  • 1. Data: 2006-01-22 20:32:14
    Temat: komornik a renta
    Od: "ikar" <i...@w...slask.pl>

    Witam
    Mam nadzieje ze byc moze jest tu osoba ktora ma wieksze pojecie ode mnie
    jezeli chodzi o prawo dotyczace mozliwosci zajecia renty (nie socjalnej)
    przez komornika. Sprawa dotyczy nie splaconego kredytu (bank wygral w
    adzie - wyrok zaoczny). Osoba na rencie byla w zwiazku malzeniskim w
    trakcie kiedy zostal ten kredyt zaciagniety. Kredyt zostal zaciagniety na
    osobe ktora splaca go teraz z renty chorobowej (byly wspolmalzonek nie
    placi - nie pracuje). Wyrok zapadl przed rozwodem.
    Stad pytanie - czy jest jakas mozliwosc aby wspolmalzonek spacil reszte
    kredytu (gdzie polowa jest juz splacona) ew. jak w danej chwili mozna sie
    bronic aby nie splacac tego kredytu do konca (ciezka choroba - gdzie kazdy
    biegly moze ja potwierdzic). Ewentualnie czy jest jakas osoba z Wroclawia
    zajmujaca sie prawem, ktora moglaby pomoc nieodplatnie przy tego typu
    sprawie prosze o kontakt na m...@g...pl

    dzieki

    majka

  • 2. Data: 2006-01-22 22:18:24
    Temat: Re: komornik a renta
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "ikar" <i...@w...slask.pl> napisał w wiadomości
    > Wyrok zapadl przed rozwodem.
    > Stad pytanie - czy jest jakas mozliwosc aby wspolmalzonek spacil reszte
    > kredytu (gdzie polowa jest juz splacona)

    Zakładam, że zobowiązanie powstało przez 1.01.2005 r. a małżonkowie
    pozostawali we wpólności ustawowej.
    Jest to możliwe, bo małżonkowie odpowiadają solidarnie, ale bank musiałby
    mieć tytuł egzekucyjny przeciwko drugiemu małżonkowi.

    ew. jak w danej chwili mozna sie
    > bronic aby nie splacac tego kredytu do konca (ciezka choroba - gdzie kazdy
    > biegly moze ja potwierdzic).

    Rozumiem, że sytucja cieżka, ale banku to raczej nie będzie interesować.
    Można udać się do banku i spróbować negocjować spłatę długu np. aby się
    wstrzymał z egzekucją, a dłuźnik będzie spłacał w jakichś niewielkich
    ratach.

  • 3. Data: 2006-01-22 23:39:38
    Od: "ikar" <i...@w...slask.pl>

    Użytkownik "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Można udać się do banku i spróbować negocjować spłatę długu np. aby się
    > wstrzymał z egzekucją, a dłuźnik będzie spłacał w jakichś niewielkich

    no wlasnie problem w tym ze bank zajal 25%renty (wiecej nie moze) a tak mu
    latwiej bo z tej drugiej osoby nie moze sciagnac (gosc nie pracuje)

    ikar

  • 4. Data: 2006-01-23 11:21:08
    Od: "ikar" <i...@w...slask.pl>

> [...]
    > Jest to możliwe, bo małżonkowie odpowiadają solidarnie, ale bank musiałby
    > mieć tytuł egzekucyjny przeciwko drugiemu małżonkowi.

    a jakas podstawa prawna na ktora mozna sie powolywac w sadzie ???

    dzieki

    majka

  • 5. Data: 2006-01-23 16:55:28
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    > a jakas podstawa prawna na ktora mozna sie powolywac w sadzie ???

    Art. 41 KRO w brzmieniu sprzed 1.01.2005 r. (noweli z czerwca 2004). Obecnie
    wymagana jest zgoda współmałżonka na zobowiązanie.

  • 6. Data: 2006-01-23 17:14:20
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    > Art. 41 KRO w brzmieniu sprzed 1.01.2005 r. (noweli z czerwca 2004).
    > Obecnie wymagana jest zgoda współmałżonka na zobowiązanie.

    Chociaż chyba tak nie można, bo to przecież jest już po rozwodzie, więc nie
    ma wspólności ustawowej, więc i nie ma majątku wspólnego, który możnaby
    obciażyć.

  • 7. Data: 2006-01-23 17:52:37
    Od: "Heming" <heming@wytnij_to.gazeta.pl>

    Użytkownik "ikar" <i...@w...slask.pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    Więc tak. Do zobowiązań powstałych przez 1.01.2005 r. stosujemy art. 41 KRO
    w starym brzmieniu (sprzed nowelizacji z czerwca 2004r.), czyli jest
    możliwość, aby wierzyciel zaspokoił się z majątku wspólnego małżonków
    (obecnie wymaga to zgody współmałżonków). Problem tylko w tym, że jest już
    po rozwodzie, więc raczej nie można obciążyć majątku wspólnego, który już po
    prostu nie istnieje. Zresztą jak przypuszczam nie było go za wiele.

    Niezależnie od tego art. 30 KRO stanowi, że za zobowiązania zaciągnięte
    przez przez jednego z małżonków w sprawach wynikających z zaspokajania
    zwykłych potrzeb rodziny oboje małżonkowie odpowiadają solidarnie (np.
    pożyczka wzięta na remont wspólnego mieszkania). Wydaje mi się, że w takiej
    sytuacji małżonek (a raczej ex-małżonek) mógłby żądać od drugiego ex-małżona
    zwrotu połowy spłaconego zobowiązania na zasadzie regresu.

  • 8. Data: 2006-01-23 21:36:51
    Od: "ikar" <i...@w...slask.pl>

> [...]
    > takiej sytuacji małżonek (a raczej ex-małżonek) mógłby żądać od drugiego
    > ex-małżona zwrotu połowy spłaconego zobowiązania na zasadzie regresu.

    o to wlasnie mi chodzilo - pieknie dziekuje - z mam nadzieje ostatnim
    pytaniem zwroce sie jutro badz na priv.

    dzieki
    majka