    From: "Dan" <j...@p...fm>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Odp: renta rodzinna po 25 roku życia
    Date: Mon, 18 Jul 2005 13:24:42 +0200

    Użytkownik Maria <m...@n...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:dbg2rr$gbn$...@a...news.tpi.pl...
    > Zaświadczenie z uczelni jest tej treści " W roku akademickim 2004/2005
    jest
    > studentką .
    > Rok studiów:1
    > Semestr:2
    > Studia zaoczne magisterskie uzupełniające.
    > Czas trwania nauki: 1,5 roku.
    >
    > Studentka urodziła się 10.06.1980 r
    > Przepisy ZUS mówią: "Jeśli dziecko osiągneło 25 lat będąc na ostatnim
    roku
    > studiów, prawo do renty przedłuża się do zakończenia tego roku studiów".
    > Studia zakończy w styczniu 2006 roku.
> [...]

    ZUS ma racje. 25 lat skończysz 10.06.2005 r., a wtedy nie bedziesz jeszcze
    na ostatnim roku studiow. Ale jesli zaliczysz wszystkie egzaminy przed
    10.06.2005 r. i przejdziesz tym samym na kolejny rok, to ukonczenie 25 lat
    przypadnie Ci wowczas na ostatnim roku studiow i renta bedzie przyslugiwala
    do stycznia 2006. Byl taki wlasnie wyrok SN, ze jezeli student zda wszystkie
    egzaminy przed data urodzin przypadajaca na przedostatnim roku studiow, to
    wowczas nalezy uznac, ze w chwili ukonczenia 25 lat jest juz na ostatnim
    roku (sad uzasadnil to tym, ze podzial nauki na poszczegolne lata na
    studiach ma w zasadzie charakter organizacyjny i niewazne, ze w
    rzeczywistosci ukonczenie 25 lat przypada na przedostatnim roku (w senseie
    organizacyjnym), skoro student uzyskal wszystkie wpisy i z ta chwila nabyl
    prawo do awansu na rok ostatni. Znbjac ZUS to nie poddziela tego stanowiska
    ale wtedy warto zaskarzyc decyzje do sadu.

    Dan.