  • 1. Data: 2005-03-29 21:58:57
    Temat: Znaczenie słowa "LUB"
    Od: "Maciej Perzanowski" <p...@w...pl>

    witam
    Mimo ogólnego tytułu sprawa będzie szczegółowa.Chodzi o możliwość
    rozwiązania umowy
    na "neostradę" z powodu braku akceptacji wyższych cen po podniesieniu
    stawki vat.
    Umowa o świadczeniu usługi i prawo telekomunikacyjne jednoznacznie daje
    takie prawo,z jednoczesnym
    zastrzeżeniem dla tzw. umów promocyjnych czyli de facto niemal wszystkich
    jeśli chodzi o neostradę,chodzi
    mi tu o to zastrzeżenie i znaczenie słowa "lub" bo to znaczenie wydaje się
    decydujące dla rostrzygnięcia,
    czy można zerwać bez kary umowę.
    Artykuł 61 ustęp 6 prawa telekomunikacyjnego daje prawo rozwiązania i
    odsyła do zastrzeżeń:
    6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, abonent powinien zostać
    poinformowany także o prawie wypowiedzenia umowy z powodu braku
    akceptacji
    podwyższenia cen, a także o tym, że w razie skorzystania z tego prawa
    dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych nie przysługuje
    roszczenie odszkodowawcze, z zastrzeżeniem art. 57 ust. 6
    Zastrzeżenie z art.57 ust brzmi:
    6. W przypadku zawarcia umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych, w
    tym
    o zapewnienie przyłączenia do sieci, związanego z ulgą przyznaną
    abonentowi, roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez
    abonenta lub przez dostawcę usług z winy abonenta przed upływem terminu
    ustalonego w umowie, nie może przekroczyć określonej w umowie
    równowartości
    ulgi przyznanej abonentowi.
    Chodzi mi o fragment zdania "roszczenie z tytułu jednostronnego
    rozwiązania umowy
    przez abonent lub przez dostawcę usługi z winy abonenta",jak się ma słowo
    "lub" do
    "winy abonenta"?Czy można to czytać między innymi jako jednostronne
    rozwiązanie umowy
    przez abonenta z winy abonenta?Jeśli tak to Tp.sa nie powinna ściągać kary
    za wcześniejsze
    zerwanie umowy ,bo co prawda następuje jednostronne rozwiązanie umowy
    przez abonenta ale
    jednak nie z jego winy ,ale z winy dostawcy ,który nie zachował pierwotnej
    ceny.Jak to
    interpretować czy jako oddzielne rozwiązanie umowy przez
    abonenta,rowiązanie przez dostawcę
    z winy abonenta,czy przez abonenta z winy abonenta(zakladam że przez
    przeciwność abonent
    może rozwiązać z winy dostawcy i wtedy to zastrzezenie jest nieaktualne)

  • 2. Data: 2005-03-29 22:15:03
    Temat: Re: Znaczenie słowa "LUB"
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Maciej Perzanowski napisał(a):

> [...]
    > rozwiązania umowy
    > przez abonent lub przez dostawcę usługi z winy abonenta",jak się ma

    Kręcisz waćpan

> [...]
    > przeciwność abonent
    > może rozwiązać z winy dostawcy i wtedy to zastrzezenie jest nieaktualne)

    Nalezy to czytać jako:

    roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy

    1.przez abonenta

    lub

    2. przez dostawcę usługi z winy abonenta

    W umowie/regulaminie możesz mieć przesłanki, na jakich operator może
    rozwiązać umowę z winy abonenta, np.niepłacenie abonamentu przez X
    miesięcy.

    Co do wysokości roszczenia, weź umowę i przeczytaj jakich to ulg
    udzielono Ci w neostradzie. Nie mam żadnej umowy promocyjnej, ale można
    sądzić, że np. w promocji wiosennej ulgę kalkulujemy wg zapisu
    regulaminu promocji pkt. 4

    http://www.neostrada.pl/doc/regulamin_wiosenna_promo
    cja.pdf

    czyli cena modemu + jednomiesięczny abonament minus 2,44 zł

    Oczywiście tylko wtedy, kiedy TE SAME zapisy są w umowie...

    c.b.d.o.

    M.

  • 3. Data: 2005-03-29 22:27:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Maciej Bebenek wrote:

    > Nalezy to czytać jako:
    >
    > roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy
    >
    > 1.przez abonenta
    >
    > lub
    >
    > 2. przez dostawcę usługi z winy abonenta

    dokładnie.
    wersja w innej interpretacji miałaby przecinek w środku

    "roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta
    lub przez dostawcę usługi, z winy abonenta

    co nadaje jej bezsensowne brzmienie.

  • 4. Data: 2005-03-30 04:54:14
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

> [...]
    > wersja w innej interpretacji miałaby przecinek w środku
    >
    > "roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy przez abonenta lub

    A co na to Kodeks cywilny?
    Art. 65. § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar stron i
    cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

    pozdrawiam
    Darek

  • 5. Data: 2005-03-30 08:04:29
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    pissmejker wrote:

> [...]
    > Art. 65. § 2. W umowach należy raczej badać, jaki był zgodny zamiar
    > stron i cel umowy, aniżeli opierać się na jej dosłownym brzmieniu.

    To sobie jeszcze sprawdź, jak się mają takie rzeczy jak zmiany podatku
    VAT do zmiany ceny i ew. prawa do odstapienia od umowy. Była juz fala
    dyskusji w zeszłym roku, kiedy skoczył vat na materiały budowlane, i
    firmy budowlane mając podpisane umowy podwyższały cenę - bo musiały
    drożej kupowac materiały.
    W skrócie - nie, nie jest to "wina" tpsa, ze cena wzrosła - nawet jeśli
    miałbys umowę na kwotę brutto.

    --
    Pozdro
    Massai

  • 6. Data: 2005-03-30 09:14:41
    Od: Herbi <x...@a...pl>

    Dnia 30 mar o godzinie 10:04, na pl.soc.prawo, Massai napisał(a):

    > W skrócie - nie, nie jest to "wina" tpsa, ze cena wzrosła - nawet jeśli
    > miałbys umowę na kwotę brutto.

    Z kolei ja nie negowałem 'doliczenia' podatku VAT. Ale złożyłem reklamację
    by nie naliczano podatku VAT za okres marca 2005 ze względu na
    poinformowanie mnie pisemnie o takowym fakcie pismem z dn. ...09-03-2005r.!
    Od kwietnia spoko, trzeba płacić - ale wina TP S.A leży w materii zbyt
    późnego poinformowania abonentów o *podniesieniu ceny*.

    --
    Herbi
    30-03-2005 11:14:40

  • 7. Data: 2005-03-30 09:25:10
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Massai" <t...@w...pl> popełnił 30 mar 2005 na pl.soc.prawo utwór

    > W skrócie - nie, nie jest to "wina" tpsa, ze cena wzrosła - nawet jeśli
    > miałbys umowę na kwotę brutto.
    A czy jak wzrośnie akcyza na paliwo czy gminny podatek od nieruchomości
    w Zalaskach Nadrzecznych to też nie będzie zmianą warunków umowy podwyżka
    cen przez operatora?

    --
    pozdro
    poreba

  • 8. Data: 2005-03-30 12:01:38
    Od: Marek Michalkiewicz <s...@a...gda.pl.invalid>

    Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl> wrote:

    > Nalezy to czytać jako:
    >
    > roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy
    >
    > 1.przez abonenta
    >
    > lub
    >
    > 2. przez dostawcę usługi z winy abonenta

    Gdyby po "przez abonenta" był przecinek - OK. Ale skoro nie ma, można
    to też rozumieć tak:

    roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy
    1. przez abonenta
    lub
    2. przez dostawcę usług
    z winy abonenta

    Dalej (też bez przecinka - chyba że mam jakiś wybrakowany tekst ustawy?)
    jest jeszcze "przed upływem terminu ustalonego w umowie" - tu też IMHO
    niejasne: czy dotyczy to tylko "przez dostawcę usługi" czy obu przypadków
    (również "przez abonenta") i dlaczego? Są już 3 możliwości:

    A: przez_abonenta || (przez_dostawce && z_winy_abonenta && przed_uplywem)
    B: (przez_abonenta || (przez_dostawce && z_winy_abonenta)) && przed_uplywem
    C: (przez_abonenta || przez_dostawce) && z_winy_abonenta && przed_uplywem

    Są w prawie jakeś reguły kolejności i lewo-/prawostronnej łączności
    operatorów logicznych przy braku nawiasów (tzn. przecinków)?
    Dlaczego B? Operatorom najbardziej pasowałoby A, a abonentom C.

    Marek

  • 9. Data: 2005-03-30 14:29:43
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Marek Michalkiewicz wrote:

> [...]
    > to też rozumieć tak:
    >
    > roszczenie z tytułu jednostronnego rozwiązania umowy

    no właśnie o to chodzi.

  • 10. Data: 2005-03-31 09:10:35
    Od: "Andrew" <a...@p...bezspamu.onet.pl>

    > W skrócie - nie, nie jest to "wina" tpsa, ze cena wzrosła - nawet jeśli
    > miałbys umowę na kwotę brutto.

    Faktem jest, że wzrost cen w tym przypadku nie jest winą Telekomunikacji.
    Ale zastanawia mnie jak się ma ta cała sprawa do regulaminu usługi neostrada
    TP.

    Cyt:
    § 30
    1. O zmianach Regulaminu lub Cennika oraz terminach ich wprowadzenia TP SA
    informuje Klienta z wyprzedzeniem jednego okresu rozliczeniowego.
    2. W przypadku otrzymania informacji, o których mowa w ust. 1., Klient może
    wypowiedzieć Umowę w ciągu jednego okresu rozliczeniowego.
    3. Wypowiedzenie Umowy w trybie opisanym w ust. 2. nie powoduje dla Klienta
    niekorzystnych konsekwencji finansowych.

    Nie ma tu mowy o zmianie cennika powodującej wyłącznie podwyższenie ceny
    usługi. Czyli teoretycznie klient ma prawo do rozwiązania umowy w przypadku
    każdej zmiany regulaminu i cennika.
    To, że cennik został zmieniony jest chyba oczywiste, ja w każdym razie
    dostałem nowy cennik.
    A niekorzystne konsekwencje finansowe? - Jak to rozumieć? Bo w mojej opinii
    każda kara nałożona na mnie korzystną nie będzie.

    Andrew