    From: TeDeUsz <U...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: oddac prawko czy nie oddac?
    Date: Fri, 18 Mar 2005 16:30:05 +0100

    Witam!

    Chcialbym poradzic sie Panstwa, majac nadzieje ze sa na tej liscie
    ludzie dobrze zaznajomieni z prawem m.in. drogowym.

    Posiadam prawo jazdy wydane w Stanach, a konkretnie w Illinois. W Polsce
    zdalem egzanim teoretyczny i na tej podstawie wyrobiono mi polskie
    prawo jazdy. Wszystko bylo by pieknie gdyby nie to ze pani w okienku w
    ktorym odbiera sie dokumenty chciala skonfiskowac moje prawko ze Stanow.
    Na pytanie w jakim celu, powiedziala ze musi odeslac je tam gdzie je
    wyrabialem, a kiedy bede w Stanach to je sobie tam odbiore jesli bedzie
    mi potrzebne.
    Mam szczere watpliwosci co do tego ze ktos wyslalby to prawo jazdy w
    dobre miejsce (bo niby skad ta pani moze wiedziec w ktorym osrodku je
    wyrabialem) i ze je gdziekolwiek pozniej odnajde. Zostane wiec z "reka w
    nocniku" szukajac miejsca gdzie wyladowalo moje prawko, bo przeciez nie
    ma mozliwosci wyrobienia sobie drugi raz prawa jazdy na to samo nazwisko.
    Pozatym po jaka cholere wysylac dokument czlowiekowi za granice? Jesli
    bedzie wyjezdzal to wezmie go ze soba! Jesli zas chodzi o to zeby nie
    bylo mozliwosci posiadania dwoch dokumentow na raz, to takie rozwiazanie
    tez jest pomyslem mocno poronionym, przeciez kiedy bedac w Stanach
    odbiore sobie tamtejsze prawko to wracajac do Polski wezme je ze soba i
    tak czy inaczej bede mial obydwa dokumenty.
    Pani w okienku nie potrafila powiedziec nic pozatym ze "takie sa
    przepisy"...

    Pomijajac juz moje watpliwosci, znalazlem rzeczywiscie taki zapis w
    ustawie z 97 roku o prawie o ruchu drogowym:

    Art. 94.
    2. Osoba posiadająca krajowe prawo jazdy wydane za granicą może otrzymać
    prawo jazdy odpowiedniej kategorii po oddaniu zagranicznego dokumentu
    organowi wydającemu prawo jazdy, z zastrzeżeniem ust. 4. Jeżeli prawo
    jazdy wydane za granicą nie jest określone w konwencjach o ruchu
    drogowym, dodatkowym warunkiem otrzymania polskiego prawa jazdy jest
    zdanie części teoretycznej egzaminu państwowego i przedstawienie
    uwierzytelnionego tłumaczenia zagranicznego dokumentu.

    i ust. 4:

    4. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej może określić, w drodze
    rozporządzenia, w stosunku do obywateli niektórych państw, ze względu na
    zasadę wzajemności, warunki wydawania praw jazdy odmienne niż te, które
    przewiduje ust. 2.

    Moje pytanie w zwiazku z tym jest nastepujace, czy jest mozliwosc
    powolania sie na ustep 4 i odebranie polskiego prawa jazdy bez
    koniecznosci zdawania dokumentu wydanego za granica?
    Jesli jest takie rozporzadzenie to gdzie moglbym sie z nim zapoznac i
    jakie warunki trzeba spelnic zeby sie na nie powolac.

    Jesli zas mozliwosci powolania sie na ww. ustep nie ma, to czy znacie
    Panstwo jakas inna droge wyjscia z tej sytuacji, tak, abym nie musial
    zdawac w urzedzie prawa jazdy z USA. Maja tam juz jego kserokopie wraz z
    tlumaczeniem. Naprawde nie chcialbym zostac w Stanach bez prawa jazdy...
    Jesli to ma jakies znaczenie to mam tylko obywatelstwo polskie.

    Prosze o porady.