  • 1. Data: 2005-07-18 11:33:56
    Temat: Pytanie nt urlopu
    Od: "flashi" <f...@e...pl>

    Witam

    Pisze pierwszy raz z pytaniem.
    Przegladnalem grupe ale odpowiedzi jednoznacznej dla mnie nie uzyskalem z
    archiwum dlatego tez pisze.

    W lipcu 2000 roku pracowalem na umowie praktyka studencka w firmie w ktorej
    aktualnie jestem juz normalnie zatrudnionu (zatrudnienie od lutego 2004 do
    no do kiedys).
    Na poczatku jak zatrudniony zostalem normalnie od lutego 2004 powiedziano mi
    ze nieprzysluguje mi urlop po miesiacu pracy, bo pracowalem u nich przez
    miesiac w 2000 roku i dlatego zalapalem sie na stare zasady przyznawania
    urlopu.
    Dlatego tez w 2004 nie bralem urlopu dopiero w marcu 2005 wzialem kilka dni.
    Aktualnie wynikly sprzecznosci w zeznaniach kadr, bo z jednej strony slysze
    ze umowa na praktyki nie wiaze sie z uprawnieniami pracowniczymi i dlatego
    przysluguje mi 18 dni urlopu z 2004 roku oraz 20 dni z 2005 roku.
    A 2 strona mowi ze przysluguje mi tylko 20 dni z 2005 roku.
    To w koncu ile mam tego urlopu. Pomocy.
    W starym systemie byly tez jakies czastkowe wymiary
    (po 6 miesiacach 1/2 wymiaru urlopu)czy one sie traca czy nadal mi
    przysluguja ?

    Pozdrawiam Andrzej Gołowkow

    P.S. Crosspost: pl.soc.prawo oraz pl.praca.dyskusje

  • 2. Data: 2005-07-18 19:58:05
    Temat: Re: Pytanie nt urlopu
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Pewnego słonecznego/deszczowego dnia flashi <f...@e...pl>
    wystukał[a]:
    > W lipcu 2000 roku pracowalem na umowie praktyka studencka w firmie w
    > ktorej aktualnie jestem juz normalnie zatrudnionu (zatrudnienie od
    > lutego 2004 do no do kiedys).

    Umowa praktyka studencka? Ale to chyba nie była umowa o pracę.
    Dostawałeś za do wynagrodzenie, miałeś odprowadzane składki zus?
    Dostałeś świadectwo pracy? Jeżeli nie, to nie była umowa o pracę. imho.

> [...]
    > powiedziano mi ze nieprzysluguje mi urlop po miesiacu pracy, bo
    > pracowalem u nich przez miesiac w 2000 roku i dlatego zalapalem sie

    imo nie mają racji. Każdy musi ileś tam miesiący (2?) praktyki na
    studiach. Nie liczy się tego do stażu pracy. Bo za to nie dostaje się
    wynagrodzenia, a cechą charakterystyczną pracy jest *wynagrodzenie*. Nie
    można pracować za darmo.

    Dlatego powinni cię potraktować tak, jakby twoją pierwszą pracą była ta
    umowa zawarta w lutym 2004. I po każdym przepracowanym miesiącu
    powinieneś mieć 1/12 wymiaru (czyli 1/12*20dni).
    Na początku stycznia nabyłeś prawo do urlopu za rok 2005 - czyli tak jak
    każdy normalny pracownik (czyli 20 dni na rok, proporcjonalnie do czasu
    trwania umowy)

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 3. Data: 2005-07-19 08:31:49
    Od: "flashi" <f...@e...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości

    Niestety na umowie napisane jest: "Umowa o prace: Staż studencki" -
    wynagrodzenie 760zl brutto. Skladka odprowadzona itp... wiec byla to praca
    ale teraz to juz chodzi tylko o to czy pracodawca MUSI czy tylko MOZE dac
    1/2 wymiaru po 6 miesiacach czy nie musi ...

  • 4. Data: 2005-07-19 10:48:20
    Od: "flashi" <f...@e...pl>

    Użytkownik "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> napisał w wiadomości
    > Pewnego słonecznego/deszczowego dnia flashi <f...@e...pl>
    > wystukał[a]:

    Cos mnie moja firma cygani...
    Teraz dowiedzialem sie jeszcze ciekawszej rzeczy:
    W pierwszych 2 latach pracy (w starym kodeksie) przyslugiwal urlop w
    wymiarze 20 dni na 2 LATA !!! czy to nie jest cos pomieszane ?
    Czyli po pierwszym roku uzyskuje prawo do urlopu na rok nastepny a niejako
    urlop za przepracowany rok mi sie traci ...
    Moze wie ktos do kogo sie zwrocic z takim zapytaniem ? DO jakiego prawnika
    Okolice Gliwic

  • 5. Data: 2005-07-20 12:27:26
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    napisz, w jakich okresach byłeś i jesteś zatrudniony na podstawie
    umowy o pracę na czas określony (od .. do ...) czy nieokreślony (od
    ...), z dokładnością do 1 dnia.
    Na podstawie tych danych udzielę Ci prawidłowej odpowiedzi odnośnie do
    Twoich uprawnień urlopowych do dnia dzisiejszego.
    Jeżeli podasz datę (dokładną) ukończenia szkoły (studiów), to da się
    ustalić, kiedy nabędziesz prawo do urlopu w wymiarze 26 dni rocznie.

    wa

  • 6. Data: 2005-07-20 14:29:08
    Od: "flashi" <f...@e...pl>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Jeżeli podasz datę (dokładną) ukończenia szkoły (studiów), to da się
    > ustalić, kiedy nabędziesz prawo do urlopu w wymiarze 26 dni rocznie.

    02-27.07.2001 - (druk umowa o prace) ale po dacie wpisane "- praktyka
    zawodowa": w tresci dalej podane rodzaj pracy,miejsce pracy, Pełny Etat oraz
    wynagrodzenie 760zł.
    nastepnie niegdzie nie pracowałem i:
    09.02.2004 umowa o pracę na czas określony okres probny 3 miesiace do
    10.05.2004 w treści dalej podane rodzaj pracy,miejsce pracy, pełny wymiar
    czasu pracy, wynagrodzenie na dniówke
    11.05.2004 umowa o pracę na czas określony do 31.12.2005r. treść jak wyżej
    tylko inna stawka
    01.02.2005 umowa o pracę na czas nieokreślony treść jak wyżej inna stawka
    plus dodatki za prace w warunkach szkodliwych itd.

    pozdrawiam i bede wdzięczny za odpowiedz ile mi tego urlopu przysluguje na
    dzien dzisiejszy..

    Andrzej Gołowkow

  • 7. Data: 2005-07-20 16:07:48
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

> [...]
    > 09.02.2004 -10.05.2004
    > 11.05.2004 - 31.12.2005r
    > 01.02.2005 umowa o pracę na czas nieokreślony

    Wg. moich wyliczeń wyszło:
    11.07.2004 - nabyłeś prawo do 10 dni urlopu
    12.01.2005 - nabyłeś prawo do następnych 10 dni urlopu (do końca całego
    roku 2005)
    01.01.2006 - nabędziesz prawo do całych 20 dni urlopu na rok.

    Niech ktoś to jeszcze potwierdzi.

  • 8. Data: 2005-07-20 21:32:37
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    Najpierw pozwolę sobie podsumować Twój staż pracy okresami:
    1)02.07-27.07.2000, praktyka, 26 dni, świadectwo pracy;
    2)09.02-31.12.2004, okres próbny + umowa na czas określony, 10 mies.
    21 dni, świadectwo pracy;
    3)01.02.2005- nadal.

    Prawo do 10 dni urlopu wypoczynkowego (zaliczka na poczet urlopu po
    pierwszym roku pracy) nabyłeś w dniu 12.07.2004. Jeżeli ten urlop nie
    został udzielony w 2004 r., to w związku z rozwiązaniem umowy o pracę
    z dniem 31.12.2004 powinien zostać wypłacony ekwiwalent pieniężny. Nie
    ma możliwości przeniesienia tego urlopu wypoczynkowego na 2005 r.,
    ponieważ nastąpiła przerwa w zatrudnieniu.
    W dniu 12.02.2005 (pełny 1 rok zatrudnienia) nabyłeś prawo do 10 dni
    urlopu wypoczynkowego i, niestety, więcej urlopu wypoczynkowego w 2005
    r. już Ci nie przysługuje.
    W dniu 01.01.2006 nabędziesz prawo do 20 dni urlopu wypoczynkowego za
    2006 r.

    Wyjątkowo niekorzystnie układają się Twoje sprawy urlopowe na początku
    zatrudnienia z powodu 26-dniowej praktyki studenckiej. Czy na pewno
    była to umowa o pracę? Jeżeli otrzymałeś na ten okres świadectwo
    pracy, to niewątpliwie była to umowa o pracę.
    Jeżeli świadectwa pracy nie otrzymałeś, to mogła to nie być umowa o
    pracę.
    Ponieważ we wcześniejszym poście pytałeś o prawnika, to radzę pisemnie
    zwrócić się do Państwowej Inspekcji Pracy z prośbą o ustalenie Twoich
    uprawnień urlopowych. Po 2-3 tygodniach otrzymasz bezpłatnie pisemną
    odpowiedź.
    Oto adres w Katowicach:
    Okręgowy Inspektorat Pracy w Katowicach
    40-032 Katowice, ul. Dąbrowskiego 23
    tel. (32) 358 7013, (32) 358 70 00; fax (32) 358 70 50
    http://www.katowice.oip.pl/

    wa

  • 9. Data: 2005-07-21 06:48:56
    Od: "flashi" <f...@e...pl>

> [...]
    > ma możliwości przeniesienia tego urlopu wypoczynkowego na 2005 r.,
    > ponieważ nastąpiła przerwa w zatrudnieniu.

    no tutaj to blad wystapil ... umowa na czas okreslony byla do 31.12.2005
    wiec przerwy nie bylo ... ale wlasciwie nie zmienia to faktu ze na te 2 lata
    zostaje mi tylko 20 dni urlopu ...

> [...]
    > pracy, to niewątpliwie była to umowa o pracę.
    > Jeżeli świadectwa pracy nie otrzymałeś, to mogła to nie być umowa o

    Swistek na druku umowy o prace mam ... i prawde mowiac nie potrafie znalesc
    swiadectwa ... o tym ze zostalo to potraktowane jako umowa o prace
    dowiedzialem sie dopiero w zeszlym roku jak chcialem wziasc urlop zaliczkowo
    w marcu 2004 wtedy okazalo sie ze mi sie nie nalezy bo juz kiedys u nich
    robilem ... oraz po tym ze dostalem informacje z III filarka ze wplynela
    kasa za lipiec 2000.

    No nic dziekuje mimo wszystko ... z nimi nie wygrasz, a lepiej nie fikac bo
    jeszcze gorzej bedzie ...