  • 1. Data: 2004-01-02 11:36:02
    Temat: Nielegalne oprogramowanie - jak to rozumieć?
    Od: "Kermit" <k...@N...gazeta.pl>

    Ostatnio bardzo wiele mówi się o nalotach policji na indywidualnych
    użytkowników nielegalnego oprogramowania oraz rekwirowaniu sprzętu
    komputerowego osobom posiadającym pirackie oprogramowanie. Pozwolę sobie
    tutaj przytoczyć cytat z wykładu dra hab. Andrzeja Adamskiego:

    Czy używanie nielegalnych kopii prawnie chronionych programów komputerowych
    jest w Polsce przestępstwem?

    Nie. Polski ustawodawca nie przyjął takiego rozwiązania (zalecanego przez
    rekomendację Rady Europy nt. Przestępstw Komputerowych z 1989 r.). Zdecydował
    się natomiast na objęcie zakazem karnym szeregu innych form naruszeń
    autorskich praw majątkowych w odniesieniu do programów komputerowych, takich
    jak ich nieuprawnione: zwielokrotnianie [art. 117 ustPrAut], kopiowanie [art.
    278 § 2 k.k.], rozpowszechnianie [art. 116 ustPrAut] oraz paserstwo [art. 118
    ustPrAut , art. 293 k.k.].

    Więc jak to w końcu jest i czy policja ma prawo rekwirować sprzęt osobom
    posiadającym zaledwie kilka nielegalnych programów skoro, jak wynika z w/w
    fragmentu, nie jest to przestępstwem? Nie chodzi mi tutaj bynajmniej o
    względy moralne, ale o aspekty prawne takich akcji.

  • 2. Data: 2004-01-02 12:55:01
    Temat: Re: Nielegalne oprogramowanie - jak to rozumieć?
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Kermit wrote:

> [...]
    > wynika z w/w fragmentu, nie jest to przestępstwem? Nie chodzi mi tutaj
    > bynajmniej o względy moralne, ale o aspekty prawne takich akcji.

    Z tego co przytoczyłeś wcześniej to chyba tylko jako zabezpieczenie
    dowodu 2 przestępstw:
    1. nielegalne zwielokrotnianie i rozpowszechnianie przez tego od kogo
    masz tem program
    2. paserstwo w wypadku klienta, który "posiada"

  • 3. Data: 2004-01-02 22:00:30
    Od: "Vladi" <v...@i...pl>

    No za TYLKO posiadanie i uzywanie kilku programow oczywiscie nie moga, bo
    rzeczywiscie nie jest tutaj popleniane przestepstwo. Ale jesli chodzi o te
    naloty, to rekwiruja z innego powodu. Zabezpieczony sprzet wraz z
    zainstalowanym na nim nielegalnym oprogramowaniem sluzy jako dowod w sprawie
    przeciwko osobom powielajacym i rozpowszechniajacym pirackie oprogramowanie.
    Oczywiscie ma to sens tylko wtedy, jezeli uzywane oprogramowanie pochodzi ze
    zrodla, ktore moza scigac za piractwo. Wiec tutaj wszystko gra.

    Inna sprawa jest z pirackim oprogramowaniem na cd. Oczywiscie nie jest
    przestepstwem zgodnie z tym co zacytowales posiadanie jego (chyba ze je po
    prostu kupiles u pirata - to juz paserstwo. Jesli sam sobie zrobiles kopie
    legalnej plyty na wlasny uzytek to inna sprawa), ale jest ono rekwirowane i
    niszczone przez policje (przynajmniej powinno byc - jak jest naprawde...)
    gdyz jest to po prostu towar nielegalny.

    pozdrawiam wszystkich!
    --
    Vladi
    v...@i...pl