  • 1. Data: 2005-07-18 11:12:59
    Temat: renta rodzinna po 25 roku życia
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Zaświadczenie z uczelni jest tej treści " W roku akademickim 2004/2005 jest
    studentką .
    Rok studiów:1
    Semestr:2
    Studia zaoczne magisterskie uzupełniające.
    Czas trwania nauki: 1,5 roku.

    Studentka urodziła się 10.06.1980 r
    Przepisy ZUS mówią: "Jeśli dziecko osiągneło 25 lat będąc na ostatnim roku
    studiów, prawo do renty przedłuża się do zakończenia tego roku studiów".
    Studia zakończy w styczniu 2006 roku.
    Czy ktoś może podpowiedzieć, czy należy się renta rodzinna tej studentce do
    ukończenia studiów w styczniu 2006 roku, bo według ZUS nie, a mnie zdaje
    się, że tak.
    Kto ma rację.

  • 2. Data: 2005-07-18 11:24:42
    Temat: Odp: renta rodzinna po 25 roku życia
    Od: "Dan" <j...@p...fm>

    Użytkownik Maria <m...@n...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:dbg2rr$gbn$...@a...news.tpi.pl...
> [...]
    do
    > ukończenia studiów w styczniu 2006 roku, bo według ZUS nie, a mnie zdaje

    ZUS ma racje. 25 lat skończysz 10.06.2005 r., a wtedy nie bedziesz jeszcze
    na ostatnim roku studiow. Ale jesli zaliczysz wszystkie egzaminy przed
    10.06.2005 r. i przejdziesz tym samym na kolejny rok, to ukonczenie 25 lat
    przypadnie Ci wowczas na ostatnim roku studiow i renta bedzie przyslugiwala
    do stycznia 2006. Byl taki wlasnie wyrok SN, ze jezeli student zda wszystkie
    egzaminy przed data urodzin przypadajaca na przedostatnim roku studiow, to
    wowczas nalezy uznac, ze w chwili ukonczenia 25 lat jest juz na ostatnim
    roku (sad uzasadnil to tym, ze podzial nauki na poszczegolne lata na
    studiach ma w zasadzie charakter organizacyjny i niewazne, ze w
    rzeczywistosci ukonczenie 25 lat przypada na przedostatnim roku (w senseie
    organizacyjnym), skoro student uzyskal wszystkie wpisy i z ta chwila nabyl
    prawo do awansu na rok ostatni. Znbjac ZUS to nie poddziela tego stanowiska
    ale wtedy warto zaskarzyc decyzje do sadu.

    Dan.

  • 3. Data: 2005-07-18 11:33:06
    Od: "Dan" <j...@p...fm>

    Użytkownik Dan <j...@p...fm> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:dbg3l4$m7e$...@a...news.tpi.pl...

    Wyrok wydany w okresie obowiazywania poprzedniej ustawy ale zachowuje swa
    aktualnosc ze wzgledu na niemal identyczne brzmienie tych przepisow.

    1989.02.23 uchwała SN III UZP 3/89 OSP 1990/5/246
    glosa aprobująca: Bińczycka-Majewska T. OSP 1990/5-6/246

    "Studentka, która na przedostatnim roku studiów zdała wszystkie wymagane
    egzaminy w czerwcu i która ukończyła 25 lat życia przed rozpoczęciem zajęć w
    nowym roku akademickim, zachowuje prawo do renty rodzinnej do zakończenia
    ostatniego roku studiów (art. 39 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o
    zaopatrzeniu emerytalnym pracowników i ich rodzin - Dz.U. Nr 40, poz. 267 ze
    zm.)."

    Dan

  • 4. Data: 2005-07-18 12:16:41
    Temat: Re: renta rodzinna po 25 roku życia
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Maria" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    do
    > ukończenia studiów w styczniu 2006 roku, bo według ZUS nie, a mnie zdaje

    Pięknie dziękuję za podpowiedż w imieniu studentki
    Maria