  • 1. Data: 2008-06-30 20:22:47
    Temat: darowizna nieruchomości na rzecz żony?
    Od: "Andrzej P." <b...@w...pl>

    Witajcie,
    czy możliwe jest "wykonanie" darowizny nieruchomości na rzecz żony?
    Nieruchomość wraz z domem stanowią wspólną własność małżeńską, mąż przed
    uzyskaniem rozwodu chce zapisać całość żonie. Czy możliwa jest tutaj
    darowizna i jeśli tak, to z jakimi kosztami się ona wiąże?

    pozdrawiam
    --
    Andrzej P.

  • 2. Data: 2008-06-30 21:50:10
    Temat: Re: darowizna nieruchomości na rzecz żony?
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej P. wrote:
> [...]
    > uzyskaniem rozwodu chce zapisać całość żonie. Czy możliwa jest tutaj
    > darowizna i jeśli tak, to z jakimi kosztami się ona wiąże?

    zamiast darowizny można znieść współwłasność.
    Jak najbardziej można to zrobić w proporcji 0:100%
    To będzie właściwsze w tym przypadku.

    Koszty notariusza i wpisu do ksiąg.

  • 3. Data: 2008-07-01 06:33:31
    Od: " " <p...@g...pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

    > zamiast darowizny można znieść współwłasność.
    > Jak najbardziej można to zrobić w proporcji 0:100%
    > To będzie właściwsze w tym przypadku.
    >
    > Koszty notariusza i wpisu do ksiąg.

    Ciekawe dlaczego ktoś lekką ręką pozbywa się praw jeśli nie do połowy domu to
    do spłaty jaką za nią otrzyma.
    "Tyle wolności, ile własności" jak mawia o. Rydzyk. Niech się ten gość
    zastanowi czy warto przeprowadzać taką operację.

  • 4. Data: 2008-07-01 07:05:56
    Od: "Goska" <g...@g...pl>

    A jesli wlascicielem est maz i chce przepisac zialke tylko na zone?Jakie s
    mozliwosci i oplaty?

  • 5. Data: 2008-07-01 09:55:36
    Od: "Andrzej P." <b...@w...pl>

    witek pisze:
    > zamiast darowizny można znieść współwłasność.
    > Jak najbardziej można to zrobić w proporcji 0:100%
    > To będzie właściwsze w tym przypadku.
    >
    > Koszty notariusza i wpisu do ksiąg.

    Dziękuję za konkretną odpowiedź.

    Rozumiem, że w tym przypadku nie ma różnicy - darowizna czy zniesienie
    współwłasności?

    Czy koszty notariusza w którymś z przypadków są wyższe? Jakiego rzędu są
    to kwoty (uzależnione od wartości darowizny/zniesienia itp?).

    pozdrawiam
    --
    Andrzej P.

  • 6. Data: 2008-07-01 17:25:20
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Andrzej P. wrote:

    > Rozumiem, że w tym przypadku nie ma różnicy - darowizna czy zniesienie
    > współwłasności?

    Nie ma różnicy, z tym, że darowizna to taka naciągana, bo przecież i ty
    i żona już właścicielami tego jesteście, wiec co tu darowywac.
    W takich przypadkach właśnie znosi się współwłasność.

    > Czy koszty notariusza w którymś z przypadków są wyższe? Jakiego rzędu są
    > to kwoty (uzależnione od wartości darowizny/zniesienia itp?).

    Zadzwon do konkretnego notariusza to ci powie dokładnie. Nie wiem.

  • 7. Data: 2008-07-01 20:11:04
    Od: "William" <n...@m...mnie.pl>

    > Nie ma różnicy, z tym, że darowizna to taka naciągana, bo przecież i ty i
    > żona już właścicielami tego jesteście, wiec co tu darowywac.
    > W takich przypadkach właśnie znosi się współwłasność.

    IMHO żadna naciągana. Małżonek ma 50% udział i go daruje komu chce.
    Współwłaściciel nie jest gorszym obdarowanym niż sąsiad.

    > Zadzwon do konkretnego notariusza to ci powie dokładnie. Nie wiem.

    Zniesienie współwłasności będzie droższe bo przedmiotem sprawy jest 100%
    nieruchomości, zaś przy darowiźnie 50%. Jeśli natomiast zniesienia dokona
    się w sądzie to będzie to kosztowało tylko 300zł. Ale za to dłużej.

  • 8. Data: 2008-07-02 23:19:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 1 Jul 2008, William wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał
    [...]
    > IMHO żadna naciągana. Małżonek ma 50% udział i go daruje komu chce.

    Moment, ale czy ta współwłasność nie jest *łączna*?
    Całkiem tak jak przy spółce cywilnej ;)
    Zacytuję:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html
    +++
    Art. 35
    W czasie trwania wspólnoœci ustawowej żaden z małżonków nie może żšdać
    podziału majštku wspólnego. Nie może również rozporzšdzać ani zobowišzywać
    się do rozporzšdzania udziałem, który w razie ustania wspólnoœci
    przypadnie mu w majštku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach
    należšcych do tego majštku.
    ---

    > Współwłaściciel nie jest gorszym obdarowanym niż sąsiad.

    Ale to dotyczy współwłasności ułamkowej, a nie łącznej :)
    Tej drugiej nie dotyczą przepisy ogólne KC.
    W szczególności w KC jest zastrzeżenie (wprost) że tak jest, zaś
    w KRiO widzę zastrzeżenie:
    +++
    Art. 45
    § 1. Każdy z małżonków powinien zwrócić wydatki i nakłady poczynione
    z majštku wspólnego na jego majštek osobisty, z wyjštkiem wydatków
    i nakładów koniecznych na przedmioty majštkowe przynoszšce dochód.
    ---

    Wychodzi mi że "darowanie przed podziałem majątku" podpada pod powyższy
    przepis. Czyli po rozwodzie można zażądać zwrotu tak dokonanej "darowizny
    z majątku wspólnego".
    Co pominąłem?

    pzdr, Gotfryd