  • 1. Data: 2003-06-03 22:13:26
    Temat: domeny w NASK'u a prawo o znakach towarowych
    Od: "Cook" <c...@2...pl>

    WIT@M
    Mam pytanie i spostrzeżenie. Niedawno (chyba) powstał sąd przy Polskiej
    Izbie informatyki zajmujący się sprawą domen. Powołano ten sąd do życia przy
    współpracy NASK.
    I teraz pytanie:
    Jak to jest że firma NASK rejestruje nazwę domeny która jest zastrzeżonym
    znakiem towarowym firmy (od 40 lat), chociaż twierdzą, że sprawdzają takie
    rzeczy, a potem poprzez sąd http://www.arbitraz.pl/ inkasują za własny błąd
    2500 złotych.
    Sami sobię nakręcają interes (złoty interes)
    Jak to się ma do międzynarodowych przepisów o znakach towarowych.
    Żerby było śmiesznie to nawet jeśli wygrasz sprawę to masz prawo do kupna
    tej domeny. Jak jej nie wykupisz to znowu może ktoś ją kupić i... tak w koło
    Macieju 2500+2500+2500....
    Piękny ten nasz Kraj.

  • 2. Data: 2003-06-04 07:19:27
    Temat: Re: domeny w NASK'u a prawo o znakach towarowych
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > znakiem towarowym firmy (od 40 lat), chociaż twierdzą, że sprawdzają takie

    AFAIK zarejestrowanie znaku np. "Mały Jasio" w zakresie powiedzmy
    usług poligraficznych wcale nie oznacza, że nikt inny nie może uzywać
    takiej nazwy przy produkcji cukierków.
    Domena jest niestety jedna i obowiązuje prosta zasada "kto pierwszy
    ten lepszy".
    Do NASKu mozna zgłaszać różne zastrzeżenia, ale w tym akurat
    wypadku ja tu nie widzę żadnego błędu z ich strony - mając znak
    towarowy od 10 lat zwyczajnie przespałeś sprawę i teraz są tego
    konsekwencje.

    BTW - dla mnie wątpliwe jest również samo sprawdzanie przez NASK
    kolizji znaków towarowych (o ile jest dalej praktykowane) gdyż nie jest
    to przecież instytucja w żaden sposób uprawniona do dokonywania
    tego typu rozstrzygnięć. Od spraw spornych są sądy i tylko one
    powinny się tym zajmować.

    Pix

  • 3. Data: 2003-06-04 07:39:13
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    Użytkownik "pix" <p...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to przecież instytucja w żaden sposób uprawniona do dokonywania
    > tego typu rozstrzygnięć. Od spraw spornych są sądy i tylko one

    Otóż to. Czy Nask nie zarejestruje mi domeny "sony.pl" bo to znana firma, a
    zarejestruje np. "nakamichi.pl", bo ktoś kto o tym decyduje, firmy o tej
    nazwie akurat nie zna?

    Pzdr

    A.

  • 4. Data: 2003-06-04 14:41:41
    Od: "Cook" <c...@2...pl>

    Ja nie chce domeny ktora ktos teraz ma . Mi ona nie potrzebna. Ale sluzy
    jako narzedzie, ktore moze przedstawic firme w zlym swietle. I mowienie kto
    pierwszy ten lepszy nie wydaje mi sie artykulem tylko twoim widzimisie.
    Kolega w sprawie sony ma 100% racji. To moja wina ze ktos nie zna firmy
    ktora jest od 40 lat (nie moge ujawic jak, ale kazdy/... powtarzam kazdy ja
    zna)

  • 5. Data: 2003-06-04 15:13:40
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Ja nie chce domeny ktora ktos teraz ma . Mi ona nie potrzebna. Ale sluzy
    > jako narzedzie, ktore moze przedstawic firme w zlym swietle.

    A to zupełnie inny problem gdyż chyba podpada raczej pod
    nieuczciwą konkurencję.

    > I mowienie kto
    > pierwszy ten lepszy nie wydaje mi sie artykulem tylko twoim widzimisie.

    A pokaż mi w ogóle jakikolwiek artykuł traktujący o domenach ;-)
    Zapewne moja odpowiedź nie przypadła Ci do gustu ale jak się
    spokojnie zastanowisz to dojdziesz do wniosku, że zasada "kto
    pierwszy ten lepszy" własciwie obowiązuje w całym Prawie Własności
    Przemysłowej.
    To przeciez oczywiste, że jesli wymyślam znak "Mały Jasio" jako
    pierwszy i rejestruję go w danej klasie towarowej to wówczas mam
    do niego prawo.
    Niby jak inaczej miałoby to funkcjonować? ;-)

    > Kolega w sprawie sony ma 100% racji. To moja wina ze ktos nie zna firmy
    > ktora jest od 40 lat (nie moge ujawic jak, ale kazdy/... powtarzam kazdy
    ja
    > zna)

    A co ma do tego "znanie" firmy ?
    Jeśli nie potrafi ona zadbać o swoje interesy to zawdzięcza to wyłącznie
    swojej nieudolności.
    Chyba nie uważasz, że tylko z powodu istnienia w jakimś kraju firmy
    o nazwie Nakamichi we wszystkich pozostałych państwach słowo
    powinno automatycznie zostać zakazane ?

    Pix

  • 6. Data: 2003-06-04 19:40:02
    Od: "Hitower" <b...@i...pl>

> [...]
    > to przecież instytucja w żaden sposób uprawniona do dokonywania
    > tego typu rozstrzygnięć. Od spraw spornych są sądy i tylko one

    Akurat miałem taką sytuację z NASK`iem...
    Potrzebowałem krótkiej dobrze brzmiącej domeny no i wymysliłem - vim.pl, no
    może nie do końca wymyśliłem :) - vim - edytor terminalowy pod linuxem.
    Złożyłem wniosek i po jakimś czasie otrzymałem odpowiedź z NASK`u że "VIM"
    jest zastrzeżoną nazwą/znakiem i nie mogą jej dla mnie zarejestrować :(
    Było to jakiś rok temu, nie wiem jak jest w tej chwili, ale domena jest
    nadal wolna.

    Pozdrawiam
    Hitower

  • 7. Data: 2003-06-04 19:45:29
    Od: "pix" <p...@w...pl>

> [...]
    > jest zastrzeżoną nazwą/znakiem i nie mogą jej dla mnie zarejestrować :(
    > Było to jakiś rok temu, nie wiem jak jest w tej chwili, ale domena jest

    I to właśnie jest (było?) dla mnie zupełnie chore bo zaiste nie wiem
    kto dał NASKowi prawo rozstrzygania takich kwestii. I to jeszcze
    bez żadnej procedury odwoławczej i jasno sprecyzowanych reguł.
    A próbowałeś zrobić podejście w bieżącym roku po zmianie
    regulaminu?

    pozd.Pix

  • 8. Data: 2003-06-04 22:32:34
    Od: "Ali Gator" <a...@i...pl>

    > A co ma do tego "znanie" firmy ?

    Dodam: i kto ma te wszystkie firmy świata i ich znaki towarowe znać? Nask?
    Na podstawie jakiej niby ustawy?

    > Jeśli nie potrafi ona zadbać o swoje interesy to zawdzięcza to wyłącznie
    > swojej nieudolności.

    A jeśli stwierdzi, że ktoś podszywa się pod jej nazwę/produkt - to od tego
    są sądy, żeby broniły nas przed nieuczciwą konkurencją. Żaden Nask nie jest
    władny w ocenach co komu wolno rejestrować. IMO Nask nadużywa pozycji
    monopolisty.

    > Chyba nie uważasz, że tylko z powodu istnienia w jakimś kraju firmy
    > o nazwie Nakamichi we wszystkich pozostałych państwach słowo
    > powinno automatycznie zostać zakazane ?

    Ciekawe czy jeśli zarejestruję w Polsce firmę "Szwagier i ja", to czy
    japoński odpowiednik Nasku odmówi innym rejestracji domeny
    www.szwagierija.jp ? ;-)

    Pzdr

    A.

  • 9. Data: 2003-06-05 05:13:17
    Od: "Cook" <c...@2...pl>

    W literaturze przedmiotu za konflikty typowe uważa się przypadki kolizji
    między oznaczeniami zarejestrowanymi w charakterze znaku towarowego i
    podobnymi do nich domenami w adresach stron WWW (J. Barta, r. Markiewicz,
    Internet a prawo). Chodzi mianowicie o sytuacje, w których jeden podmiot
    jest uprawniony z tytułu rejestracji znaku towarowego, a drugi podmiot ma
    przedmiotowy adres domenowy, składający się z oznaczenia identycznego bądź
    podobnego. Rejestracja znaku towarowego uchodzi za najpewniejszy sposób
    zagwarantowania jego ochrony prawnej. Na podstawie rejestracji uprawniony
    otrzymuje wyłączność na używanie znaku towarowego. Treść tego prawa została
    określona w przepisach artykułów 13 i 19 ustawy z dnia 31 stycznia 1985 r. o
    znakach towarowych (DzU 1985, nr 5, poz. 17 z późn. zm.) ("u.z.t."). Znakiem
    towarowym, w rozumieniu u.z.t. może być "znak nadający się do odróżniania
    towarów lub usług określonego przedsiębiorstwa od towarów lub usług tego
    samego rodzaju innych przedsiębiorstw" (art. 4 u.z.t.), w szczególności
    wyraz, rysunek czy kompozycja kolorystyczna. Znakiem towarowym jest łatwe do
    zapamiętania oznaczenie umieszczone bezpośrednio na wyrobach, metkach lub
    szyldach i drukach firmowych, na ulotkach reklamowych, itp. Znakiem
    towarowym może być słowo, litera, cyfra, albo
    zestawienie liter i cyfr, kompozycja graficzna (rysunkowa). Znakiem
    towarowym może być także forma plastyczna (przestrzenna), na przykład
    opakowanie. Zgodnie z art. 13 u.z.t. uprawnienie, które nabywa podmiot prawa
    z rejestracji znaku towarowego ma charakter pozytywny. Uprawniony nabywa
    "wyłączne prawo używania znaku w obrocie gospodarczym na całym terytorium
    państwa dla towarów objętych rejestracją". Należy zwrócić uwagę, iż w
    świetle art. 13 prawo z rejestracji daje wyłączność na komercyjne używanie
    zarejestrowanego oznaczenia oraz używanie tego oznaczenia w charakterze
    znaku towarowego. Ponadto przepis stanowi wyraźnie, iż wyłączność ta
    obejmuje używanie znaku na terytorium RP i dotyczy towarów objętych
    rejestracją (R. Chmura, W. Włodarczyk, Bezprawne używanie zarejestrowanych
    znaków towarowych w adresach domenowych w świetle ustawy o znakach
    towarowych, w Internet - problemy prawne, praca zbiorowa pod redakcją r.
    Skubisza, Lublin 1999). Artykuł 13 u.z.t. określa pozytywne uprawnienie do
    używania zarejestrowanego oznaczenia oraz zakaz używania znaku towarowego
    przez osoby trzecie bez zgody uprawnionego.

    BTW
    Jesli NASK chwali się ze sprawdza czy domena nie jest znakiem towarowym
    ktory jest zastrzeżonym to niech robią a nie mówią. Żadnym problemem nie
    jest zadzwonić do urzędu patentowego i się dogadać... ale po co? Lepiej
    kosić 2500 za darmochę....

    A powtarzam: stało się tak ze znakiem który każdy z was zna, nawet jakiś
    głąb z NASK'u. Żeby było jeszcze śmieszniej dane osoby, która wykupiła
    domene jest zastrzeżona, więć nie da się ominąć NASK'u (trzeba wybulić)

  • 10. Data: 2003-06-05 14:37:21
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

    Użytkownik "Cook" <c...@2...pl> napisał
    > Treść tego prawa została
    > określona w przepisach artykułów 13 i 19 ustawy z dnia 31 stycznia 1985 r.
    > znakach towarowych (DzU 1985, nr 5, poz. 17 z późn. zm.) ("u.z.t.").
    Spieszę poinformować, że już od jakiegoś czasu obowiązuje ustawa - Prawo
    własności przemysłowej (nie chce mi się stukać Dz.U. itd.), która uchyliła
    u.z.t.