  • 21. Data: 2004-06-22 11:32:29
    Temat: Re: pomylkowa druga wyplata - zwrot ?
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:cb8psk$k7k$1@korweta.task.gda.pl...

> [...]

    No i jednak się nie zgodzę....

    > Zgodnie z wykładnią i orzecznictwem wystarczy, że bład wyzyskał - nie
    > musi być sam jego autorem, podobnie jak rozporzadzającym mieniem nie
    > musi być sam pokrzywdzony.

    Ale ten przypadek to nie jest wyzyskanie błędu...
    Sam piszesz (czy też przepisujesz):

    >zaś w przypadku
    > wyzyskania błędu ta rozbieżność już istnieje, a sprawca nie koryguje
    > jej, lecz korzysta z tego błędu dla uzyskania przez siebie, w celu
    > osiągnięcia korzyści majątkowej, niekorzystnej dla pokrzywdzonego
    > decyzji majątkowej.

    On nie wykorzystał błędnej świadomości banku co do faktu, osoby itd. do
    osiągnięcia korzyści majątkowej. Bank sam, bez jego udziału popełnił błąd i
    nie ma tu mowy o oszustwie. Wyzyskanie polega na tym, że sprawca zauważa u
    kogoś błąd i to wykorzystuje DOPROWADZAJĄC do niekorzystnego rozporządzenia
    majątkiem - w celu osiągnięcia la siebie korzyści majątkowej. Tutaj ważny
    jest czas. Przy oszustwie - sprawca sam doprowadza do niekorzystnego
    rozporządzenia. A tu mamy do czynienia z Bankiem, który, będąc w błędzie
    niekorzystnie rozporządza własnym majątkiem - bez udziału naszego
    grupowicza.

    seb

  • 22. Data: 2004-06-22 11:33:58
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    > No problem, pracodawca zaliczy mu to na poczet przyszłego wynagrodzenia.

    A z jakiego to niby powodu ma mu zaliczać??? Bank się pomylił, nie
    pracodawca...

    seb

  • 23. Data: 2004-06-22 11:52:07
    Od: "kyzio" <k...@w...pl>

    Zgodnie z art. 286 KK:

    1) osoba niekorzystnie rozporządza swoim mieniem
    2) jest w stanie błędu lub niezdolności do należytego pojmowania
    przedsiębranego działania
    3) oszust WYZYSKUJĄC stan 2) DOPROWADZA (lub choćby DOPUSZCZA) do 1).

    W sytuacji kiedy pracownik dowiedział się o nienależnej wypłacie po jej
    dokonaniu
    nia ma mowy o oszustwie.
    Co innego gdyby pracownik przed dokonaniem nienależnej wypłaty wiedział o
    takim zamiarze
    pracodawcy i milczał - wówczas byłoby to oszustwo.
    Niekorzystne rozporządzenie w tym wypadku polega na wypłacie nienależnej
    kwoty.
    Późniejsze korzystanie z tych pieniędzy nie jest objęte tym przepisem KK.
    Może wywołać ono pewne skutki w zakresie odpowiedzialności z tytułu
    bezpodstawnego wzbogacenia
    ale to już kwestia cywilnoprawna a nie karna.

    Krótko mówiąc:
    oszustwa nie ma tu z całą pewnością!

  • 24. Data: 2004-06-22 11:59:31
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 1:33 PM, seb wrote:
    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > A z jakiego to niby powodu ma mu zaliczać??? Bank się pomylił, nie
    > pracodawca...

    Nie manaczenia, kto się pomylił - ważne , że z punktu widzenia
    pracodawcy nie było swiadomości, co do rozbieżności między jego
    wyobrażeniem, a stanem faktycznym.

    Pzdr: Catbert

  • 25. Data: 2004-06-22 12:09:25
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    > Nie manaczenia, kto się pomylił - ważne , że z punktu widzenia
    > pracodawcy nie było swiadomości, co do rozbieżności między jego
    > wyobrażeniem, a stanem faktycznym.

    Nie rozumiemy się.
    Na jakiej podstawie pracodawca może mu nie wypłacić następnej wypłaty.
    Przecież on nie jest pracodawcy nic winien.

    seb

  • 26. Data: 2004-06-22 12:34:28
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 1:32 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No i jednak się nie zgodzę....

    Z tym , że to nie Ty, ja też się zgodzę ;-)
    Jest błąd - jest ten, który ma jego świadomość i jest świadoma korzyść z
    tego błedu.

    > Ale ten przypadek to nie jest wyzyskanie błędu...

    A czego?

    > Sam piszesz (czy też przepisujesz):

    No, bo istnieje - pokrzywdzony jest przekonany, że zapłacił raz.

    bo nie koryguje

    A czy tak nie jest?

    > On nie wykorzystał błędnej świadomości banku co do faktu, osoby itd. do
    > osiągnięcia korzyści majątkowej. Bank sam, bez jego udziału popełnił błąd i
    > nie ma tu mowy o oszustwie.

    Jak to nie wykorzystał? A kasa to co? Błędna świadomość o omyłkowej
    dwukrotnej realizacj tego samego przelewu przez bank u pokrzywdzonego.

    > Wyzyskanie polega na tym, że sprawca zauważa u
    > kogoś błąd i to wykorzystuje DOPROWADZAJĄC do niekorzystnego rozporządzenia
    > majątkiem -

    Wystarczy, że najpierw był błąd, potem rozporzadzenie mieniem - w
    ostateczności można zmienić kwalifikację na przywłaszczenie kasy, w
    której posiadanie weszło się przypadkiem.

    Nieco zamieszania wprowadza, że jest to przelew bankowy - gdyby
    pracodawca wręczył kase w kopercie (w podwójnej wysokości) byłoby nieco
    prościej.

> [...]
    > rozporządzenia. A tu mamy do czynienia z Bankiem, który, będąc w błędzie
    > niekorzystnie rozporządza własnym majątkiem - bez udziału naszego

    Nie własnym, a cudzym - pobiera kasę z cudzego konta.
    Wystarczy, by był błąd i by został wyzyskany, a poszkodowany ponósł z
    tego tytułu usczerbek w mieniu.

    Bład - wyzyskanie błedu - rozporzadzenie cudzym mieniem (Art. 286
    ...własnym lub cudzym mieniem ...)

    Sprawca nie musi sam odnieść korzyści - co więcej nie musi jej odnieść
    wogóle, podobnie, jak pokrzywdzony nie musi sam nim rozporzadzić.

    Pzdr: Catbert

  • 27. Data: 2004-06-22 12:38:16
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

    > On 6/22/2004 1:32 PM, seb wrote:

    Jeszcze raz powtarzam - chodzi o czas. Przeczytaj też post by kyzio
    poniżej.

    seb

  • 28. Data: 2004-06-22 12:39:58
    Od: Catbert <v...@w...pl>

    On 6/22/2004 2:09 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie rozumiemy się.
    > Na jakiej podstawie pracodawca może mu nie wypłacić następnej wypłaty.
    > Przecież on nie jest pracodawcy nic winien.

    Pracodawca już mu wypłacił drugą wypłatę - zaliczkowo, np. na ustną
    prośbę pracownika motywowaną trudną sytuacją rodzinną lub czymkolwiek -
    rozmowa była w cztery oczy, niech udowodni, że nie.
    Trudno posądzic pracodawcę o cokolwiek, że wypłacił kasę wczesniej.

    Jeżeli kto rżnie głupa, że nie wie o co chodzi z omyłkową podwójna
    wypłatą, to ja też.

    Pzdr: Catbert

  • 29. Data: 2004-06-22 12:41:03
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

> [...]
    > Trudno posądzic pracodawcę o cokolwiek, że wypłacił kasę wczesniej.
    >
    > Jeżeli kto rżnie głupa, że nie wie o co chodzi z omyłkową podwójna

    Ale co właściwie tu pracodawca ma wyprawiać - tu bank popełnił błąd i bank
    ma się martwić. Pracodawca w żaden sposób nie może tu być pokrzywdzony.

    seb

  • 30. Data: 2004-06-22 12:43:47
    Od: "seb" <s...@u...onet.pl>

> [...]
    > ostateczności można zmienić kwalifikację na przywłaszczenie kasy, w
    > której posiadanie weszło się przypadkiem.

    i jakie znowu przywłaszczenie. Ty to byś wszystkich od razu do pierdla
    wsadzał :P
    Ten przypadek to nic innego niż bezpodstawne wzbogacenie z kc.

    seb