  • 1. Data: 2005-08-30 12:43:22
    Temat: pytanie. odnosnie renty
    Od: "bartek" <f...@w...pl>

    Kiedy moja mama moze przejsc na emeryture (56 rocznik) i czy moze otrzymywac
    oraz kiedy swiadczenia jakies w zwiazku ze smiercia ojca ? ( tata byl
    funkcjonariuszem strazy granicznej )

  • 2. Data: 2005-08-30 13:27:53
    Temat: Re: pytanie. odnosnie renty
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Użytkownik "bartek" <f...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Kiedy moja mama moze przejsc na emeryture (56 rocznik) i czy moze
    otrzymywac
    > oraz kiedy swiadczenia jakies w zwiazku ze smiercia ojca ? ( tata byl
    > funkcjonariuszem strazy granicznej )

    Rentę po zmarłym mężu może otrzymać żona jeśli ukończyła 50 lat, a od
    śmierci męża nie mineło 5 lat.
    Natomiast na emeryturę w/g obecnych przepisów kobiety urodzone po 1951 r
    /od 01.01.1952/ będą przechodzić w wieku 60 lat. Już nie będzie
    wcześniejszych emerytur ze względu na ukończone 55 lat i staż pracy 30 lat.

  • 3. Data: 2005-08-30 14:08:44
    Od: "bartek" <f...@w...pl>

    dziekuje bardzo
    a moze mama pracowac i otrzymywac ta rente?
    w przyszlym roku mama konczy 50 lat, czy bedzie mogla wtedy otrzymywac rente
    i dalej pracowac?
    ja rozumiem jako syn studiujacy bede otrzymywal rente rodzinna do konca
    studiow ? i nie wiecej niz do 25 roku zycia ?

  • 4. Data: 2005-08-30 16:09:15
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    > a moze mama pracowac i otrzymywac ta rente?

    Tak, ale najlepiej zapytać w ZUS.

    > w przyszlym roku mama konczy 50 lat, czy bedzie mogla wtedy
    otrzymywac rente
    > i dalej pracowac?

    Renta zostanie przyznana dopiero od ukończenia 50 lat, będzie mogła
    dalej pracować i bez konsekwencji zarabiać ok. 1600 zł miesięcznie. Co
    roku trzeba składać w ZUS oświadczenia o dochodzie w poprzednim roku.
    Zakład pracy musi składać zaświadczenia o dochodzie uzyskanym przez
    rencistę.

    > ja rozumiem jako syn studiujacy bede otrzymywal rente rodzinna do
    konca
    > studiow ? i nie wiecej niz do 25 roku zycia ?

    Mniej więcej tak. Jeżeli 25 lat skończysz, będąc na ostatnim roku
    studiów to renta do ukończenia studiów.

    Jeszcze wyjaśnienie. Obecnie będziesz otrzymywał rentę rodzinną dla 1
    osoby uprawnionej w wysokości 85% świadczenia, które przysługiwałoby
    zmarłemu.
    Gdy w przyszłym roku zostanie złożony wniosek o przyznanie renty
    rodzinnej mamie, to renta w wysokości 90% zostanie podzielona na 2
    osoby, a gdy Ty skończysz studia, to Twoja mama będzie otrzymywać
    rentę w wysokości 85%.

    wa

  • 5. Data: 2005-08-30 16:16:03
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    wektor napisał(a):
    > Tak, ale najlepiej zapytać w ZUS.

    raczej w biurze emerytalnym MSWiA

    KG

  • 6. Data: 2005-08-30 16:16:09
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    > raczej w biurze emerytalnym MSWiA

    Słuszna uwaga, wstępny post przeczytałam dopiero po wysłaniu
    odpowiedzi. Dzięki za błyskawiczną reakcję.

    wa

  • 7. Data: 2005-08-30 18:10:21
    Od: "bartek" <f...@w...pl>

    czyli jest taka sytuacja.
    ja otrzymuje rente do konca studiow czyli 2 lata,
    mama bedzie miala wtedy 52 lata, od czasu smierci ojca minie 3 lata
    czyli mama potem moze przejsc na rente ?

  • 8. Data: 2005-08-30 20:00:00
    Od: "bartek" <f...@w...pl>

    to bylo w sobote, tata wczesniej chorowal na udar mozgu, teraz ponownie nie
    wiadomo co.
    pracodawaca zalatwia to ale oni cos kreca.
    co dalej ?