  • 1. Data: 2003-03-05 15:08:35
    Temat: pomiary predkosci, mandaty, podstawa prawna
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    witam

    mam nadzieje ze nie powtarzam juz jakiegos oklepanego tematu

    na pl.misc.samochody, rozwinela sie dyskusja o zatrzymywaniu przez policje
    za przekroczenie predkosci

    problem polega na sporze o:
    1. mozliwosc wystawienia mandatu, lub skierowania sprawy do sadu, za
    przekroczenie predkosci, ale kiedy policja nie dysponowala radarem tylko
    wskazaniem wlasnego licznika, ja uwazam ze policja nie ma prawa wystawic
    mandatu ani zaszkodzenia nam na podstawie licznika, do tego sa radary,
    niektorzy twierdza ze policja moze to zrobic, kto ma racje i jakie sa do
    tego przepisy

    2. papiery radaru, z tego co wiem to radar powinien miec swiadectwo
    homologacji oraz wazne badanie kontrolne potwierdzajace jego sprawnosc, i na
    wniosek zatrzymanego policjant musi okazac te papiery inaczej mozna odmowic
    przyjecia mandatu i policja nie ma prawa go wystawic, tu rowniez jesli ktos
    wie prosil bym o jakies podstawy prawne

    dzieki

    SzerszeN

  • 2. Data: 2003-03-05 15:50:50
    Temat: Re: pomiary predkosci, mandaty, podstawa prawna
    Od: KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>

> [...]
    > przyjecia mandatu i policja nie ma prawa go wystawic, tu rowniez jesli ktos

    Nie ma do tego podstaw prawnych tylko o ile pamietam zarzadzenie
    ministra czy Komendata Glownego Policji.

    Generalnie ocena dowodow w sadzie zalezy tylko od sedziego. Jesli
    przyjmie on za prawde zeznania policjanta i wskazanie licznika ....

  • 3. Data: 2003-03-05 15:59:57
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <j...@n...ceti.pl> napisał w wiadomości

    > Nie ma do tego podstaw prawnych tylko o ile pamietam zarzadzenie
    > ministra czy Komendata Glownego Policji.

    nie ma podstaw prawnych do udzielenia mandatu czy do papierow na radar, czy
    moze do obydwu?
    a co zarzadzil komendant moze wiesz?

    > Generalnie ocena dowodow w sadzie zalezy tylko od sedziego. Jesli
    > przyjmie on za prawde zeznania policjanta i wskazanie licznika ....

    to w takim razie po co wydawac piniadze podatnikow na videoradary, skoro za
    dowod mozna przyjac slowa policjanta?
    troche to smierdzi samowolka?

  • 4. Data: 2003-03-05 16:45:52
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "SzerszeN" <s...@t...pl> napisał w wiadomości

    > to w takim razie po co wydawac piniadze podatnikow na videoradary,

    Po to aby nie kierować spraw do sądów a ekonomiczniej i prościej karać
    mandatem.

    > dowod mozna przyjac slowa policjanta?
    > troche to smierdzi samowolka?

    Zadam inne, nie mniej ciekawe pytanie.
    Czy ewidentne wykroczenie jakim jest jazda z prędkością np. 120 na 40
    przestaje być wykroczeniem tylko dlatego że np. wideoradar zepsuł się albo
    nie nagrał prędkości?
    Czy policjant ma obowiązek reagować na wykroczenia?
    Jeśli na pierwsze pytanie odp. Twoja brzmi (prawidłowo) nie a na drugie (
    też prawidłowo ) tak to już masz odpowiedź na pytanie czy Policja może
    kierować takie sprawy do sądu.
    Do skierowania sprawy o przejazd na czerwonym swietle również wystarczy
    dowód w postaci zeznania 1 (słownie jednego) policjanta.Fotka nie jest
    potrzebna.

    Leszek

    GG 1631219
    "Zdrowy rozsądek zostaw w szatni przed
    wejściem na salę sądową"

  • 5. Data: 2003-03-05 17:01:36
    Od: "SzerszeN" <s...@t...pl>

> [...]
    > Do skierowania sprawy o przejazd na czerwonym swietle również wystarczy
    > dowód w postaci zeznania 1 (słownie jednego) policjanta.Fotka nie jest

    tak ale z drugiej strony to moze prowadzic do naduzyc, policjant zatrzyma
    cie za rzekome przekroczenie predkosci o 10km na godzine, to juz jest
    karalne,
    po prostu chodzi mi o to ze skoro sa radary to wlasnie po to aby nie opierac
    sie na wskaznikach tylko na miernikch predkosci,

  • 6. Data: 2003-03-05 17:07:06
    Od: "Stan_Z" <s...@g...pl>

    A ja przepraszam minister czy komendant ma delegacje ustawową do wydawania
    takich zarządzeń? bo cosik mi się zdaje, że nie.
    No i druga kwestia czy licznik ma świadectwo homologacji?
    Tu też mam wątpliwości. Warto też zajżeć do norm dla prędkościomierzy żeby
    zobaczyć jakie warunki musi spełnić by mógł on wskazywać prawidłowo prędkość
    w pojeździe kołowym.

    Stan_Z

  • 7. Data: 2003-03-05 17:10:57
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > tak ale z drugiej strony to moze prowadzic do naduzyc,

    Może.I co dalej?

    >policjant zatrzyma cie za rzekome przekroczenie predkosci o 10km na
    godzine, to juz jest
    > karalne,

    Znasz taki przypadek?
    Wiesz ile roboty jest ze sporządzeniem wniosku do sądu grodzkiego?
    Nie wyobrażam sobie sądu który bez odczytuu radaru ukarałby za przekroczenie
    o 10km ale mogę sobie wyobrazić jeśli prędkość zostaóła przekroczona o 100
    albo 200% a o takich przypadkach mówimy.

    > po prostu chodzi mi o to ze skoro sa radary to wlasnie po to aby nie
    opierac
    > sie na wskaznikach tylko na miernikch predkosci,

    A z poprzedniego mojego postu wynika o co mi chodzi.

  • 8. Data: 2003-03-05 17:16:16
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Stan_Z" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    >Warto też zajżeć do norm dla prędkościomierzy żeby
    > zobaczyć jakie warunki musi spełnić by mógł on wskazywać prawidłowo
    prędkość
    > w pojeździe kołowym.

    Warto.Maksymalny błąd to 10%.
    Ale my mówimy nie o 10% a o 100% przekroczenia prędkości.

  • 9. Data: 2003-03-05 18:00:32
    Od: Klasyk <k...@f...onet.pl>

    On Wed, 5 Mar 2003 16:50:50 +0100, KrzysiekPP <j...@n...ceti.pl>
    wrote:

> [...]

    Byla swego czasu (moze z rok temu) w "Rzeczpospolitej"
    zawzieta dyskusja miedzy prawnikami na ten temat.

    Co prawda zarzadzenia nr 1 i 2 komendanta glownego policji z
    4 stycznia 2001 r. ponoc mowi, ze okreslanie predkosci pojazdu
    i badanie stanu trzezwosci wymagaja uzycia przyrzadow
    kontrolno-pomiarowych z homologacja, zas obslugujacy je
    winien miec wiedze poswiadczona swiadectwem kwalifikacji,
    dodatkowo policjanci musza miec przy sobie aktualne swiadectwo
    legalizacji urzadzenia kontrolno-pomiarowego lub jego uwierzytelniona
    kopie, ponadto na zadanie osoby kontrolowanej maja obowiazek okazac
    ten dokument, a gdy uzyli wideorejestratora, takze rejestracje
    wykroczenia, jednak na gruncie postepowania karnego i postepowania w
    sprawach o wykroczenia obowiazuje tzw. zasada swobodnej oceny dowodow.
    Jesli sad da wiare policji to NIC NIE DA SIE zrobic.

    Mozesz co najwyzej zlozyc skarge na postepowanie policjanta.
    Moze dadza mu upomnienie? Nagane? Mam nadzieje, ze znasz
    jego dane? Jak pociagniesz sprawe to moze nawet raz pojdzie
    bez premii. To bedzie twoja jedyna satysfakcja.

    Jesli licznik nie mial atestu, to mozna probowac
    przed sadem podwazyc wartosc tego odowodu.
    Cytat z wspomnianej dyskusji:
    "Podwazanie wartosci dowodu zdarza sie rowniez w sprawach o
    przekroczenie predkosci. Jest to mozliwe, gdy radar, ktory wykazal
    wyzsza niz dopuszczalna predkosc, nie mial atestu. Z policyjnych
    zalecen wewnetrznych wynika bowiem, ze kazdy radar musi miec taki
    atest (zwykle wazny 13 miesiecy), a nawet kontrolujacy powinien go
    miec przy sobie. Jesli mandat za przekroczenie predkosci wystawiono
    nie na podstawie wskazan radaru, tylko _predkosciomierza_ w
    _radiowozie_, t_a_k_ze o_n m_u_s_i_ miec atest, o czym czasem
    zapominaja funkcjonariusze. "
    Jednak proba podwazenia to nic pewnego...!

    Wspomniane zarzadzenia, jednak nie posiadam ich, ani nie
    wiem czy na dzien dzisiejszy obowiazuja.
    Jesli sie nie myle, to przed zmiana konstytucji w 1997 zarzadzenia
    szefow urzedow centralnych mogly byc podstawa prawna, dzis
    z racji zapisow konstytucji obowiazuja tylko ustawy, rozporzadzenia
    i umowy miedzynarodowe, zarzadzenia obowiazuja wylacznie osoby,
    ktore sa podlegle z racji swojej funcji osobie, ktora zarzadzenie
    wydala. Przed sadem nic nie zrobisz, wszystko zalezy
    od swoobdnej oceny dowodow przez sedziego.

    Natomiast jesli wspomniane zarzadzenia nadal obowiazuja,
    to mozesz wnioskowac o postepowanie dyscyplinarne.
    Wniosek jednak nie przed sadem, tylko u przelozonego
    sluzbowego policjanta, ktory wlepil mandat w/g wskazan licznika.

    >Nie ma do tego podstaw prawnych tylko o ile pamietam zarzadzenie
    >ministra czy Komendata Glownego Policji.

    Czy nie jest aby tak, ze zgodnie z konstytucja z 1997 roku
    rozporzadzenie ministra wydane na mocy ustawy byloby
    obowiazujacym aktem prawnym, natomiast zarzadzenie KGP
    takim nie jest nigdy?

  • 10. Data: 2003-03-05 18:34:07
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

> [...]
    100
    > albo 200% a o takich przypadkach mówimy.

    BTW:
    swego czasu prasa sporo pisała o zatrzymaniu polityka
    w beemce; jechał bodaj 206km/h w obszarze zabudowanym,
    a skończyło się tylko na pouczeniu ( radar mieli);
    rzeczywiście musi być sporo tej papierowej roboty z ukaraniem
    takiego przypadku;
    pzdr
    gl