  • 111. Data: 2024-01-19 03:45:28
    Temat: Re: Znów poszukiwania telefony
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Nigdy się go nie uczyłem, a w zasadzie uczyłem 2 lata. Kilka innych
    > języków dłużej. Ale bardziej mi chodziło o to, ze to polskojęzyczna grupa.

    Nie przesadzajmy. Wiekszość, z Tobą włącznie rozumie lub może
    przetłumaczyć. Polskojęzyczność dotyczy języka komunikacji nie cytatów.
    Dla popularnych języków regionu, jak niemiecki, angielski, nie ma co MZ
    bawić się w językowego szeryfa.

    --
    Marcin

  • 112. Data: 2024-01-19 03:53:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-19, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Po pierwsze nie masz racji, jeśli chodzi o brak rotacji. Jeśli to długo
    > trwa, to się robi rotację. Ale najczęściej to tak długo nie trwa. Jak
    > szukasz potrzebującego pomocy człowieka, to nie możesz sobie tego na
    > kilka dni rozplanować i się organizuje tyle sił,m by to zrobić w
    > sensownym czasie.

    Redundancja to nie jest rotacja. Rotacja wynika z konieczności odnowy
    zasobów (uczestniczący muszą odpocząć), redundacja z ich równoległej
    dostępności (z rotacją czy bez, masz tylu ludzi i nie więcj).

    Inaczej mówiać, jak szuka 360 policjantów i ktoś inny w tym samym
    rejonie (nie miejscu) zaginie, to ilu będzie szukac kogoś nowego?
    Sprowadzi się z innego rejonu pewnie, ale to trwa, a czas tyka, wiec
    zasadniczo ro chyba nie ejst jakas niewyczerpywalna studnia.

    --
    Marcin

  • 113. Data: 2024-01-19 06:13:24
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Domowy komputer nie jest najlepszym przykładem bo raz, nie wymaga
    > nakładów na swoje utrzymanie, dwa nie zużywa się istotnie w trakcie
    > użytkowania.

    A czego oni używali co się gwałtownie zużywa?

    > Tez niedobry przykład bo raz, są wylizingowane zby zarabiać więc jak
    > latają to zwykle zarabiają pokrywając koszty lizingu,

    Dobry - policja też została stworzona za to żeby działać i ma opłacone
    za to z góry.

    > Wbrew pozorom ja rozumiem koncept, ale jednak fakt jest taki, że ten
    > czas i sprzęt kosztuje.

    Czas i sprzęt kosztuje ale jest zapłacony z góry i niezależnie odtego
    czy są w akcji czy nie. Jedyne co tu można zaoszczędzić to paliwo i
    fizyczne zużycie sprzętu. Czyli w komplecie kulson+radiowóz tyle co
    kosztuje paliwo, bo chyba nie chcesz powiedzieć że radiowóz się istotni
    zużywa od przejechania kilkudziesięciu km (zapewne mają zresztą serwis w
    ryczałcie).

    > Bezpośredniość tych kosztów ujawnić się może np. w przypadku, gdy
    > dostaniesz więcej zgłoszeń w tym samym czasie i nie będzie
    > sprzętu/etatów aby je obsłużyć.

    Też nie do konca - kosztować będzie tyle samo. Co najwyżej któreś nie
    zostanie obsłużone. Bez znaczenia - kulsony zawsze są zajęte i nie mają
    czasu przyjmować zgłoszeń.

    > Ponieważ pewnie nie ma zwyczaju
    > wynajmowania ekstra sprzętu czy ludzi do obsługi takich zdarzeń, to
    > nastąpi tu przeniesienie kosztów np. na służbę zdrowia, a dalej na mniej
    > lub bardziej szarego obywatela, bo służba zdrowia już raczej popierdala
    > i nie ma za dużo etatowych (czas) rezerw.

    No właśnie - jak nie pojadą to nic nie zaoszczędzisz a koszty
    przeniesiesz dalej. Nie ma oszczędności w nieużywaniu sprzętu.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 114. Data: 2024-01-19 06:18:54
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Trzeba utworzyć więcej etatów bo to nic nie kosztuje :)

    Kosztuje tylko że jest płatne z góry i nic nie rozwiązuje. Oni są zajęci
    z definicji bo obywatele jeszcze gotowi pomyśleć że to policja jest dla
    nich.

    A tu już doszliśmy do sytuacji że nie ma kulsonów żeby szukać kogoś po
    polach bo szukają tej osoby po polach:P Poważnie - dochodzę do wniosku
    że tą instytucję trzeba zbudować od nowa. Tego się już chyba nie da
    naprawić.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 115. Data: 2024-01-19 06:20:20
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Zadaniem służb jest być dostępnmym w sytuacjach wymagających interwencji
    > tych służ.

    NIe - zadaniem służb jest działać jak są potrzebni a nie być dostępnymi
    i nie działać.

> [...]
    > kilka dni jednej osoby to już nie są dostępni. Formalnie, aby byli
    > dostepni należałoby zapewnić jakąś redundancję. Nikt tego nie robi.

    Z tego samego powodu co nie trzyma się obok siebie dwóch AED.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 116. Data: 2024-01-19 06:25:28
    Od: Shrek <...@w...pl>

> [...]
    > przetłumaczyć. Polskojęzyczność dotyczy języka komunikacji nie cytatów.
    > Dla popularnych języków regionu, jak niemiecki, angielski, nie ma co MZ

    Gwoli ścisłości niemiecki raczej nie jest popularny. Ale też bym nie
    kruszył kopii jeśli będzie to precyzyjny cytat złożony z kilkunastu zdań
    - choć osobiści bym go raczej wrzucił najpierw w translator zacytował
    tłumaczenie automatyczne z linkiem do źródełka.

    PS - robert nie jest żadnym autorytetem do krytykowania źródeł bo zwykle
    sam nie podaje żadnych poza swoim głębokim przekonaniem i uparcie
    ignoruje źródła podawane przez innych

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 117. Data: 2024-01-19 11:17:34
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > Sprowadzi się z innego rejonu pewnie, ale to trwa, a czas tyka, wiec
    > zasadniczo ro chyba nie ejst jakas niewyczerpywalna studnia.

    W praktyce jest w rozsądnych rozmiarach "niewyczerpana". Wynika to z
    faktu, że gdyby zaszła taka potrzeba, to masz tzw. odwody. W 2~3 godziny
    może przyjechać 5 kompanii z województwa. Są tzw NPP, czyli możesz z
    sąsiednich jednostek pościągać siły i w naszym wypadku to dodatkowe 4
    kompanie. Jakby była potrzeba to w stosunkowo krótkim czasie można masę
    policjantów zebrać, a jak już tu pisałem, to w tym przede wszystkim
    bierze udział okoliczna ludność, Straż Pożarna i masa innych
    organizacji. Rolą Policji ne jest czesanie lasu, tylko prowadzenie tzw.
    czynności operacyjnych. Rozpytujesz mieszkańców, sprawdzasz kamery CCTV,
    namierzasz telefon, sprawdzasz bazy danych, odpytujesz szereg
    instytucji, w których może się taka osoba znaleźć (pogotowie, szpital,
    schroniska i inne organizacje pomocowe).

    Bardzo rzadko jest jakikolwiek pomysł na aż tak szeroko zakrojone
    działania, by była potrzebna masa ludzi do tego. Bo albo mniej więcej
    wiadomo gdzie szukać, albo w ogóle nie wiadomo i nikt całego świata nie
    przeszuka za zaginionym. Jak masz (jak w Krakowie) 300 policjantów, to
    już samymi policjantami możesz przeszukać pas szerokości ponad
    kilometra. To powiedzmy bez większej napinki 2~3 kilometry kwadratowe.
    Tylko trzeba wiedzieć które. Ale efektywniej tych policjantów
    wykorzystać do pracy operacyjnej, a nie szlajać po lesie.

    Najgorsze, co może zrobić osoba gubiąca się, to iść w nieoczywiste
    miejsce - oczywiście o ile nie chce być nieznaleziona. Bo takie
    oczywiste, to wcześniej czy później ktoś sprawdzi. ale już wiele razy
    była taka sytuacja, że samobójca wisiał na drzewie na niewielkim
    obszarze i nikt go nie znalazł pomimo przeszukania terenu (i to kilka
    razy przez różne niepowiązane ze sobą grupy), bo po prostu wszedł wysoko
    na drzewo, a ludzie po ziemi szukają zaginionego.

    Weź pod uwagę, że szuka tzw. "pospolite ruszenie" i nie każdy jest
    przyzwyczajony do tzw. "skanowania" terenu. A wisząca osoba czy leżąca
    gdzieś zwinięta wcale nie jest podobna do człowieka. Ludzie szukają
    czegoś, co im przypomina człowieka. Tu przydałyby się powszechne kamery
    termowizyjne, ale te jednak są zbyt drogie na chwilę obecną.
    Hobbistycznie, to ja mam noktowizor prywatny do takich celów, ale ten
    się bardziej przydaje, jak szukasz kogoś, kto nie chce być znaleziony
    (nie widzi podświetlenia laserem), niż w wypadku czekających na pomoc. a
    to o tyle niebezpieczne, bowiem na mapach oznacza się sprawdzony teren.
    Kolejne siły szukają w kolejnym obszarze.

    Są jeszcze miejsca których nie da się tak przeszukać. Rzeki, jeziora i
    stawy. U nas są wyznaczone miejsca i się siatki łowiące zwłoki rozciąga
    - ale czasem za późno się dowiadujemy i już było tak, że łowiliśmy nie
    te zwłoki. Czasem kogoś się znajduje, o kim byś nawet nie pomyślał, że
    jest w wodzie, a nie ma topielca szukanego

    W praktyce takie poszukiwania skutecznie robi się tymi siłami, które są
    na danej zmianie. To już jest dawno przemyślane i nawet niespecjalnie
    się ktoś zastanawia, jak to robić. Nie będę publikował tego, jak to się
    robi, bo by to ułatwiło ukrycie się tym, co nie chcą być znalezieni, ale
    jeżeli nie jest to jakieś szczególnie niestandardowe zaginięcie, to nikt
    na nowo "koła nie wymyśla". Jest kilka scenariuszy i dopiero jeśli one
    się nie sprawdzają, to zaczyna się myślenie.

    No i jeszcze jest bardzo istotna kwestia czasu. Czasem dowiadujemy się,
    że ktoś zginął kilka dni później. To wiadomo, że albo taka osoba jest
    gdzieś bezpieczna i tylko rodzina nie wie gdzie, albo idziemy po zwłoki.
    a jeśli idziemy po zwłoki, to nikt nie będzie cudował ani ryzykował
    życiem / zdrowiem ratowników.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 118. Data: 2024-01-19 11:21:28
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.01.2024 o 03:45, Marcin Debowski pisze:
> [...]
    > cytatów. Dla popularnych języków regionu, jak niemiecki, angielski,
    > nie ma co MZ bawić się w językowego szeryfa.

    OK! To nie jest grupa na temat netykiety. Ja akurat w takich wypadkach
    korzystam z translatora a ostatnio ze sztucznej inteligencji, która
    nieźle sobie z tym radzi. Z tym, że w Twoim wypadku wydaje mi się, że
    wklejenie tego po polsku nie byłoby problemem. Mnie wyszło coś takiego:

    Całkiem nieźle moim zdaniem.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 119. Data: 2024-01-19 11:37:56
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 19.01.2024 o 06:25, Shrek pisze:
    > PS - Robert nie jest żadnym autorytetem do krytykowania źródeł bo zwykle
    > sam nie podaje żadnych poza swoim głębokim przekonaniem i uparcie
    > ignoruje źródła podawane przez innych

    Czego oczekujesz ode mnie cytując źródło? Że będę pisał "przeczytałem"?
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 120. Data: 2024-01-19 11:42:20
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > Całkiem nieźle moim zdaniem.

    Teraz już sam ze sobą dyskutuję. :-)

    Normalny iPhone może się komunikować z satelitą? Po prostu pytam, bo nie
    chce mi się szukać. I czemu nie zrobi tego po sieci GSM, tylko via
    satelita.
    --
    (~) Robert Tomasik