  • 1. Data: 2004-01-02 11:21:52
    Temat: interpretacja słowa "opracowywanie"
    Od: "Hudson Hawk" <h...@p...pnet.pl>

    Witam,

    W załączniku do umowy o pracę w sekcji Szczegółowy zakres obowiązków
    służbowych mam napisane:

    "Opracowywanie i modyfikowanie oprogramowań wspomagających pracę pracowników
    firmy X"

    Pytanie: Czy OPRACOWYWANIE jest tożsame se słowem TWORZENIE ???
    Czy jeśli dla firmy X opracuję opis działania programu, widok struktury baz
    danych itp. (wszystko w formie tylko papierowej) ale nie udostępnię kodu
    źródłowego, to będą prawnie mogli zarządać ode mnie tych kodów, jak
    przestanę dla nich już pracować ???

    Dodam, że firma nie ma licencji na kompilator, w którym ten program jest
    tworzony.

    Pozdrawiam
    Hudson Hawk

  • 2. Data: 2004-01-02 14:02:07
    Temat: Re: interpretacja słowa "opracowywanie"
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Hudson Hawk wyskrobał(a):
> [...]
    > pracowników firmy X"
    >
    > Pytanie: Czy OPRACOWYWANIE jest tożsame se słowem TWORZENIE ???

    Wykładnia oświadczeń woli (kolejność ustalania znaczenia słowa):
    1. Znaczenie takie, jakie strony przyjęły (np. umawiają się, że jabłko to
    warzywo),
    2. Znaczenie takie, jakie słowo ma w języku danej grupy użytkowników (język
    fachowy np. informatyczny; słowo "bramka" czy "myszka" ma tam inne znaczenie
    niż potocznie)
    3. Znaczenie powszechnie przyjęte, ustalane na podstawie słowników

> [...]
    > baz danych itp. (wszystko w formie tylko papierowej) ale nie udostępnię
    > kodu źródłowego, to będą prawnie mogli zarządać ode mnie tych kodów, jak

    Wg mnie, jeżeli w umowie nie stoi, że opracowywanie = tworzenie i w języku
    komputerowym nie są to synonimy, to należy stanąć na gruncie języka
    polskiego i stwierdzić, że opracowywanie to nie do końca tworzenie, a już na
    pewno nie pisanie programu od A do Z.

    --
    Bartek Gliniecki