  • 1. Data: 2005-03-18 15:30:05
    Temat: oddac prawko czy nie oddac?
    Od: TeDeUsz <U...@n...com>

    Witam!

    Chcialbym poradzic sie Panstwa, majac nadzieje ze sa na tej liscie
    ludzie dobrze zaznajomieni z prawem m.in. drogowym.

    Posiadam prawo jazdy wydane w Stanach, a konkretnie w Illinois. W Polsce
    zdalem egzanim teoretyczny i na tej podstawie wyrobiono mi polskie
    prawo jazdy. Wszystko bylo by pieknie gdyby nie to ze pani w okienku w
    ktorym odbiera sie dokumenty chciala skonfiskowac moje prawko ze Stanow.
    Na pytanie w jakim celu, powiedziala ze musi odeslac je tam gdzie je
    wyrabialem, a kiedy bede w Stanach to je sobie tam odbiore jesli bedzie
    mi potrzebne.
    Mam szczere watpliwosci co do tego ze ktos wyslalby to prawo jazdy w
    dobre miejsce (bo niby skad ta pani moze wiedziec w ktorym osrodku je
    wyrabialem) i ze je gdziekolwiek pozniej odnajde. Zostane wiec z "reka w
    nocniku" szukajac miejsca gdzie wyladowalo moje prawko, bo przeciez nie
    ma mozliwosci wyrobienia sobie drugi raz prawa jazdy na to samo nazwisko.
    Pozatym po jaka cholere wysylac dokument czlowiekowi za granice? Jesli
    bedzie wyjezdzal to wezmie go ze soba! Jesli zas chodzi o to zeby nie
    bylo mozliwosci posiadania dwoch dokumentow na raz, to takie rozwiazanie
    tez jest pomyslem mocno poronionym, przeciez kiedy bedac w Stanach
    odbiore sobie tamtejsze prawko to wracajac do Polski wezme je ze soba i
    tak czy inaczej bede mial obydwa dokumenty.
    Pani w okienku nie potrafila powiedziec nic pozatym ze "takie sa
    przepisy"...

    Pomijajac juz moje watpliwosci, znalazlem rzeczywiscie taki zapis w
    ustawie z 97 roku o prawie o ruchu drogowym:

    Art. 94.
    2. Osoba posiadająca krajowe prawo jazdy wydane za granicą może otrzymać
    prawo jazdy odpowiedniej kategorii po oddaniu zagranicznego dokumentu
    organowi wydającemu prawo jazdy, z zastrzeżeniem ust. 4. Jeżeli prawo
    jazdy wydane za granicą nie jest określone w konwencjach o ruchu
    drogowym, dodatkowym warunkiem otrzymania polskiego prawa jazdy jest
    zdanie części teoretycznej egzaminu państwowego i przedstawienie
    uwierzytelnionego tłumaczenia zagranicznego dokumentu.

    i ust. 4:

    4. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może określić, w drodze
    rozporządzenia, w stosunku do obywateli niektórych państw, ze względu na
    zasadę wzajemności, warunki wydawania praw jazdy odmienne niż te, które
    przewiduje ust. 2.

    Moje pytanie w zwiazku z tym jest nastepujace, czy jest mozliwosc
    powolania sie na ustep 4 i odebranie polskiego prawa jazdy bez
    koniecznosci zdawania dokumentu wydanego za granica?
    Jesli jest takie rozporzadzenie to gdzie moglbym sie z nim zapoznac i
    jakie warunki trzeba spelnic zeby sie na nie powolac.

    Jesli zas mozliwosci powolania sie na ww. ustep nie ma, to czy znacie
    Panstwo jakas inna droge wyjscia z tej sytuacji, tak, abym nie musial
    zdawac w urzedzie prawa jazdy z USA. Maja tam juz jego kserokopie wraz z
    tlumaczeniem. Naprawde nie chcialbym zostac w Stanach bez prawa jazdy...
    Jesli to ma jakies znaczenie to mam tylko obywatelstwo polskie.

    Prosze o porady.

  • 2. Data: 2005-03-18 15:52:59
    Temat: Re: oddac prawko czy nie oddac?
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    TeDeUsz wrote:
    > Witam!

    A oodaj jej w cholerę.
    Jak dojdzie, to ci odeślą w stanach do domu.
    Po za tym w Ilinois możesz jeździć na polskim prawku.
    Tylko weź od niej oficjalne pismo o zatrzymaniu twojego dokumentu i z
    jakiego powodu i go sobie od razu przetłumcz w polsce na angielski.
    To tak na zapas.

  • 3. Data: 2005-03-18 15:54:15
    Od: TeDeUsz <U...@n...com>

    witek wrote:

    > A oodaj jej w cholerę.
    > Jak dojdzie, to ci odeślą w stanach do domu.

    Jesli nawet odesla, to na adres ktory mam na tym prawku, a ja nie mam
    pojecia kto teraz mieszka pod tym adresem. :)

    > Po za tym w Ilinois możesz jeździć na polskim prawku.

    Przez bodaj 3 miesiace, a pozniej co???

    > Tylko weź od niej oficjalne pismo o zatrzymaniu twojego dokumentu i z
    > jakiego powodu i go sobie od razu przetłumcz w polsce na angielski.

    hehe :) ...wiesz co ja bede mogl sobie z tym pismem tam zrobic?

  • 4. Data: 2005-03-18 16:02:07
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    TeDeUsz wyskrobał(a):
> [...]
    >

    > Pomijajac juz moje watpliwosci, znalazlem rzeczywiscie taki zapis w
    > ustawie z 97 roku o prawie o ruchu drogowym:
    [...]
> [...]
    > Jesli jest takie rozporzadzenie to gdzie moglbym sie z nim zapoznac i
    > jakie warunki trzeba spelnic zeby sie na nie powolac.

    Rozporządzenia szukaj na http://sejm.gov.pl jak zwykle. Rozporządzenie jest
    bardzo krótkie i dotyczy tylko osób z krajów UE. Tak więc w świetle tych
    przepisów musisz oddać amerykańskie prawo jazdy.

> [...]
    > tlumaczeniem. Naprawde nie chcialbym zostac w Stanach bez prawa jazdy...
    > Jesli to ma jakies znaczenie to mam tylko obywatelstwo polskie.

    Jak nie chcesz oddawać tego prawa jazdy, to idź normalnie na kurs i zdaj na
    prawo jazdy jak większość osób.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2005-03-18 16:04:59
    Od: "<buraxta>" <b...@g...com>

    TeDeUsz wrote:
    > Przez bodaj 3 miesiace, a pozniej co???

    Polskie prawko jest ważne na okres ważności wizy.

    --
    // \\
    // // // http://www.buraxta.prv.pl \\ \\ \\

  • 6. Data: 2005-03-18 16:05:37
    Od: TeDeUsz <U...@n...com>

    Bartek Gliniecki wrote:
    > Jak nie chcesz oddawać tego prawa jazdy, to idź normalnie na kurs i zdaj
    > na prawo jazdy jak większość osób.

    Wlasnie mialem nadzieje ze skoro mozna zdawac w sposob uproszczony to
    jakos to normalnie mozna zalatwic.
    Zreszta teraz chyba i tak jest za pozno zeby zdawac jeszcze raz, na co
    mialbym sie powolac?

    Tak przy okazji, jak dlugo to polskie prawko bedzie lezec w urzedzie i
    czekac na odbior???

  • 7. Data: 2005-03-18 16:11:17
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    TeDeUsz wrote:

    > Jesli nawet odesla, to na adres ktory mam na tym prawku, a ja nie mam
    > pojecia kto teraz mieszka pod tym adresem. :)

    masz jakiś adres w Stanach? zgłoś zmianę adresu w DMV.
    Nie martw się znajdzie się wcześniej, czy później.

    > Przez bodaj 3 miesiace, a pozniej co???

    na stałe
    http://www.polishconsulatechicago.org/index.asp?page
    =head4

    > hehe :) ...wiesz co ja bede mogl sobie z tym pismem tam zrobic?

    tak, w razie jakby się pytali dlaczego twoje prawo jazdy zostało
    zatrzymany w obcym kraju, pokazesz im pismo, z ktorego bedzie wynikalo,
    ze dlatego bo tak wynika z polskich przepisow, a nie dlatego, ze
    popelniles przestepstwo.
    Zobaczysz ze ci sie przyda jak bedziesz probowal ubezpieczyc samochod i
    ubezpieczyciel sie zapyta dlaczego miales prawko zatrzymane.
    Dmuchaj na zimne, zamiast potem kląć na polskie przepisy.

  • 8. Data: 2005-03-18 16:12:12
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Bartek Gliniecki wrote:

    > Jak nie chcesz oddawać tego prawa jazdy, to idź normalnie na kurs i zdaj
    > na prawo jazdy jak większość osób.

    nic to nie zmieni, bo oni już o prawku wiedzą.

  • 9. Data: 2005-03-18 16:36:26
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    witek wyskrobał(a):

    > nic to nie zmieni, bo oni już o prawku wiedzą.

    Zmieni, bo nie ma zakazu posiadania 2 praw jazdy. Musi oddać - w świetle
    tego art. 94 - tylko wtedy, gdy chce, żeby mu wydali w sposób uproszczony
    polskie.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 10. Data: 2005-03-18 16:39:38
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Bartek Gliniecki wrote:
    > witek wyskrobał(a):

    > Zmieni, bo nie ma zakazu posiadania 2 praw jazdy. Musi oddać - w świetle
    > tego art. 94 - tylko wtedy, gdy chce, żeby mu wydali w sposób
    > uproszczony polskie.

    możliwe
    nie wgłębiałem się w przepisy.