  • 1. Data: 2005-06-18 07:17:06
    Temat: odsetki od nieterminowych płatności a zakończenie DG
    Od: "SinkaG" <s...@g...pl>

    Czy po zamknięciu swojej działalności nasz dostawca może od nas żądać
    odsetek za nieterminowe płatności ?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Sinka

  • 2. Data: 2005-06-18 09:35:09
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "SinkaG" napisał w wiadomości:

    > Czy po zamknięciu swojej działalności nasz dostawca może od nas
    > żądać
    > odsetek za nieterminowe płatności ?

    Jezeli rzeczywiscie platnosci nie byly regulowane w terminie i nie
    minął jeszcze okres przedawnienia za te odsteki to może żądać. W
    transakcjach handlowych (sprzedaż, dostawa towarów) odsetki
    przedawniają się po 2 latach od dnia wymagalnosci.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 3. Data: 2005-06-18 22:10:41
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    treneros napisał(a):
> [...]
    > jeszcze okres przedawnienia za te odsteki to może żądać. W transakcjach
    > handlowych (sprzedaż, dostawa towarów) odsetki przedawniają się po 2

    przedawniają to się po trzech ;)

    KG

  • 4. Data: 2005-06-19 00:01:33
    Od: "dan" <j...@p...fm>

    > przedawniają to się po trzech ;)
    >
    > KG

    Akurat jesli chodzi o odsetki przy sprzedazy to termin przedawnienia wynosi
    dwa lata - uchwała Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 17 czerwca 2003
    r. III CZP 37/2003

    Dan.

  • 5. Data: 2005-06-19 07:22:57
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kam" napisał w wiadomości:

    > przedawniają to się po trzech ;)
    >
    > KG

    Po trzech latach to przy zwyklej sprzedazy, ale tu jest mowa o
    transakcjach handlowych miedzy przedsiebiorcami.

    Kodeks Cywilny:
    Art. 554 Roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie
    działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy, roszczenia rzemieślników z
    takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z
    tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem
    lat dwóch.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 6. Data: 2005-06-19 07:37:16
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "treneros" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > takiego tytułu oraz roszczenia prowadzących gospodarstwa rolne z
    > tytułu sprzedaży płodów rolnych i leśnych przedawniają się z upływem

    A odsetki to roszczenie z tytułu sprzedaży czy z tytułu nieterminowej
    zapłaty?

  • 7. Data: 2005-06-19 09:41:17
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Alek" napisał w wiadomości:

    > A odsetki to roszczenie z tytułu sprzedaży czy z tytułu
    > nieterminowej
    > zapłaty?

    Dwuletni termin przedawnienia przewidziany w art. 554 KC odnosi się
    także do odsetek za opóźnienie w zapłacie ceny.

    Zgodnie z art 56 KC czynność prawna wywołuje nie tylko skutki w niej
    wyrażone, ale i te, które wynikają z ustawy, zasad współżycia
    społecznego i z ustalonych zwyczajów. W związku z tym treść stosunku
    obligacyjnego wykreowanego zawarciem umowy sprzedaży może być bogatsza
    niż wynikałoby to z treści umowy. Niektóre elementy wchodzą do
    stosunku prawnego niezależnie od woli stron czynności prawnej. Takim
    elementem jest prawo do odsetek ustawowych za opóźnienie w spełnieniu
    świadczenia pieniężnego. Uprawnienie wynikające z ustawy staje się
    jednym ze składników stosunku obligacyjnego i pozostaje w ścisłym
    związku z roszczeniem głównym.

    Roszczenie o odsetki z tytułu opóźnienia powstaje w ramach konkretnego
    stosunku obligacyjnego, z którego wynika obowiązek spełnienia
    świadczenia pieniężnego, z którego to obowiązku dłużnik nie wywiązuje
    się należycie popadając w opóźnienie.

    Roszczenie o zapłatę odsetek powstaje w chwili, w której dłużnik
    opóźnia się ze spełnieniem świadczenia pieniężnego (świadczenia
    głównego). Możliwość naliczania odsetek ustaje w razie wygaśnięcia lub
    przedawnienia roszczenia głównego.

    Roszczenie o odsetki za opóźnienie w spełnieniu świadczenia
    pieniężnego, mające charakter świadczenia okresowego, przedawnia się,
    co do zasady, w terminie określonym w art. 118 KC, tzn. w terminie
    trzyletnim.
    Jeżeli jednak istnieje przepis szczególny przewidujący krótszy termin
    przedawnienia, obejmuje on nie tylko roszczenie o należność główną,
    ale także roszczenie o należność uboczną jaką są odsetki. Takim
    przepisem szczególnym w stosunku do art. 118 KC jest właśnie art. 554
    KC.

    Mniej więcej taki właśnie pogląd zaprezentował Sąd Najwyższy w wyroku
    z 28 kwietnia 2004 r. (V CK 399/2003), i uchwale z 17 czerwca 2003 r.
    ( III CZP 37/2003). Przytocze tezy z tych orzeczeń:
    1. Przedsiębiorcy mają mniej czasu niż inni wierzyciele na ściągniecie
    swych należności za towar, a to ze względu na krótszy termin
    przedawnienia. To samo dotyczy odsetek za zwłokę.
    2. Roszczenie o odsetki za opóźnienie w zapłacie ceny wynikającej z
    umowy sprzedaży zawartej w zakresie działalności przedsiębiorstwa
    sprzedawcy przedawnia się z upływem lat dwóch (art. 554 kc).

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-

  • 8. Data: 2005-06-19 12:02:57
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    dan napisał(a):
    > Akurat jesli chodzi o odsetki przy sprzedazy to termin przedawnienia wynosi
    > dwa lata - uchwała Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 17 czerwca 2003
    > r. III CZP 37/2003

    3 lata, z tym że nie później niż przedawnienie roszczenia głównego

    KG

  • 9. Data: 2005-06-19 12:04:13
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    treneros napisał(a):
    > Mniej więcej taki właśnie pogląd zaprezentował Sąd Najwyższy w wyroku z
    > 28 kwietnia 2004 r. (V CK 399/2003), i uchwale z 17 czerwca 2003 r. (
    > III CZP 37/2003). Przytocze tezy z tych orzeczeń:

    po czym, w uchwale 7 sędziów z 26 stycznia 2005 r. III CZP 42/04
    stwierdził że:
    "Ustanowiony w art. 118 k.c. termin przedawnienia roszczeń o
    świadczenia okresowe stosuje się do roszczeń o odsetki za opóźnienie
    także wtedy, gdy roszczenie główne ulega przedawnieniu w terminie
    określonym w art. 554 k.c. Roszczenie o odsetki za opóźnienie przedawnia
    się jednak najpóźniej z chwilą przedawnienia się roszczenia
    głównego."

    KG

  • 10. Data: 2005-06-19 13:28:12
    Od: "treneros" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > określonym w art. 554 k.c. Roszczenie o odsetki za opóźnienie
    > przedawnia się jednak najpóźniej z chwilą przedawnienia

    Tak juz jest z Sądem Najwyższym że jedne orzeczenia są sprzeczne z
    innymi, ale akurat przytoczona przez Ciebie uchwala nie stoi w
    sprzeczności z przytoczonymi przeze mnie orzeczeniami w aż takim
    stopniu jak by się to na pierwszy rzut oka wydawało.

    Zwróć uwagę na zdanie 2. tezy tej uchwały. "Roszczenie o odsetki za
    opóźnienie przedawnia się jednak najpóźniej z chwilą
    przedawnienia się roszczenia głównego."

    Roszczenia o odsetki za opóźnienie przedawniają się odrębnie od
    roszczenia głównego, z tym jednak zastrzeżeniem, iż z reguły nie
    później niż z upływem terminu przedawnienia roszczenia głównego.
    Sąd Najwyższy wydając te uchwałe kierował się przekonaniem, że
    przedawnienie się roszczeń ubocznych wraz z przedawnieniem się
    roszczenia głównego przyjmuje się dlatego, żeby przy okazji sporów o
    roszczenia uboczne nie dochodziło do przekreślenia znaczenia
    przedawnienia się roszczeniagłównego.

    Gdyby bowiem roszczenie uboczne nie przedawniało się wraz z
    przedawnieniem roszczenia głównego, dłużnik dla obrony przed
    nieprzedawnionym roszczeniem ubocznym musiałby, ze względu na
    uzależnienie powstania roszczenia ubocznego od istnienia roszczenia
    głównego, wdać się w spór co do przesłanek roszczenia głównego, a to
    przekreślałoby znaczenie przedawnienia się roszczenia głównego.

    Sąd Najwyższy traktuje więc odsetki jako świadczenie okresowe,
    niezalezne od swiadczenia głównego, podlegające pod przepis art. 118
    KC tylko pod pewnymi warunkami.

    Roszczenie o odsetki staje się odrębnym roszczeniem wtedy, gdy przed
    upływem terminu przedawnienia świadczenia głównego, następąpi
    zdarzenie powodujące wygaśniecie roszczenia głównego, na przykład
    uczynienie zadość temu roszczeniu - wykonanie świadczenia głównego.
    Wspomniane zdarzenie potwierdza to, że roszczenie główne istniało i
    tym samym daje podstawę do uznania, że pozostałe w mocy roszczenia
    uboczne uległy z chwilą tego zdarzenia niejako przekształceniu w
    roszczenia główne. W związku z tym przedawnienie ich powinno być odtąd
    rozpatrywane całkowicie samodzielnie.

    Uchwala ta wprowadza wiec de facto dwa oresy przedawnienia odsetek w
    transakcjach gospodarczych:
    - 3 letni gdy świadczenie główne spełniono ale z naruszeniem terminu;
    powód występuje więc do sądu z pozwem tylko o odsetki,
    - 2 letni gdy świadczenia głównego nie spełniono i powód występuje do
    sądu z pozwem o świadczenie + odsetki

    Masz więc rację jeśli chodzi o te trzy lata.
    W sprawie o ktorą pyta "Sinka" odsetki są samodzielnym roszczeniem i
    zgodnie z tą uchwałą należałoby zastosować 3 letnie przedawnienie.
    Z drugiej strony musze powiedzieć że w sądach niższych instancji
    powszechnie stosuje się 2 letni okres przedawnienia w takich
    sprawach - jesli tylko podniesiony zostanie taki 2 letni zarzut
    przedawnienia przez pozwanego.

    --
    Z powazaniem
    -=treneros=-