem za pozostały budynek.

    > Czy w przyszłości jest możliwość wykupu tego gruntu i przekształcenie we
    > własność, czy to ma wogóle sens?

    Przepisy co jakiś czas się zmieniają. Bywały już w przeszłości okresy, że za
    kilka opłat rocznych można było przekształcic na własność. Ale dotyczyło to
    dawnych praw UW. Po wpisanej przez ciebie dacie myślę, że był to pewnie teren
    pierwotnie należacy do jakiejś państwowej firmy która sie uwłaszczyła na tym
    gruncie, a developer go odkupił.

> [...]
    > mieszkań np jako wspólnota, czy też przedstawiciel mieszkańców w ich
    > imieniu i dla nich do podziału to będą to "nieduże" koszty. Czy to prawda?

    Na "nieduże" koszty bym nie liczył. Po prostu trzeba sporo dopłacić. Jest na to
    specjalny wzór uwzględniający m.in. liczbe pozostałych lat. Generalnie bez
    zastosowania bonifikat przez właściciela gruntu (gmina, skarb państwa) operacja
    jest mało opłacalna. A właściciele stosują bonifikaty w zalezności od własnego
    widzimisię. Jak to w polskim prawie - dziś jest tak, jutro jest inaczej.

  • 8. Data: 2009-09-04 20:31:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Boombastic wrote:

> [...]
    > tego budynku. Jedynie trzeba pamiętać, że należy płacić roczną opłatę za

    ....którą ustala gmina z sufity, np 100 razy wyzsza.

    Pogadaja z tymi ktorzy kupili mieszkania na gruncie miesta. Chetnie się
    z tobą zamienią na mieszkania.

  • 9. Data: 2009-09-04 20:36:52
    Od: Reseller <r...@o...pl>

    Boombastic pisze:

    > Umowa pewnie zostanie przedłużona na kolejne 99 lat. Druga opcja to powrót
    > gruntu do właściciela za odszkodowaniem za pozostały budynek.

    Właścicielem jest Skarb Państwa. Deweloper - wieczyste użytkowanie.

    > Po wpisanej przez ciebie dacie myślę, że był to pewnie teren
    > pierwotnie należacy do jakiejś państwowej firmy która sie uwłaszczyła na tym
    > gruncie, a developer go odkupił.

    Część tego terenu należała do POLMOZBYTU - firmy swego czasu państwowej.
    W Księdze Wieczystej dla tej działki istnieją tylko - właściciel - Skarb
    Państwa i wieczyste j.w.

> [...]
    > widzimisię. Jak to w polskim prawie - dziś jest tak, jutro jest inaczej.

    Czyli wykup procentowy do udziału mieszkania w stosunku do całości
    działki w wysokości około 3.000 zł to jakaś abstrakcja? O takich kwotach
    mówił przedstawiciel dewelopera.

    --
    Reseller

  • 10. Data: 2009-09-04 20:39:29
    Od: Reseller <r...@o...pl>

    witek pisze:
    > ....którą ustala gmina z sufity, np 100 razy wyzsza.
    >
    > Pogadaja z tymi ktorzy kupili mieszkania na gruncie miesta. Chetnie się
    > z tobą zamienią na mieszkania.
    Miasto ustala te ceny "z kapelusza"? Nie ma na to żadnego paragrafu
    który mówi, że "można o tyle albo tyle" i nie więcej?

    --
    Reseller