  • 1. Data: 2003-01-26 14:08:38
    Temat: kim jest konsument?
    Od: "maciej" <t...@o...pl>

    Witam,

    Mam zamiar kupic cos w sklepie internetowym. Poniewaz jest to sprzedaz
    wysylkowa, mam mozliwosc zwrotu towaru (bez podania przyczyny) w ciagu 10
    dni. chce jednak to kupic na firmę. W sklepie mnie ponformowano, ze to prawo
    mam jedynie wtedy jesli kupuje jako osoba prywatna.

    Pytanie wiec brzmi; czy konsumentem jest jedynie osoba (fizyczna?). Czy
    firma kupująca "na odległość" nie ma już prawa do zwrotu towaru?

    Ostatniecznie mogę kupić na siebie i jak będzie OK, odesłać i zamówić na
    firmę,...

    I jeszcze jedno... czy po pewnym czasie od dokonania zakumo mozna
    zmienić dane na fakturze? Najpierw więc kupic "osobiście" a następnie
    poprościć o korektę odbiorcy z samego nazwiska, na fimrę?

    Z góry dziękuję za odpowiedź
    Maciej

  • 2. Data: 2003-01-26 17:16:17
    Temat: Re: kim jest konsument?
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    maciej napisa_(a):
    > Pytanie wiec brzmi; czy konsumentem jest jedynie osoba (fizyczna?). Czy
    > firma kupująca "na odległość" nie ma już prawa do zwrotu towaru?

    art.384 par.3 kc - "Za konsumenta uważa się osobę, która dzawiera umowę
    z przedsiębiorcą w celu bezpośrednio nie związanym z działalnością
    gospodarczą" - wydaje mi się, że na potrzeby ustawy o ochronie
    niektórych praw konsumentów (na jej podstawie _konsument_ ma prawo
    zwrotu towaru kupionego na odległość w ciągu 10 dni) nadal należy
    stosować tą definicję mimo że np. ustawa o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej zawęża taką sprzedaż tylko do osób fizycznych. A
    więc konsument to nie tylko osoba fizyczna, ale na pewno nie
    przedsiębiorca (firma) nabywający rzecz w jakiś sposób związaną z
    prowadzoną działalnością gospodarczą.

    KG

  • 3. Data: 2003-01-26 17:32:56
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    > Pytanie wiec brzmi; czy konsumentem jest jedynie osoba (fizyczna?)

    Art. 384 § 3 kodeksu cywilnego "Za konsumenta uważa się osobę, która
    zawiera umowę z przedsiębiorcą w celu bezpośrednio nie związanym z
    działalnością gospodarczą".

    I jeszcze z doktryny:

    Zbigniew Radwański "Norma kompetencyjna art. 384 k.c. do określania
    szczególnych warunków umów konsumenckich" (Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i
    Społeczny nr 1/1996)

    "(...) konsument, to znaczy każdy, kto nabywa dobro (lub roszczenie o
    świadczenie usługi) dla celów nie związanych z działalnością
    gospodarczą(...) Definicja konsumenta nie wyłącza z tak oznaczonego
    kręgu podmiotów osób prawnych nabywających rzeczy dla celów nie
    związanych z działalnością gospodarczą. Natomiast prawo Unii
    Europejskiej ochronę konsumencką ogranicza do osób fizycznych
    zawierających umowy w celu niehandlowym - dla zaspokojenia jedynie
    potrzeb własnych lub członków rodziny(...)"

    Jubei

  • 4. Data: 2003-01-27 12:54:12
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    "Kamil Golaszewski" <k...@p...onet.pl> wrote in message
    >. A
    > więc konsument to nie tylko osoba fizyczna, ale na pewno nie
    > przedsiębiorca (firma) nabywający rzecz w jakiś sposób związaną z
    > prowadzoną działalnością gospodarczą.

    W zasadzie to prawda, ale spółka handlowa raczej sporadycznie nabywa rzeczy,
    które nie są związane z prowadzona działalnością, bo po co niby by je
    nabywała?

    Depi.

  • 5. Data: 2003-01-27 17:36:50
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Marcin Olender napisa_(a):
    > W zasadzie to prawda, ale spółka handlowa raczej sporadycznie nabywa rzeczy,
    > które nie są związane z prowadzona działalnością, bo po co niby by je
    > nabywała?

    spółka handlowa tak, ale mamy też inne osoby prawne...

    KG

  • 6. Data: 2003-01-27 19:47:24
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Witam !
    Ja się skupię na jednym punkcie:

    On Sun, 26 Jan 2003, maciej wrote:
    [...]
    >+ I jeszcze jedno... czy po pewnym czasie od dokonania zakumo mozna
    >+ zmienić dane na fakturze? Najpierw więc kupic "osobiście" a następnie
    >+ poprościć o korektę odbiorcy z samego nazwiska, na fimrę?

    O ile pamiętam, to gdzieś widziałem przepis że korekta
    faktury nie może zmieniać danych jednego istniejącego
    podmiotu (tu: osoby "osobistej" ;>) na inny podmiot
    (tu: firmę).
    Natomiast przy dobrej woli drugiej strony możliwe jest
    anulowanie (wycofanie, stary oryginał musi wrócić) f-ry na
    towar (nie na usługę !) i wydanie nowej.
    Ta dobra wola może być przeszkodą.
    Choć... jak im powiesz że jak nie to odeślesz towar...
    (to zrobią ci numer: przyjmą starą i nie wystawią nowej :>)

    pzdr, Gotfryd :)

  • 7. Data: 2003-01-28 14:08:49
    Od: "Marcin Olender" <d...@g...pl>

    > Marcin Olender napisa_(a):
    >
    > spółka handlowa tak, ale mamy też inne osoby prawne...

    Jasne, ale z kontekstu wynika, że chodzi o jakiegos przedsiębiorcę :-)

    Depi.