    From: "Kasjan Staronka" <k...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: odpowiedzialność admina za treści na forum
    Date: Thu, 13 Jan 2005 14:49:28 +0000 (UTC)

    Witam,
    mam "mały problem" ;) Szukam informacji w wielu źródłach, trafiłem m.in. na
    http://www.vagla.pl/felietony/felieton_055.htm

    Razem ze znajomym prowadzę niezależny miejski serwis informacyjny. Integralną
    częścią strony jest forum dyskusyjne, na którym mieszkańcy publikują swoje
    opinie na temat tego, co dzieje się w mieście, oceniają rządzących, komentują
    różne sprawy - czyli tematy, jakie zwykle poruszane są na tego typu forach.

    Wiem dobrze, że działalność strony i jej użytkowników nie podoba się miejskim
    władzom i ludziom z nią związanych. Na forum pojawiały się różne posty. Jako
    admini i zarazem jedyni moderatorzy nie mieliśmy zbyt wiele pracy -
    sporadycznie zdarzały się przypadki obrażania kogoś w sposób wyraźny,
    wulgaryzmy itp. - które od razu usuwaliśmy.

    Byłem naprawdę zaskoczony, kiedy niedawno dostałem wezwanie do sądu - jako
    oskarżony w sprawie z oskarżenia prywatnego z art. 212 par 1 i 2 Kodeksu
    Karnego.

    Na forum, którego jesteśmy adminami, pojawiły się posty, którymi dotknięty
    poczuł się mieszkaniec naszego miasta. W całej sprawie najważniejszy jest
    fakt, że to NIE MY, ale UŻYTKOWNIK napisał ten post. Oskarżeni jesteśmy
    natomiast my...

    Ta sprawa jest dla mnie dziwna i zaskakująca, oskarżono mnie o czyn, którego
    nie jestem sprawcą. Dodam tylko, że wcześniej nikt nie kontaktował się z nami
    w sprawie usunięcia / zmodyfikowania postów czy usunięcia / zablokowania
    użytkowników. Od razu uderzyli "z grubej rury"...

    Po otrzymaniu aktu oskarżenia niezwłocznie przenieśliśmy temat do działu
    niewidocznego dla uzytkowników, listem poleconym wysłaliśmy też zawiadomienie
    o tym fakcie do człowieka, który nas oskarża.

    Jak wygląda sprawa odpowiedzialności? Jako admini możemy i chcemy oczywiście
    pomóc poszkodowanemu, na wniosek odpowiednich organów udostępnić logi czy
    numery IP. Na razie nie było jednak żadnej próby polubownego załatwienia
    sprawy - druga strona od razu skierowała pozew do sądu. Posiedzenie
    pojednawcze - 27 stycznia...

    Jest jeszcze jedna kwestia - w WHO IS jako właściciel domeny - czyli niejako
    serwisu, widnieje znajomy. Ja - mam na forum rangę administrator, w dziale
    Zespół portalu podaliśmy tylko nasze nicki, avatary i funkcje - czyli
    newsman, fotograf, forumowicz czy komentator. W dziale Kontakt natomiast
    jest adres do korespondencji - tożsamy z adresem zamieszkania znajomego,
    nigdzie jednak nie ma mojego adresu ani wyraźnie napisanego imienia i
    nazwiska. Czy z racji posiadania na forum rangi administrator mogę być
    pociągnięty do odpowiedzialnosci?

    Z góry dziękuję za poświęcenie czasu na pomoc w mojej - nietypowej ;)
    sprawie.

    Pozdrawiam
    Kasjan Staronka
    k...@e...pl GG: 3182825 www.kaes.z.pl