  • 1. Data: 2024-01-16 13:05:36
    Temat: list do zmarlego
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Przyszedł polecony.
    Ale adresat już nie żyje.

    Czy rodzina ma prawo odebrać taki list?

    Zeby było ciekawiej, to od jakiejs kancelarii adwokackiej ...
    ale czy poczta ma prawo ujawnic rodzinie od kogo ten list?

    A chyba nie wiadomo - rachunek, testament, pozew, windykacja długu,
    alimenty ...

    J.

  • 2. Data: 2024-01-16 15:30:32
    Temat: Re: list do zmarlego
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.01.2024 o 13:05, J.F pisze:
> [...]
    > adwokackiej ... ale czy poczta ma prawo ujawnic rodzinie od kogo ten
    > list? A chyba nie wiadomo - rachunek, testament, pozew, windykacja

    Z prawnego punktu widzenia list powinien wrócić do nadawcy z informację,
    że adresat zmarł. Z praktycznego, każdy domownik może list odebrać, choć
    nie powinien. Ale nie przychodzi mi do głowy przepis karny, który by tu
    można zastosować, albowiem tajemnica korespondencji dotyczy żywych.

    --
    (~) Robert Tomasik

  • 3. Data: 2024-01-16 18:32:46
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Uważam, że wręcz powinna.
    Chyba że pytasz o prawo paniętki z okienka do wysłania Ciebie do Lądynu.
    Jakby co poprosić, żeby listonosz doręczył do drzwi mieszkania ponownie.

    -----

  • 4. Data: 2024-01-16 18:43:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 16 Jan 2024 18:32:46 +0100, ąćęłńóśźż wrote:
    > Uważam, że wręcz powinna.
    > Chyba że pytasz o prawo paniętki z okienka do wysłania Ciebie do Lądynu.
    > Jakby co poprosić, żeby listonosz doręczył do drzwi mieszkania ponownie.

    To sie chyba nie uda:
    -nie, bo nie, nie mamy takiej usługi,
    -prosic może tylko adresat :-)
    -prosić musi na poczcie :-)
    -trzeba siedziec i czekać na listonosza

  • 5. Data: 2024-01-16 19:18:09
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Z prawnego punktu widzenia list powinien wrócić do nadawcy z informację,
    > że adresat zmarł.

    Z prawnego nawet jak jest upoważnienie na poczcie, to ono wygasa
    z chwilą śmierci.

    Z praktycznego, każdy domownik może list odebrać, choć
    > nie powinien.

    Z praktycznego odbierałem (na upoważnienie) większość korespondencji
    zmarłego ojca, przez jakieś dwa trzy miesiące, bo przychodziły urzędowe
    zmiany stawek podatków, opłat czy jakieś informacje o stanie róźnych
    spraw, które łatwiej było potem prostować przy kolejnych zmianach
    właściciela.. Conajmniej połowa urzędów miała teoretyczniwe wiedzę
    o śmierci, ale wiadomo, że w sprawach obywatelskich to monitorowanie stanu
    życia obywatela nie odbywa się online :-)

    Ale nie przychodzi mi do głowy przepis karny, który by tu
    > można zastosować, albowiem tajemnica korespondencji dotyczy żywych.

    Serio jest taki zapis, że dotyczy żywych? Czy sam to wymyśliłeś?

  • 6. Data: 2024-01-16 20:37:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 16 stycznia 2024 o 19:18:12 UTC+1 cef napisał(a):

    > Serio jest taki zapis, że dotyczy żywych? Czy sam to wymyśliłeś?

    Pewnie wymyślił, ale zagadnienie w sumie ciekawe.
    Bo czy zmarły ma jeszcze jakieś prawa?
    Wszystkie prawa (i chyba też obowiązki), oprócz praw osobistych (swoją drogą ciekawe,
    czy jest gdzieś jakiś ich katalog), zmarłego przechodzą na spadkobierców z chwilę
    otwarcia
    spadku, czyli śmierci spadkodawcy.
    Osobiste wygasają.
    Więc zmarły praw nie ma - bo i go nie ma.
    Czy tajemnica korespondencji jest prawem?
    W sumie to może jest "prawem osobistym"...
    A jeśli nie, to spadkobiercy listy powinni móc odbierać.
    A może tajemnica korespondencji wynika z prawa własności?
    Kto właściwie jest "właścicielem" listu - nadawca czy adresat?

  • 7. Data: 2024-01-16 20:51:19
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.01.2024 o 19:18, cef pisze:
    > Serio jest taki zapis, że dotyczy żywych? Czy sam to wymyśliłeś?

    Sam. Ściganie następuje na wniosek pokrzywdzonego. Trochę trudno o
    wniosek od zmarłego, choć nie jest to niemożliwe z procesowego punktu
    widzenia. Po za tym, skąd wiadomo do kogo jest skierowane pismo, które
    jest skierowane do zmarłego? Szkodliwość społeczna takiego działania
    przeważnie jest znikoma.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 8. Data: 2024-01-16 20:54:38
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    > A może tajemnica korespondencji wynika z prawa własności?

    Kto jest w właścicielem tajemnicy? - bo zaintrygowałeś mnie.
    --
    (~) Robert Tomasik

  • 9. Data: 2024-01-16 21:42:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-01-16, Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > nie powinien. Ale nie przychodzi mi do głowy przepis karny, który by tu
    > można zastosować, albowiem tajemnica korespondencji dotyczy żywych.

    Wydaje się, że nadawca może nadal żyć.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2024-01-16 22:12:38
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 16 stycznia 2024 o 20:54:42 UTC+1 Robert Tomasik napisał(a):
    > Kto jest w właścicielem tajemnicy? - bo zaintrygowałeś mnie.

    Własności listu, a nie tajemnicy, szerloku.