  • 1. Data: 2005-01-13 14:49:28
    Temat: odpowiedzialność admina za treści na forum
    Od: "Kasjan Staronka" <k...@g...pl>

    Witam,
    mam "mały problem" ;) Szukam informacji w wielu źródłach, trafiłem m.in. na
    http://www.vagla.pl/felietony/felieton_055.htm

    Razem ze znajomym prowadzę niezależny miejski serwis informacyjny. Integralną
    częścią strony jest forum dyskusyjne, na którym mieszkańcy publikują swoje
    opinie na temat tego, co dzieje się w mieście, oceniają rządzących, komentują
    różne sprawy - czyli tematy, jakie zwykle poruszane są na tego typu forach.

    Wiem dobrze, że działalność strony i jej użytkowników nie podoba się miejskim
    władzom i ludziom z nią związanych. Na forum pojawiały się różne posty. Jako
    admini i zarazem jedyni moderatorzy nie mieliśmy zbyt wiele pracy -
    sporadycznie zdarzały się przypadki obrażania kogoś w sposób wyraźny,
    wulgaryzmy itp. - które od razu usuwaliśmy.

    Byłem naprawdę zaskoczony, kiedy niedawno dostałem wezwanie do sądu - jako
    oskarżony w sprawie z oskarżenia prywatnego z art. 212 par 1 i 2 Kodeksu
    Karnego.

    Na forum, którego jesteśmy adminami, pojawiły się posty, którymi dotknięty
    poczuł się mieszkaniec naszego miasta. W całej sprawie najważniejszy jest
    fakt, że to NIE MY, ale UŻYTKOWNIK napisał ten post. Oskarżeni jesteśmy
    natomiast my...

    Ta sprawa jest dla mnie dziwna i zaskakująca, oskarżono mnie o czyn, którego
    nie jestem sprawcą. Dodam tylko, że wcześniej nikt nie kontaktował się z nami
    w sprawie usunięcia / zmodyfikowania postów czy usunięcia / zablokowania
    użytkowników. Od razu uderzyli "z grubej rury"...

    Po otrzymaniu aktu oskarżenia niezwłocznie przenieśliśmy temat do działu
    niewidocznego dla uzytkowników, listem poleconym wysłaliśmy też zawiadomienie
    o tym fakcie do człowieka, który nas oskarża.

    Jak wygląda sprawa odpowiedzialności? Jako admini możemy i chcemy oczywiście
    pomóc poszkodowanemu, na wniosek odpowiednich organów udostępnić logi czy
    numery IP. Na razie nie było jednak żadnej próby polubownego załatwienia
    sprawy - druga strona od razu skierowała pozew do sądu. Posiedzenie
    pojednawcze - 27 stycznia...

    Jest jeszcze jedna kwestia - w WHO IS jako właściciel domeny - czyli niejako
    serwisu, widnieje znajomy. Ja - mam na forum rangę administrator, w dziale
    Zespół portalu podaliśmy tylko nasze nicki, avatary i funkcje - czyli
    newsman, fotograf, forumowicz czy komentator. W dziale Kontakt natomiast
    jest adres do korespondencji - tożsamy z adresem zamieszkania znajomego,
    nigdzie jednak nie ma mojego adresu ani wyraźnie napisanego imienia i
    nazwiska. Czy z racji posiadania na forum rangi administrator mogę być
    pociągnięty do odpowiedzialnosci?

    Z góry dziękuję za poświęcenie czasu na pomoc w mojej - nietypowej ;)
    sprawie.

    Pozdrawiam
    Kasjan Staronka
    k...@e...pl GG: 3182825 www.kaes.z.pl
    "Żeby być sobą, trzeba być kimś"

  • 2. Data: 2005-01-13 15:19:01
    Temat: Re: odpowiedzialność admina za treści na forum
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    Tez jestem ciekaw, Ale moim zdaniem za tresc powinien odpowiadac autor
    posta.

    NIektorzy sie probuja zabiezpieczyc przed czyms takim np.

    http://tiny.pl/sf4 w "Informacje"

    P.

  • 3. Data: 2005-01-13 15:26:26
    Od: "Kasjan Staronka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > NIektorzy sie probuja zabiezpieczyc przed czyms takim np.
    > http://tiny.pl/sf4 w "Informacje"

    Było takie zabezpieczenie:

    Zgadzasz się, że zawartość każdego postu na tym forum wyraża poglądy i opinie
    jego autora a nie administratorów (poza wiadomościami pisanymi przez nich) i
    nie ponoszą oni za te treści odpowiedzialności.
    Zgadzasz się nie pisać żadnych obraźliwych, obscenicznych, wulgarnych,
    oszczerczych, nienawistnych, zawierających groźby i innych materiałów, które
    mogą być sprzeczne z prawem. Złamanie tej zasady może być przyczyną
    natychmiastowego i trwałego usunięcia z listy użytkowników (wraz z
    powiadomieniem odpowiednich władz). Aby wspomóc te działania rejestrowane są
    adresy IP autorów. Przyjmujesz do wiadomości, że administratorzy tego forum
    mają prawo do usuwania, zmiany lub zamykania każdego wątku w każdej chwili
    jeśli zajdzie taka potrzeba.
    Jeżeli którakolwiek z wypowiedzi łamie regulamin lub godzi w dobre imię osób
    trzecich powiadom nas o tym.

  • 4. Data: 2005-01-13 17:31:18
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    chwili
    > jeśli zajdzie taka potrzeba.
    > Jeżeli którakolwiek z wypowiedzi łamie regulamin lub godzi w dobre imię

    no to czym sie przejmujesz. Jak bedzie potrzeba przekazesz IP i logi.
    To nie Ty pisales.

    P.

  • 5. Data: 2005-01-13 19:22:24
    Od: "Kasjan Staronka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > no to czym sie przejmujesz. Jak bedzie potrzeba przekazesz IP i logi.
    > To nie Ty pisales.

    1) Przejmuję się tym, że w akcie oskarżenia oskarżonym jestem ja
    2) Jest to oskarżenie prywatne - czyli oskarżający nie musi wykazywać mojej
    winy, to ja muszę się bronić

  • 6. Data: 2005-01-13 19:46:42
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cs61po$1eg$1@inews.gazeta.pl Kasjan Staronka
    <k...@g...pl> pisze:

    Na zdrowy rozum nonsenem jest aby właściciel czy administrator forum
    odpowiadał za treść postów użytkowników. Równie dobrze za obraźliwy tekst na
    murze należałoby ukarać właściciela tegoż muru, a nie osobę, która napis
    wykonała.
    Spójrzmy choćby na forum Onetu czy innych ogólnodostępnych portali.
    Abstrahując od ogólnie żenująco niskiego poziomu wypowiedzi, trafiają się
    tam często posty używające pełnych nazwisk omawianych osób, wyzwisk,
    pomówień itp.
    I co? Skarży ktoś właścicieli portali? Czy oni nie mają prawników, którzy
    doradziliby im restrykcyjną moderację?

    No, ale to - na zdrowy rozum, a rozmawiamy przecież o polskim prawie. ;)

    Tak więc czy nie lepiej było (jest?) umieścić forum na jakimś zagranicznym
    serwerze, nie podawać żadnych własnych danych identyfikacyjnych, zaś na
    stronie umieścić tylko link do yrgo forum?
    Albo w ogóle dla całego serwisu znaleźć odpowiedni hosting za granicą, w
    celach administracji i moderacji łączyć się przez dobre anonimowe proxy.

    Jotte

  • 7. Data: 2005-01-13 20:32:35
    Od: "Kasjan Staronka" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > No, ale to - na zdrowy rozum, a rozmawiamy przecież o polskim prawie. ;)

    Oczywiście }:>

> [...]
    > Albo w ogóle dla całego serwisu znaleźć odpowiedni hosting za granicą, w
    > celach administracji i moderacji łączyć się przez dobre anonimowe proxy.

    Do czego to doprowadzi? Znajomy, który utrzymuje domenę i serwer, płaci
    polskim firmom - to chyba dobrze. Druga sprawa - dlaczego to my mamy się bać
    i przenosić stronę za granicę? Podkreślę to po raz kolejny - nie MY jesteśmy
    autorami obraźliwych postów!

    pozdr
    KS

  • 8. Data: 2005-01-13 20:44:55
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cs6lt3$562$1@inews.gazeta.pl Kasjan Staronka
    <k...@g...SKASUJ-TO.pl> pisze:

    > Do czego to doprowadzi?
    Najpierw do tego, że nikt was o nic nie oskarży, bo nie będzie miał kogo.
    A potem - nie wiem.

    > Znajomy, który utrzymuje domenę i serwer, płaci
    > polskim firmom - to chyba dobrze.
    Dobrze.
    Teraz zapłacicie polskim adwokatom.
    Dobrze?

    > Druga sprawa - dlaczego to my mamy się
    > bać i przenosić stronę za granicę?
    Żeby spokojnie robić swoje i nie mieć absurdalnego procesu.

    > Podkreślę to po raz kolejny - nie MY
    > jesteśmy autorami obraźliwych postów!
    Ależ ja wierzę.

    Jeśli interesuje Cię rozmowa o różnych aspektach takiej działalności odezwij
    sie na priva, chętnie wymienię poglądy i doświadczenia.

    Jotte

  • 9. Data: 2005-01-13 21:01:28
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    Aha - nie widzę powodu, aby w razie oskarżenia prywatnego o czyn określony w
    KK oskarżany musiał udowadniać niewinność. To skarżący musi przedstawić
    dowody winy i lepiej, żeby to skutecznie uczynił, bo sam może zostać
    oskarżony.

    Jotte

  • 10. Data: 2005-01-14 10:00:35
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > 1) Przejmuję się tym, że w akcie oskarżenia oskarżonym jestem ja

    blednie

    > 2) Jest to oskarżenie prywatne - czyli oskarżający nie musi wykazywać
    mojej
    > winy, to ja muszę się bronić

    i wykazujesz ze to nie ty napisales. Przedtsawisz w jaki sposob dziala
    forum (bo mozesz na sedziego dziadka
    tarfic ktory nie wiem jak komputer wygalda), i przekazusz wszystkie dane
    dotcyzace osoby ktora to naisala.

    P.