  • 1. Data: 2003-06-09 10:30:09
    Temat: rękojmia po wymianie towaru na nowy
    Od: "Beta" <m...@p...onet.pl>

    W grudniu 2001 kupiłam drzwi. W listopadzie 2002 zareklamowałam je (z tytułu
    rękojmi) i ta reklamacja ciągnęła się aż do teraz. Jutro ją mi przywieźć
    drzwi, które jak mówi sprzedawca nie zostały naprawione tylko wymienione na
    nowe, bo starych nie dało się naprawić.

    W związku z tym mam pytanie. Skoro to są nowe drzwi, czy mam na nie
    jakąkolwiek rękojmię? Co będzie jeśli jutro albo za miesiąc się rozlecą? I
    co mam zrobić (jakiś dokument?) żeby takąewentualnąrękojmię wyegzekwować?

    Beta

  • 2. Data: 2003-06-09 12:23:20
    Temat: Re: rękojmia po wymianie towaru na nowy
    Od: "Albercik" <l...@w...pl>

    > W związku z tym mam pytanie. Skoro to są nowe drzwi, czy mam na nie
    > jakąkolwiek rękojmię? Co będzie jeśli jutro albo za miesiąc się rozlecą? I
    > co mam zrobić (jakiś dokument?) żeby takąewentualnąrękojmię wyegzekwować?

    Rękojmia trwa rok czasu od daty zakupu i nie jest przedłużana po wymianie
    towaru. z tego co widzę to strasznie długo Ci ją załatwiano - z tego co wiem
    to jest chyba 14 lub 21 dni od momentu zgłoszeni na ustosunkowanie się
    sprzedawcy do Twoich roszczeń.
    Na Twoim miejscu zażądał bym zwrotu pieniędzy - bo na nowo przywiezione
    drzwi nie będziesz miała już żadnej rękojmi - a jedynie ewentualna gwarancje
    (jeśli sprzedawca Ci ja da).

    (mam nadzieję że nic nie poprzekręcałem - nie jestem prawnikiem)
    Pozdrawiam
    Albercik

  • 3. Data: 2003-06-10 07:35:28
    Od: "Beta" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Albercik" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Na Twoim miejscu zażądał bym zwrotu pieniędzy - bo na nowo przywiezione
    > drzwi nie będziesz miała już żadnej rękojmi - a jedynie ewentualna

    To co mam zrobić teraz? Nie przyjąć tych drzwi i wytoczyć im sprawę? Czy już
    nie jest za późno? A jeśli przyjmę te drzwi (bo pewnie tak zrobię, bez drzwi
    trudno żyć), to czy będę mogła wytoczyć im sprawę "wstecz" za zbyt długie
    załatwianie reklamacji? Sami mi tych pieniędzy na pewno nie dadzą.....

  • 4. Data: 2003-06-10 07:59:47
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Beta wrote:
> [...]
    > trudno żyć), to czy będę mogła wytoczyć im sprawę "wstecz" za zbyt długie
    > załatwianie reklamacji? Sami mi tych pieniędzy na pewno nie dadzą.....

    spróbuj wynegocjować przedłużenie rękojmi

    KG

  • 5. Data: 2003-06-10 08:29:46
    Od: "Beta" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil Gołaszewski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > spróbuj wynegocjować przedłużenie rękojmi
    >
    > KG

    z kim? z tą firmą? wiadomo że to dlanich niekorzystne, więc jakie mam
    argumenty żeby ich do tego zmusić? jeśli mogę zagrozić, to czym?

  • 6. Data: 2003-06-11 07:29:22
    Od: "Albercik" <l...@w...pl>

    > z kim? z tą firmą? wiadomo że to dlanich niekorzystne, więc jakie mam
    > argumenty żeby ich do tego zmusić? jeśli mogę zagrozić, to czym?

    Z tego co mi sie wydaje to rekojmia nie ulega wydluzeniu ani skroceniu.

    Poszukaj w necie (przepisow dotyczacych rekojmi) i zadzwon do federacji
    konsumentow - powinni Ci pomoc a na pewno naprowadzic na rozwiazanie.

    Ja ewidentnie domagal bym sie zwrotu gotowki - ewentualnie potem dokonal bym
    unich ponownego zakupu.

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 7. Data: 2003-06-11 08:04:02
    Od: "Beta" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > konsumentow - powinni Ci pomoc a na pewno naprowadzic na rozwiazanie.
    >
    > Ja ewidentnie domagal bym sie zwrotu gotowki - ewentualnie potem dokonal

    Już to wszystko zrobiłam. Federacja uświadomiła mi że mogę się w ogóle
    czegoś domagać i na jakiej podstawie, po czym odesłała do Inspekcji
    Handlowej. W międzyczasie złozyłam reklamację która została całkowicoe za
    przeproszeniem olana przez firmę. Inspekcja złożyła firmie wizytę i wtedy
    oni napisali że naprawią drzwi w ciągu 14 dni roboczych. No i je zabrali.
    Ale to było 2 miesiące temu. Drzwi ani śladu, ciągle mówią że będą za parę
    dni, jak do nich zadzwonię (i mówią że opóźnienie wynika z tego że będą
    nowe). Dzwonię jeszcze do Inspekcji ale naprawdę trudno zastać tam osobę
    która prowadzi tę sprawę.

    W internecie już szukałam, ale większość sensownych serwisów prawniczych
    jest płatnych. I tak jużwpakowałam w to 300 zł bo zrobiłam ekspertyzę stanu
    drzwi u rzeczoznawcy - tak mi doradziła Insplekcja, żeby "w razie czego mieć
    podstawy do roszczeń". Ale drzwi już nie ma, więc i ekspertyza jest do
    wyrzucenia.

    Poszłabym jeszcze do jakiegoś prawnika (może adwokata?) ale nie wiem czy
    jest sens, wywalę kolejne 200 (??) złotych.

    Poza tym boję się że w ogóle tych drzwi nie dostanę, albo dostanę jakieś
    niedorobione albo się znowu skurczą w sezonie grzewczym, a rękojmia ich nie
    obejmie. Po prostu nie wiem co mam zrobić. Czekam jeszcze aż zastanę tę
    kobietę z Inspekcji, może ona coś doradzi.

  • 8. Data: 2003-06-11 08:31:51
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bc6nqf$j30$1@inews.gazeta.pl>, Beta wrote:
> [...]
    > podstawy do roszczeń". Ale drzwi już nie ma, więc i ekspertyza jest do

    Nie jest, bo w końcu dotyczy ona tego co zakupiłaś a nie tego co łaskawie
    po naprawie dostaniesz.

    > Poszłabym jeszcze do jakiegoś prawnika (może adwokata?) ale nie wiem czy
    > jest sens, wywalę kolejne 200 (??) złotych.

    Nie ma sensu. Załatw to sama.

> [...]
    > obejmie. Po prostu nie wiem co mam zrobić. Czekam jeszcze aż zastanę tę
    > kobietę z Inspekcji, może ona coś doradzi.

    Wyślij firmie pismo, że z powodu rażącego przekroczenia terminu naprawy
    (podeprzyj się tu odpowiednimi art.) odstępujesz od umowy. W piśmie
    zażądaj również zwrotu gotówki za owe wspaniałe drzwi i pokrycia
    wszystkich poniesionych w związku z tą sprawą kosztów. Załącz kserokopie
    rachunków dokumentujących poniesione wydatkoi. Wyznacz im termin zapłaty.
    Jeśli zdecydujesz się na tą drogę to możemy dopracować szczegóły pisma.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2003-06-11 08:39:57
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > obejmie. Po prostu nie wiem co mam zrobić. Czekam jeszcze aż zastanę tę
    > kobietę z Inspekcji, może ona coś doradzi.

    Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
    oraz o zmianie Kodeksu

    Art. 8.
    1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać
    doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo
    wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają
    nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności kosztów uwzględnia się wartość
    towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności, a
    także bierze się pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny
    sposób zaspokojenia.
    2. Nieodpłatność naprawy i wymiany w rozumieniu ust. 1 oznacza, że sprzedawca
    ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w
    szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz
    ponownego zamontowania i uruchomienia.
    3. Jeżeli sprzedawca, który otrzymał od kupującego żądanie określone w ust. 1,
    nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że uznał je
    za uzasadnione.
    4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani
    wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w
    odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na
    znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo
    odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru
    konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu
    naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia.

    i dalej:

    Art. 10.
    1. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w
    przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru
    kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Jeżeli
    przedmiotem sprzedaży jest rzecz używana, strony mogą ten termin skrócić,
    jednakże nie poniżej jednego roku.
    2. Roszczenia kupującego określone w art. 8 przedawniają się z upływem roku od
    stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową;
    przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu określonego w ust. 1.
    W takim samym terminie wygasa uprawnienie do odstąpienia od umowy.
    3. Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową
    przerywa bieg przedawnienia. Przedawnienie nie biegnie w czasie wykonywania
    naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony, nie dłużej jednak niż przez
    trzy miesiące, rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy.

    imho powinnas odstapic od umowy na podstawie art. 8.4. Odmówić przyjecia
    wymienianego towaru (znacznie po terminie, jak pisałaś). No i jeszcze nie
    zaszkodzi poinformować o całym zajściu UOKiK.
    A tak swoją drogą powinnaś intensywniej naciskać inspekcję handlową.

    życząc pozytywnego załatqwienia sprawy...
    pozdrawiam
    d.

  • 10. Data: 2003-06-11 08:58:50
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <5...@n...onet.pl>, w...@p...onet.pl wrote:

    > Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej
    > oraz o zmianie Kodeksu

    Obowiązuje od 1 stycznie AD 2003 więc nie ten przypadek. Tu ma
    zastosowanie stara rękojmia z KC przed ww. ustawą.

    --
    Marcin