  • 1. Data: 2024-01-16 18:18:32
    Temat: Jak sie podpisuje podpisem zaufanym?
    Od: ąćęłńóśźż <c...@b...pl>

    Jak dwie osoby (fizyczna JDG i prawna sp z oo) zawierają umowę podpisując zdalnie
    podpisem zaufanym (komercyjnym)?
    W szczególności, jeżeli podpisy kwalifikowane mieliby od różnych dostawców?

  • 2. Data: 2024-01-16 19:11:15
    Temat: Re: Jak sie podpisuje podpisem zaufanym?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 16 stycznia 2024 o 18:18:36 UTC+1 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Jak dwie osoby (fizyczna JDG i prawna sp z oo) zawierają umowę podpisując zdalnie
    podpisem zaufanym (komercyjnym)?
    > W szczególności, jeżeli podpisy kwalifikowane mieliby od różnych dostawców?

    A w czym w ogóle jest problem?
    Najpierw podpisuje jeden, przesyła podpisany przez siebie dokument do drugiego,
    drugi podpisuje (ten podpisany przez pierwszego) i mu odsyła.

    Świat idzie do przodu, ludzie stoją w miejscu.
    Składałem SD-Z2.
    Nie doczytałem, że jak spadek to trzeba tam, gdzie nieruchomość albo spadkodawca,
    a nie tam, gdzie spadkobierca.
    A że przy okazji chciałem zaświadczenie o zwolnieniu z podatku, to w dniu, w którym
    miałem
    po to zaświadczenie w końcu iść (miało być po tygodniu, zebrałem się chyba po trzech,
    ale święta były)
    coś mnie tknęło, czy pogoda była brzydka, a ja nie miałem teczki - w każdym razie
    zamiast
    do US poszedłem do domu, znalazłem w skrzynce awizo, więc zawróciłem na pocztę,
    a tam list z US, że dopiero po 15 lutego wydadzą mi zaświadczenie, bo inny US musi
    sprawdzić.
    Wtedy jeszcze nie wiedziałem, o co im chodzi, bo co w SD-Z2 sprawdzać, a do tego
    jeszcze w innym US, no ale dobra, poczekam (choć siostra, która akurat ma ten sam
    miejscowo
    właściwy US co miał tata, zaświadczenie już dawno ma - powinno to dać coś do
    myślenia).
    Wczoraj chciałem sobie złożyć netowo PIT-28, ale jeszcze nie można, no to sobie
    poklikałem
    i wyszedł zonk - znalazłem "historię deklaracji" i było tam SD-Z2, ale po wejściu w
    "szczegóły"
    czy tam "akcje" info, że w "deklaracji błąd, skontaktuj się z US".
    No dobra, to już nie ma co czekać, trzeba uciekać, małpa w nogi, ukrop za nią, tuż
    pod progi.
    Doczytałem o tym, gdzie powinienem złożyć, no dobra, trochę się wyjaśniło, ale kto
    wie,
    czy nie ma jakiegoś "innego błędu".
    Dzwonię to mojego US, pani sprawdziła że mój US uprzejmie zeskanował i przesłał
    SD-Z2 do drugiego US, więc powinno się toczyć - no ale lepiej, żebym tam też
    zadzwonił.
    Nie chciało mi się, ale dobrze, że posłuchałem - trochę czasu potrwało, zanim się
    dodzwoniłem, ale miła pani sprawdziła, że ma SD-Z2, ale nie ma mojego aktu
    poświadczenia dziedziczenia
    (który oczywiście w moim US załączyłem).
    No ciekawe ile czasu by jeszcze trwało - ale dosłałem pani mailem i po 10 minutach
    zwrotny,
    że już zweryfikowała i jest szansa, że już mój US będzie mógł mi zaświadczenie wydać.
    W e-urzędzie skarbowym "błąd" bez zmian, może się zmieni po "przetwarzaniu nocnym",
    zobaczymy.
    Ale przy okazji sprawdzania tego wszedłem sobie w "akty notarialne" - i rzeczywiście,
    są tam umowy
    sprzedaży nieruchomości z ostatnich 10 lat - oraz jest też mój APD.
    A do tego akty sporządzone po 1 października 2023 można sobie ściągnąć.
    A mój APD jest z 15 października...
    Więc widać jeszcze nawet pracownicy US nie wiedzą, że mają taką fajną nową
    funkcjonalność...

  • 3. Data: 2024-01-16 19:20:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2024-01-16 o 18:18, ąćęłńóśźż pisze:
    > Jak dwie osoby (fizyczna JDG i prawna sp z oo) zawierają umowę
    > podpisując zdalnie podpisem zaufanym (komercyjnym)?
    > W szczególności, jeżeli podpisy kwalifikowane mieliby od różnych dostawców?

    A w czym problem? Przecież podpisuje się dokument a nie jakiś zestaw danych.

  • 4. Data: 2024-01-16 21:34:53
    Od: Krzysztof 'kw1618' <k...@g...pl>

    W dniu 2024-01-16 o 19:20, cef pisze:

    > A w czym problem? Przecież podpisuje się dokument a nie jakiś zestaw
    > danych.

    Urzędy mają obowiązek akceptować:
    https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektron
    icznie-wykorzystaj-podpis-zaufany

    ale z doświadczenia własnego i znajomych, to nawet między podmiotami
    prywatnymi, dla szybkości bezpłatności akceptują.

    Nawet słyszałem, że umowa o pracę w ten sposób podpisana i strony
    uważają, że jest OK.

  • 5. Data: 2024-01-16 22:11:25
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 16 stycznia 2024 o 21:34:56 UTC+1 Krzysztof 'kw1618' napisał(a):

> [...]
    > prywatnymi, dla szybkości bezpłatności akceptują.
    >
    > Nawet słyszałem, że umowa o pracę w ten sposób podpisana i strony

    A są podstawy by uważać inaczej?
    Choć w sumie ten "podpis zaufany" to taki
    z lekka niedorobiony i różni różnie twierdzą,
    czy równy jest kwalifikowanemu - i tym samym odręcznemu.
    Mi akceptowały różne firmy prywatne,
    w robocie też używaliśmy (tylko szef i księgowa
    mieli płatne kwalifikowane).
    A klient to w ogóle miał jakiś wewnątrzkorporacyjny
    wynalazek, ktorego nie mogliśmy zweryfikować,
    jak nam odsyłał podpisane tak dokumenty - ale że
    i tak potrzebne były tylko jako załączniki do faktury
    dla niego, to nie stanowiło to problemu,
    w jego księgowości zweryfikować sobie mogli.

  • 6. Data: 2024-01-17 18:23:58
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Z kronikarskiego OT - "nocne przetwarzanie" rzeczywiście pomogło, rano status był już
    "otrzymaliśmy".
    Pani w moim US też mogła sprawdzić, że jest OK, a druga miła pani "od zaświadczeń"
    obiecała mi załatwić na piątek.

    PS.: Widziałem dziś ciekawą ofertę pracy w asseco - przy rozwijaniu systemu ZUS,
    "największego systemu w PL" ;>