  • 11. Data: 2003-03-05 19:20:42
    Temat: Re: pomiary predkosci, mandaty, podstawa prawna
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Uzytkownik "Klasyk" <k...@f...onet.pl> napisal w wiadomosci
    news:rpec6vgtks0us4h7432kl1hfurgn1vq454@4ax.com...
    [ciach]

    dzieki za wyczerpujace informacje, o cos takiego mi mniej wiecej chodzilo,
    sprawa nie dotyczy mnie, jest rozwazana na gruncie czysto teoretycznym, ja
    mialem kiedys taki przypadek ze zostalem zatrzymany, majac jakies 120-130 na
    80 mozliwych, ale policjant sprawdzil moja trzezwosc i udzielil upomnienia
    slownego :), nawet dokumentow nie sprawdzil, dziwi mnie tylko fakt ze
    policjant moze wlepic mandat na takiej podstawie, chociaz z drugiej strony
    chyba nie zdarza sie to zbyt czesto, bo zdaja sobie sprawe z tego ze dosc
    trudno jest taka egzekucje (mandatu) przeprowadzic

  • 12. Data: 2003-03-05 21:37:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Mar 2003, SzerszeN wrote:
    [...]
    >+ > Generalnie ocena dowodow w sadzie zalezy tylko od sedziego.
    *******************

    [...]
    >+ to w takim razie po co wydawac piniadze podatnikow na videoradary,

    ...żeby im zaoszczędzić stresu z "byciem karanym sądownie" :]
    Mandat to mandat, a grzywna (nawet jeśli niższa) to już
    kara sądowa....

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2003-03-06 16:17:07
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    wiadomości
    -2.portezjan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > ...żeby im zaoszczędzić stresu z "byciem karanym sądownie" :]
    > Mandat to mandat, a grzywna (nawet jeśli niższa) to już

    ZTCW człowiek po ukaraniu przez sąd grodzki (poprzednio Kolegium) może nadal
    pisać w "papierach" nie karany.

    Pozdr
    Leszek

  • 14. Data: 2003-03-06 16:30:31
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przekroczenie prędkości jest wykroczeniem. Dowodem popełnienia wykroczenia
    może być cokolwiek, pod warunkiem że można coś na tej podstawie dowieść.
    Oczywiście najlepszym dowodem przekroczenia prędkości jest video-radar. Sam
    radar, to już spory dowód, no ale również i tutaj może dość do
    nieprawidłowości, bo w końcu nie wiadomo, komu zmierzono tę prędkość. Ale
    prędkość można ustalić również w inny sposób. Można przy pomocy stopera
    zmierzyć czas przejazdu na przykład 100 metrów. Można ją zmierzyć licznikiem
    innego jadącego z jednakową prędkością samochodu. Wreszcie można ocenić w
    pewnych specyficznych warunkach "na oko". Każdy z tych sposobów jest dobry,
    tylko koniecznie trzeba uwzględnić błędy pomiaru i tyle.

    Pomiar przy pomocy licznika innego samochodu jest pomiarem obarczonym sporym
    błędem. To trzeba brać pod uwagę. W grę wchodzi nie tylko błąd własny
    szybkościomierza, ale również błąd wynikający z faktu, że samochody względem
    siebie nie mają jednakowej prędkości. W konsekwencji na podstawie licznika
    samochodowego można ukarać tylko w wypadku znacznego przekroczenia
    prędkości. Myślę, że granica taka, to nie mniej niż 20-30 km/h. W tym
    wypadku pozostaje jednak pytanie. Skoro policjanci zmierzyli prędkość
    obwinionego swoim samochodem, to czy nie złamali sami prawa? Kodeks
    wykroczeń nie uwzględnia kontratypu pod tytułem dozwolone popełnienie
    wykroczenia w celu udowodnienia innej osobie popełnienia wykroczenia.
    Oczywiście w specyficznej sytuacji mogli użyć sygnałów dźwiękowych, no ale
    wówczas cos nie wierzę, by ktoś przekraczał dozwoloną prędkość widząc jadący
    równolegle radiowóz.

  • 15. Data: 2003-03-06 17:21:07
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

> [...]
    dobry,
    > tylko koniecznie trzeba uwzględnić błędy pomiaru i tyle.

    "Ale to już było" M .Rodowicz

    >Skoro policjanci zmierzyli prędkość obwinionego swoim samochodem, to czy
    nie złamali sami prawa?

    Stan wyższej konieczności."Musieli" zapobiec dalszemu zagrażaniu
    bezpieczeństwa.

    Leszek

    GG 1631219
    "Zdrowy rozsądek zostaw w szatni przed
    wejściem na salę sądową"

  • 16. Data: 2003-03-06 19:39:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | nie złamali sami prawa?
    |
    | Stan wyższej konieczności."Musieli" zapobiec dalszemu zagrażaniu
    | bezpieczeństwa.

    Stan wyższej konieczności, to mógłby być po tym, jak stwierdzili, że gość
    popełnia wykroczenie. Ale oni musieli złamać prawo, by to stwierdzić. Dokąd
    nie wyrównali z nim prędkości, to nie wiedzieli, ile gość jedzie. A zanim
    wyrównali, to popełnili wykroczenie. Ale te wywody, to teoretyczne i nie
    bierzcie ich na poważne. Tyle, że można któregoś z ruchowców zagiąć. Ciekawe
    co by powiedzieli na takie dictum.

  • 17. Data: 2003-03-06 21:10:52
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote in message

> [...]
    > wyrównali, to popełnili wykroczenie. Ale te wywody, to teoretyczne i nie
    > bierzcie ich na poważne. Tyle, że można któregoś z ruchowców zagiąć.

    Oni stwierdzili, że gość popełnia wykroczenie (np. jadą 60 km/h, a gość się
    oddala, tzn, że jedzie szybciej). Po to, żeby stwierdzić czy ktoś jedzie
    szybciej, niż prędkość dozwolona, nie trzeba jechać z taką samą prędkością
    jako on.), a potem zwiększyli prędkość
    :-)

  • 18. Data: 2003-03-06 22:43:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No dobra. Prawie mnie przekonałeś. Tylko, że teraz mam inny problem
    praktyczny. By określić czy pojazd jadący przede mną oddala się, muszę się
    do niego zbliżyć na rozsądną odległość (zakładam, że gość radiowozu nie
    wyprzedza). A żeby się zbliżyć, muszę jechać szybciej od pojazdu
    poprzedzającego. No to zanim będę w stanie stwierdzić, że on jedzie szybciej
    niz. dozwolona prędkość, to jednak muszę sam złamać ten przepis i go
    dogonić.

  • 19. Data: 2003-03-07 05:46:05
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

> [...]
    szybciej
    > niz. dozwolona prędkość, to jednak muszę sam złamać ten przepis i go

    mnozysz problemy a nawet nie zastanowiles sie nad tym zupelnie bo:

    1. wiekszosc kierowcow, szczegolnie tych z wiekszym doswiadczeniem jest w
    stanie na oko ocenic predkosc jazdy, oczywiscie obarczona duzym bledem, ale
    wystarczajaco zeby stwierdzic czy jadacy samochod przekracza, czy nie
    dozwolona predkosc

    2. poza tym spora czesc z takich przekroczen zdaza sie w ruchu, a wiec masz
    odnosnik w postaci jadacych samochodow, jesli wiekszosc samochodow porusza
    sie z w miare podobna predkoscia, a jeden jest znacznie od nich szybszy, to
    znaczy ze popelnia wykroczenia,

    3. kolejna sprawa, jesli nastepuje poscig to policja porusza sie ta sama
    droga co scigany, wiec albo ich mijal, wtedy widza z jaka predkoscia oni
    jechali i z jak szybko on ich mijal, wtedy sa w stanie ocenic roznice
    predkosci, patrz punkt 1, albo stali gdzies z boku wtedy punkt 2.

    reasumujac, nie scigaja ludzi jadacych prawidlowo, tylko tych do ktorych na
    powyzszych podstawach wyciagneli wniosek ze dokonuje wykroczenia, w momencie
    rozpoczecia poscigu, czyli wg ciebie lamania przepisow, chca sprawdzic tylko
    ja duze to bylo wykroczenie

  • 20. Data: 2003-03-07 06:05:41
    Od: Klasyk <k...@f...onet.pl>

    On Thu, 6 Mar 2003 20:39:10 +0100, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    >bierzcie ich na poważne. Tyle, że można któregoś z ruchowców zagiąć. Ciekawe

    Policjant moze przekroczyc predkosc tylko, jesli zastosuje
    sie do art. 53 prawa o ruchu drogowym.

    Jesli wiec policja nie uzyla koguta i swiatel, a przekroczyla
    predkosc dozwolona, to jesli przyzna sie do tego
    na rozprawie to ...