  • 1. Data: 2004-09-30 11:08:48
    Temat: czy spadkobierca musi placic podatek jak jeszcze nie dostal spad
    Od: "Wojtek Świątek" <w...@N...gazeta.pl>

    Witam,

    (z gory przepraszam za malo fachowe okreslenia prwnika-amatora :))

    Po smierci automatycznie (po 6 miesiacach) spadek zoatal przyjety (KC Art
    1015). Powstalo zatem zobowiazanie podatkowe:
    "Obowiazek podatkowy powstaje przy nabyciu (art. 6 ustawy dnia 28 lipca 1983
    r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. Nr 16, poz. 89 z 1997 r. z pózn.
    zm.):
    &middot; w drodze dziedziczenia &#8211; z chwila przyjecia spadku,
    (...)"

    Nikt dotychczas sie spadkiem nie interesowal, zadne pieniadze z tego tytulu
    nie zostaly podzielone/wyplacone.
    Czy niemniej jednak powinno sie zaplacic jakis podatek?
    Jak bedzie on liczony (od czego - skoro nie ma danych na temat spadku,
    glownie dlatego ze sie nikt nim nie interesowal)

    Dziekuje z gory za pomoc,
    Wojtek

  • 2. Data: 2004-09-30 12:11:28
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "Wojtek Świątek" <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Po smierci automatycznie (po 6 miesiacach) spadek zoatal przyjety (KC Art
    > 1015). Powstalo zatem zobowiazanie podatkowe:

    Spadek zostaje nabyty z chwilą uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia
    spadku przez sąd, do tego momentu nie ma zdarzenia prawnego powodującego
    powstanie zobowiązania podatkowego.
    pzdr

  • 3. Data: 2004-09-30 12:48:47
    Od: "Wojtek Świątek" <w...@g...pl>

    Wirde <w...@n...hotmail.com> napisał(a):

    > Spadek zostaje nabyty z chwilą uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia
    > spadku przez sąd, do tego momentu nie ma zdarzenia prawnego powodującego
    > powstanie zobowiązania podatkowego.

    Czyli istnieje zatem roznica pomiedzy "przyjeciem spadku" (z automatu jezeli
    nie bylo zadnej akcji ze strony spadkobiercy) a "nabyciem spadku"?

    Pewnie zle szukalem ale nie znalazlem tego rozgraniczenia (swoja droga te
    wszytskie teksty sa dalekie od przejrzystosci :)).

    Dziekuje,
    Wojtek

  • 4. Data: 2004-09-30 13:45:47
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    Użytkownik "Wojtek Świątek" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pewnie zle szukalem ale nie znalazlem tego rozgraniczenia (swoja droga te
    > wszytskie teksty sa dalekie od przejrzystosci :)).

    Jasne że istnieje - stwierdzenie nabycia potwierdza prawo do rozporządzania
    spadkiem wobec osób trzecich i następuje na wniosek osoby mającej w tym
    interes - np. sąsiada ktoremu zalała mieszkanie woda wydostająca się z
    mieszkania należącego do spadku wobec ktorego spadkobiercy nie działają w
    celu stwierdzenia nabycia spadku.

    A co do przejrzystości... dla mnie kc i spadki są czytelne, ale ustawa o
    zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (teraz o promocji zatrudnienia)
    albo ustawa o organizacjach pożytku publicznego to dopiero koszmar.
    Generalnie IMHO z tekatami prawnymi jak z winem - im starsza data wydania
    tym lepiej napisane, a kc to w końcu rocznik 64 ;-)
    pzdr

  • 5. Data: 2004-09-30 15:14:53
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Wirde wrote:
    > Spadek zostaje nabyty z chwilą uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia
    > spadku przez sąd,

    ciekawe...

    KG

  • 6. Data: 2004-10-01 08:25:34
    Od: "Wirde" <w...@n...hotmail.com>

    > ciekawe...

    no tak, masz rację, wiem, materialnoprawne nabycie następuje z chwilą
    otwarcia spadku

  • 7. Data: 2004-10-01 16:40:19
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Wirde wrote:
    > no tak, masz rację, wiem, materialnoprawne nabycie następuje z chwilą
    > otwarcia spadku

    A obowiązek podatkowy z chwilą przyjęcia spadku, a potem ewentulanie
    jeszcze raz z chwila uprawomocnienia się orzeczenia.

    KG

  • 8. Data: 2004-10-04 15:07:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 30 Sep 2004, kam wrote:

    > + Wirde wrote:
    > + > Spadek zostaje nabyty z chwilą uprawomocnienia się stwierdzenia nabycia
> [...]

    No właśnie.
    Ciekaw jestem czy można w ten deseń nie płacić podatku :)
    I nie tylko...

    pozdrowienia, Gotfryd