  • 1. Data: 2004-01-02 08:52:41
    Temat: podarowanie skopiowanej płyty
    Od: "MWilon" <m...@p...onet.pl>

    Witajcie :-)

    Czy w świetle obowiązującego prawa, za legalne można uznać skopiowanie legalnie
    wydanej płyty z muzyką, a następnie podarowanie kopii znajomemu do osobistego
    użytku tegoż znajomego??? Oczywiście oryginał płyty zostaje u tego, kto
    podarował skopiowaną płytę, natomiast do obdarowanego wędruje jedynie kopia.
    Nie pobiera się przy tym żadnych opłat.

    Powtarzam: czy taka czynność jest legalna? Prosiłbym o podanie podstawy prawnej.

    Pozdrawiam,

    Michał

  • 2. Data: 2004-01-02 10:38:31
    Temat: Re: podarowanie skopiowanej płyty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MWilon" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Nie pobiera się przy tym żadnych opłat.
    >
    > Powtarzam: czy taka czynność jest legalna? Prosiłbym o podanie podstawy

    Moim zdaniem nie, albowiem jest to rozpowszechnianie. A rozpowszechnianie
    jest zabronione. W tym wypadku korzyść materialną osiąga obdarowany, który
    uzyskuje płytę za darmo. Zgodnie z definicją zawartą w kodeksie karnym,
    który ma w tym wypadku zastosowanie (art. 115§4) korzyścią majątkową jest
    korzyść dla: siebie, innej osoby fizycznej lub prawnej, jednostki
    organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, grupy osób prowadzącej
    zorganizowaną działalność przestępczą.

    Podstawa prawna - Prawo Autorskie
    ---------------------------------

    Art. 116. 1. Kto bez uprawnienia albo wbrew jego warunkom rozpowszechnia
    cudzy utwór w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, artystyczne
    wykonanie, fonogram, wideogram lub nadanie, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
    2. Jeżeli sprawca dopuszcza się czynu określonego w ust. 1 w celu
    osiągnięcia korzyści majątkowej, podlega karze pozbawienia wolności do lat
    3.
    3. Jeżeli sprawca uczynił sobie z popełniania przestępstwa określonego w
    ust. 1 stałe źródło dochodu albo działalność przestępną, określoną w ust.
    1, organizuje lub nią kieruje, podlega karze pozbawienia wolności od 6
    miesięcy do lat 5.
    4. Jeżeli sprawca czynu określonego w ust. 1 działa nieumyślnie, podlega
    grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

  • 3. Data: 2004-01-02 14:40:13
    Od: "Torni" <t...@i...pl>

> [...]
    > Nie pobiera się przy tym żadnych opłat.
    >
    > Powtarzam: czy taka czynność jest legalna? Prosiłbym o podanie podstawy

    W myśl prawa masz z tego korzyści material;ne bo nie straciłes na to
    czyli odniosłes korzyści materialne a w myśl Art 278 KK to jest
    przestępstwo

  • 4. Data: 2004-01-02 22:04:28
    Od: "Vladi" <v...@i...pl>

    No tak... Ale przeciez osoba obdarowana mogla sama wykonac sobie ta kopie na
    wlasny uzytek - w tym wypadku nie ma tutaj rozpowszechniania.

    pozdrawiam

    --
    Vladi
    v...@i...pl

  • 5. Data: 2004-01-13 15:10:27
    Od: "Pawcio" <1...@w...pl>

    Według mnie całe to zamieszanie jest pożałowania godne. Czym się różni np.
    kserowanie książki nad którym tak wiele osób płacze od jej przepisania,
    które przecież jest dozwolone? Tylko formą techniczną , przy kserowaniu
    zrobię prawdopodobnie mniej błędów. A jednak wiele osób włosy sobie z głowy
    wyrywa biadoląc nad tym jakie to straszne przestępstwo jest. Ja wychodzę z
    założenia że ludzkość od tysięcy lat dąży do tego żeby upowszechniać wiedzę
    że to właśnie z jej upowszechnianiem wiąże się postęp. Dlaczego więc ludzie
    których np. nie stać na kupno nowej książki, płyty, tudzież programu
    (stawiam te rzeczy w jednym rzędzie chociaż jest to dyskusyjne.jednakże czy
    książka tak bardzo różni się od programu? chyba tylko formą zapisu danych)
    mieliby być pozbawieni dostępu do wiedzy? Dla mnie jest to niedopuszczalne,
    więc gdy widzę zapisy w książkach o tym ze ksero zabija książkę to kojarzy
    mi się to tylko z chciwością wydawcy. Jeżeli bowiem ktoś już upublicznia
    swoja własność intelektualna musi się liczyć z tym ze będzie ona
    wykorzystywana na przeróżne sposoby przez innych ludzi i powinno się raczej
    czerpać przyjemność z tego faktu. Od razu na moja argumentacje zasypano mnie
    stwierdzeniami ze przecież wydanie książki kosztuje, że trzeba poczynić
    jakieś nakłady finansowe itd.ale ja mam odpowiedz prostą ..trzeba było w
    takim razie wydać książkę w formie elektronicznej , wyszłoby taniej

  • 6. Data: 2004-01-14 01:43:03
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <bu11pd$spc$1@atlantis.news.tpi.pl>, Pawcio wrote:
    > Według mnie całe to zamieszanie jest pożałowania godne. Czym się różni np.
    > kserowanie książki nad którym tak wiele osób płacze od jej przepisania,
    > które przecież jest dozwolone? Tylko formą techniczną , przy kserowaniu

    Tzn wolno przepisac książkę w np. 3ch egzemplarzach i je sprzedać bez
    zezwolenia autora i dalszych właścicieli praw autorskich? Możesz podać
    podstawę?

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2004-01-14 12:24:03
    Od: "Pawcio" <1...@w...pl>

    Nie, to znaczy że możesz ją sobie przepisać na własny użytek