  • 11. Data: 2004-07-11 22:17:11
    Temat: Re: Z tematu: prawo pracy.
    Od: Kasia<a...@w...pl>

    > Nie jestem pewien ale kiedys slyszalem ze osoba ktora
    > zostala zwolniona z pracy ma pierwszenstwo do zatrudnienia
    > jesli pracodawca bedzie zatrudnial na takie samo stanowisko
    > z ktorego zostal zwolniony. Czy tak jest i czy ma to zastosowanie
    > rowniez w tym przypadku?
    >
    > red13

    Pracodawca ma jedynie obowiazek informowania pracownikow
    zatrudnionych na czas okreslony o wolnych miejscach pracy.Nie stanowi
    to wiec podstawy roszczen pracownika o ponowne
    zatrudnienie.Sytuacja o której "slyszales" to nakazana w ustawie o
    szczegolnych zasadach rozwiazywania z pracownikami stosunku pracy z
    przyczyn dotyczacych zakladu pracy (zwolnienia grupowe) i tu
    pracodawca powinien ponownie zatrudnic zwolnionych pracownikow w
    razie ponownego zatrudniania w tej samej grupie zawodowej w okresie
    15 miesiecy od zwolnienia . Są takze wyjatkowe sytuacje okreslone w
    szczegolnych ustawach(tzw.pragmatyki sluzbowe) jak na przyklad
    Karta Nauczyciela i tam tez mozna znalezc to "pierwszenstwo do
    zatrudnienia"...Ale te sytuacje przeciez nie dotycza Twojej znajomej..

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 12. Data: 2004-07-12 14:15:05
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Co najwyżej z ostrożności można w weksel wpisać nazwę przedsiębiorstwa, co
    > zapobiegnie ewentualnemu indosowaniu (przekazanie komuś innemu) weksla.

    Wytłumacz mi, bo nie rozumiem, w jaki sposób wpisanie na wekslu remitenta
    uniemożliwi dalsze indosowanie?

    Najlepszym rozwiązaniem byłoby wpisanie nazwy przedsiębiorstwa, dodanie
    klauzuli "nie na zlecenie", wpisanie daty wystawienia (podpisania), żeby było
    wiadomo, iż umowa wekslowa (mam nadzieję, że taka będzie) dotyczy właśnie tego
    weksla, a nie innego, wystawionego na rzecz tego samego remitenta.

    Odnośnie opłaty skarbowej - obowiązek rzeczywiście ciąży na wystawcy.
    Pracownik może to obejść podpisując jedynie akcept na wekslu trasowanym
    wystawionym na zlecenie własne wystawcy-pracodawcy - to on będzie miał
    obowiązek weksel doskarbić.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 13. Data: 2004-07-12 22:28:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Kasia" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Karta Nauczyciela i tam tez mozna znalezc to "pierwszenstwo do
    > zatrudnienia"...Ale te sytuacje przeciez nie dotycza Twojej znajomej..

    Ale on nie zwolni nikogo. On nie przedłuży umowy, bo takowego obowiązku nie
    ma.

  • 14. Data: 2004-07-12 22:40:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Wytłumacz mi, bo nie rozumiem, w jaki sposób wpisanie na wekslu remitenta
    > uniemożliwi dalsze indosowanie?

    Zapomniałem dodać, tego "nie na zlecenie". :-) Ale to już można wyczytać z
    przywłanej przeze mnei strony.

> [...]
    tego
    > weksla, a nie innego, wystawionego na rzecz tego samego remitenta.

    Wiesz. Jeśli będzie kilka weksli in blanco i kilka umów, to akurat - moim
    zdaniem - średnie znaczenie ma który weksel jest do której konkretnie umowy.
    Co to za różnica?

> [...]
    > Pracownik może to obejść podpisując jedynie akcept na wekslu trasowanym
    > wystawionym na zlecenie własne wystawcy-pracodawcy - to on będzie miał

    Trochę zbyt skomplikowane dla mnie, jak na tę porę doby. Czyli niby
    pracodawca by wystawił weksel jako trasat, a pracownik go przyjmował. Jak
    odeśpię, to się odniosę, ale niespecjalnie mi się to podoba, choć oczywiście
    sprawę opłaty skarbowej załatwia.

  • 15. Data: 2004-07-13 07:21:20
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > zdaniem - średnie znaczenie ma który weksel jest do której konkretnie umowy.

    A jeśli będzie kilka weksli zupełnych i jeden in blanco z umową? Załóżmy, że
    po wypełnieniu blankietu nie będzie można poznać którego weksla dotyczy umowa,
    na przykład z powodu wpisania właśnie daty wypełnienia weksla przez pracodawcę,
    a nie wystawienia (podpisania) przez pracownika? I co? Na podstawie umowy
    możnaby obalić każdy z tych weksli?

    Jeśli mamy blankiet wekslowy zaopatrzony w podpis, a nawet wpisaną nazwę
    remitenta, to umowa wekslowa nie zawsze może chronić dłużnika. Nie ma on wszak
    dowodu, że dotyczy ona konkretnie TEGO weksla. Po wypełnieniu blankietu
    wekslowego nie zawsze widać, że był on kiedyś in blanco. Weksel taki powinien
    mieć swoje jedyne charakterystyczne, niepowtarzalne cechy (przede wszystkim:
    datę podpisania, wymienienie remitenta, informację, że istnieje do niego umowa
    wekslowa itp.)

> [...]
    > odeśpię, to się odniosę, ale niespecjalnie mi się to podoba, choć oczywiście

    Pracodawca nie byłby trasatem, tylko co najwyżej trasantem. Wystawia weksel
    trasowany na zlecenie swoje własne, jako trasata wskazuje pracownika. Np.

    Za okazaniem zapłacisz na zlecenie moje własne sumę...
    podpis wystawcy: PRACODAWCA
    podpis trasata: PRACOWNIK

    Pozdrawiam!
    Liwiusz