    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: darowizna nieruchomości na rzecz żony?
    Date: Thu, 3 Jul 2008 01:19:10 +0200

    On Tue, 1 Jul 2008, William wrote:

    > Użytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisał
    [...]
    > IMHO żadna naciągana. Małżonek ma 50% udział i go daruje komu chce.

    Moment, ale czy ta współwłasność nie jest *łączna*?
    Całkiem tak jak przy spółce cywilnej ;)
    Zacytuję:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html
    +++
    Art. 35
    W czasie trwania wspólnoœci ustawowej żaden z małżonków nie może żšdać
    podziału majštku wspólnego. Nie może również rozporzšdzać ani zobowišzywać
    się do rozporzšdzania udziałem, który w razie ustania wspólnoœci
    przypadnie mu w majštku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach
    należšcych do tego majštku.
    ---

    > Współwłaściciel nie jest gorszym obdarowanym niż sąsiad.

    Ale to dotyczy współwłasności ułamkowej, a nie łącznej :)
    Tej drugiej nie dotyczą przepisy ogólne KC.
    W szczególności w KC jest zastrzeżenie (wprost) że tak jest, zaś
    w KRiO widzę zastrzeżenie:
    +++
    Art. 45
    § 1. Każdy z małżonków powinien zwrócić wydatki i nakłady poczynione
    z majštku wspólnego na jego majštek osobisty, z wyjštkiem wydatków
    i nakładów koniecznych na przedmioty majštkowe przynoszšce dochód.
    ---

    Wychodzi mi że "darowanie przed podziałem majątku" podpada pod powyższy
    przepis. Czyli po rozwodzie można zażądać zwrotu tak dokonanej "darowizny
    z majątku wspólnego".
    Co pominąłem?

    pzdr, Gotfryd