    From: Catbert <v...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: pomylkowa druga wyplata - zwrot ?
    Date: Tue, 22 Jun 2004 14:34:28 +0200

    On 6/22/2004 1:32 PM, seb wrote:

    > Użytkownik "Catbert" <v...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No i jednak się nie zgodzę....

    Z tym , że to nie Ty, ja też się zgodzę ;-)
    Jest błąd - jest ten, który ma jego świadomość i jest świadoma korzyść z
    tego błedu.

    > Ale ten przypadek to nie jest wyzyskanie błędu...

    A czego?

    > Sam piszesz (czy też przepisujesz):

    No, bo istnieje - pokrzywdzony jest przekonany, że zapłacił raz.

    bo nie koryguje

    A czy tak nie jest?

    > On nie wykorzystał błędnej świadomości banku co do faktu, osoby itd. do
    > osiągnięcia korzyści majątkowej. Bank sam, bez jego udziału popełnił błąd i
    > nie ma tu mowy o oszustwie.

    Jak to nie wykorzystał? A kasa to co? Błędna świadomość o omyłkowej
    dwukrotnej realizacj tego samego przelewu przez bank u pokrzywdzonego.

    > Wyzyskanie polega na tym, że sprawca zauważa u
    > kogoś błąd i to wykorzystuje DOPROWADZAJĄC do niekorzystnego rozporządzenia
    > majątkiem -

    Wystarczy, że najpierw był błąd, potem rozporzadzenie mieniem - w
    ostateczności można zmienić kwalifikację na przywłaszczenie kasy, w
    której posiadanie weszło się przypadkiem.

    Nieco zamieszania wprowadza, że jest to przelew bankowy - gdyby
    pracodawca wręczył kase w kopercie (w podwójnej wysokości) byłoby nieco
    prościej.

    > w celu osiągnięcia la siebie korzyści majątkowej. Tutaj ważny
    > jest czas. Przy oszustwie - sprawca sam doprowadza do niekorzystnego
    > rozporządzenia. A tu mamy do czynienia z Bankiem, który, będąc w błędzie
    > niekorzystnie rozporządza własnym majątkiem - bez udziału naszego
    > grupowicza.

    Nie własnym, a cudzym - pobiera kasę z cudzego konta.
    Wystarczy, by był błąd i by został wyzyskany, a poszkodowany ponósł z
    tego tytułu usczerbek w mieniu.

    Bład - wyzyskanie błedu - rozporzadzenie cudzym mieniem (Art. 286
    ...własnym lub cudzym mieniem ...)

    Sprawca nie musi sam odnieść korzyści - co więcej nie musi jej odnieść
    wogóle, podobnie, jak pokrzywdzony nie musi sam nim rozporzadzić.

    Pzdr: Catbert