  • 11. Data: 2005-06-19 13:50:01
    Temat: Re: odsetki od nieterminowych płatności a zakończenie DG
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    treneros napisał(a):
    > Tak juz jest z Sądem Najwyższym że jedne orzeczenia są sprzeczne z
    > innymi,

    Tyle że ta akurat uchwała miała wyjaśnić wątpliwości związane wydaniem
    cytowanych przez Ciebie, bo stanowiły one jakieś odstępstwo od
    poprzedniej linii orzeczniczej.

    > ale akurat przytoczona przez Ciebie uchwala nie stoi w
    > sprzeczności z przytoczonymi przeze mnie orzeczeniami w aż takim stopniu
    > jak by się to na pierwszy rzut oka wydawało.

    A jednak trochę zmienia. Nawet po przyjęciu że odsetki przedawniają się
    z upływem 2 lat, nie negowano ich odrębnego od roszczenia głównego
    terminu przedawnienia.

    > Sąd Najwyższy traktuje więc odsetki jako świadczenie okresowe,
    > niezalezne od swiadczenia głównego, podlegające pod przepis art. 118 KC
    > tylko pod pewnymi warunkami.

    chyba ująłbym to inaczej, ale niech będzie ;)

    > Uchwala ta wprowadza wiec de facto dwa oresy przedawnienia odsetek w
    > transakcjach gospodarczych:
    > - 3 letni gdy świadczenie główne spełniono ale z naruszeniem terminu;
    > powód występuje więc do sądu z pozwem tylko o odsetki,
    > - 2 letni gdy świadczenia głównego nie spełniono i powód występuje do
    > sądu z pozwem o świadczenie + odsetki

    Tu się nie zgodzę, bo akcesoryjny związek odsetek z roszczeniem i
    wspólne przedawnienie powoduje że nie można wyznaczyć jakiegokolwiek
    stałego terminu przedawnienia odsetek. Co więcej, z reguły będzie to
    termin krótszy niż 2 letni, bo jeśli odsetki naliczamy od opóżnienia, to
    znaczy że pierwsza należność z tytułu odsetek powstała później niż data
    wymagalności roszczenia, od której liczymy 2 lata przedawnienia.

    > Z drugiej strony musze powiedzieć że w sądach niższych instancji
    > powszechnie stosuje się 2 letni okres przedawnienia w takich sprawach -
    > jesli tylko podniesiony zostanie taki 2 letni zarzut przedawnienia przez
    > pozwanego.

    Cóż, w sądach niektóre przepisy się "nie przyjęły", to czego oczekiwać w
    stosunku do świeżych, chyba jeszcze niepublikowanych poza tezą, orzeczeń
    Sądu Najwyższego ;)

    KG

  • 12. Data: 2005-06-19 14:19:15
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kam" napisał w wiadomości:

    > A jednak trochę zmienia. Nawet po przyjęciu że odsetki
    > przedawniają się z upływem 2 lat, nie negowano ich
    > odrębnego od roszczenia głównego terminu przedawnienia.

    Negowano, i to nawet w orzeczeniach Sądu Najwyższego - choćby w
    uchwale z dnia 9 listopada 1994 r. (III CZP 141/94).

> [...]
    > opóżnienia, to znaczy że pierwsza należność z tytułu odsetek
    > powstała później niż data wymagalności roszczenia, od której liczymy

    Terminy które podałem to terminy maksymalne. Może nie dość jasno to
    napisałem, ale (w przpadku nr 2) - ten 2 letni termin przedawnienia
    liczy sie od dnia wymagalności świadczenia głównego. Powoduje to ze
    rzeczywiscie okres ten będzie krótszy niż 2 letni.

    > Cóż, w sądach niektóre przepisy się "nie przyjęły", to czego
    > oczekiwać w stosunku do świeżych, chyba jeszcze niepublikowanych
    > poza tezą, orzeczeń Sądu Najwyższego ;)
    >
    > KG

    Uchwała w pełnej wersji, z bardzo ciekawym i wnikliwym uzasadnieniem,
    jest dostępna pod adresem:

    Wersja PDF:
    http://www.sn.pl/orzecznictwo/uzasadnienia/ic/III-CZ
    P-0042_04.pdf

    Wersja HTML:
    http://66.102.9.104/search?q=cache:C5iI96H1S1gJ:www.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 13. Data: 2005-06-19 14:32:50
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    treneros napisał(a):
    > Negowano, i to nawet w orzeczeniach Sądu Najwyższego - choćby w uchwale
    > z dnia 9 listopada 1994 r. (III CZP 141/94).

    to że w ogóle negowano, to tak, ale w tych orzeczeniach chyba nie
    albo omijano zagadnienie
    częściej przyjmowana była chyba odrębność...

    > Uchwała w pełnej wersji, z bardzo ciekawym i wnikliwym uzasadnieniem,
    > jest dostępna pod adresem:

    taka publikacja? i to ma się w sądzie przyjąć, bez papieru? ;))

    KG