  • 1. Data: 2008-08-19 19:45:47
    Temat: Wypowiedzenie zmieniające
    Od: "e-droch" <m...@o...eu>

    Cześć,

    jestem z prawa pracy zielony jak agrest :) więc gdyby ktoś mi pomógł, będę
    wdzięczny.
    Sprawa dotyczy wypowiedzenia zmieniającego. Czy wypowiedzenie zmieniające o
    następujących warunkach:
    - zmiana miejsca wykonywania pracy z A na B
    - podniesienie pensji o pewną kwotę brutto

    jest ważne, czy też jest obarczone wadą prawną?
    Dodam, że podwyżka w żaden sposób nie rekompensuje pracownikowi kosztów
    przeprowadzki z A do B, wynajęcia mieszkania w B, powrótów np. na weekendy do
    miejsca stałego zamieszkania w A.
    Pytanie drugie - pracownik odmawia przyjęcia warunków wypowiedzenia
    zmieniającego (również podpisania). Czy pomimo tego w okresie wypowiedzenia
    musi stawiać się do dyspozycji pracodawcy w miejsowości B? Znaczy - na własny
    koszt pojechać, mieszkać itp.? Bo jak rozumiem, wypowiedzenie umowy pozostaje w
    mocy?

    Nie ukrywam, że liczę na odpowiedź grupowiczów :)

    Pozdrawiam
    e-droch

  • 2. Data: 2008-08-19 20:26:23
    Temat: Re: Wypowiedzenie zmieniające
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:0384.0000056d.48ab22eb@newsgate.onet.pl e-droch
    <m...@o...eu> pisze:

> [...]
    > przeprowadzki z A do B, wynajęcia mieszkania w B, powrótów np. na
    > weekendy do miejsca stałego zamieszkania w A.
    Ja tu nic niezgodnego z prawem nie widzę.
    Wymówiono ci dotychczasowe warunki pracy i płacy proponując nowe (art. 42
    KP).

    > Pytanie drugie - pracownik odmawia przyjęcia warunków wypowiedzenia
    > zmieniającego (również podpisania).
    Odmowa podpisania jest bez znaczenia i nic nie daje.
    Masz połowę obowiązującego cię okresu wypowiedzenia na decyzję czy
    przyjmujesz czy nie (chyba, że w wypowiedzeniu nie ma o tym pouczenia, to
    wtedy masz na decyzję cały okres wypowiedzenia).
    Ale uwaga - jak nie odmówisz (na piśmie najlepiej) to zostanie uznane, że
    przyjmujesz.

    > Czy pomimo tego w okresie
    > wypowiedzenia musi stawiać się do dyspozycji pracodawcy w miejsowości
    > B? Znaczy - na własny koszt pojechać, mieszkać itp.? Bo jak rozumiem,
    > wypowiedzenie umowy pozostaje w mocy?
    Wg mnie nie, gdyż umowa o pracę zgodnie z art. 29 §1 pkt 2 określa miejsce
    pracy. Pracodawca nie może tej umowy po prostu złamać. Wypowiedzenie
    naturalnie jest ważne i jego tryb biegnie.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-08-19 21:15:26
    Od: "e-droch" <m...@o...eu>

> [...]
    >
    > Ja tu nic niezgodnego z prawem nie widzę.
    > Wymówiono ci dotychczasowe warunki pracy i płacy proponując nowe (art. 42

    No tak - z tego rozumiem, że nowe warunki mogą być istotnie gorsze od obecnych.

> [...]
    > wtedy masz na decyzję cały okres wypowiedzenia).
    > Ale uwaga - jak nie odmówisz (na piśmie najlepiej) to zostanie uznane, że

    A w przypadku przyjęcia nowych warunków - obowiązują one od złożenia
    oświadczenia o ich przyjęciu, czy też od końca okresu wypowiedzenia?
    Natomiast w przypadku nie przyjęcia - w związku z tym, że jest to traktowane
    jako wypowiedzenie umowy przez pracodawcę, przysługują m. in. 3 dni na
    poszukiwanie pracy, tak?
    Jeszcze pytanie, raczej retoryczne - czy za skuteczne zapoznanie się z treścią
    wypowiedzenia można uznać przeczytanie go w pośpiechu, gdy nad uchem sapie
    przełożony i pyta "akceptujesz, czy też nie"? Zreszta, to nic nie zmienia,
    chłopaki nie płaczą :)

    > Wg mnie nie, gdyż umowa o pracę zgodnie z art. 29 §1 pkt 2 określa miejsce
    > pracy. Pracodawca nie może tej umowy po prostu złamać. Wypowiedzenie
    > naturalnie jest ważne i jego tryb biegnie.

    Dzięki, to jest cenna informacja. Faktem jest, że można pracownika oddelegować
    na 3 miesiące, ale oczywiście w ramach przepisów KP (noclegi, przejazdy, dieta).

    Pozdr.!
    e-droch

  • 4. Data: 2008-08-19 21:35:18
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:0384.000005ad.48ab37ee@newsgate.onet.pl e-droch
    <m...@o...eu> pisze:

    > No tak - z tego rozumiem, że nowe warunki mogą być istotnie gorsze od
    > obecnych.
    Oczywiście.

    > A w przypadku przyjęcia nowych warunków - obowiązują one od złożenia
    > oświadczenia o ich przyjęciu, czy też od końca okresu wypowiedzenia?
    Po upływie okresu wypowiedzenia.

    > Natomiast w przypadku nie przyjęcia - w związku z tym, że jest to
    > traktowane jako wypowiedzenie umowy przez pracodawcę, przysługują m.
    > in. 3 dni na poszukiwanie pracy, tak?
    Niekoniecznie. Art. 37 KP.

    > Jeszcze pytanie, raczej retoryczne - czy za skuteczne zapoznanie się z
    > treścią wypowiedzenia można uznać przeczytanie go w pośpiechu, gdy nad
    > uchem sapie przełożony i pyta "akceptujesz, czy też nie"?
    Nie ma czagoś takiego jak skuteczne zapoznanie się.
    Przełożony może sobie sapać aż do apopleksji, to dla ciebie nie ma
    znaczenia.
    Ty masz kupę czasu na decyzję, konsultację z prawnikiem itp.

    > Dzięki, to jest cenna informacja. Faktem jest, że można pracownika
    > oddelegować na 3 miesiące, ale oczywiście w ramach przepisów KP
    > (noclegi, przejazdy, dieta).
    To co innego (art. 42 §4). Jest tu jednak spore pole do manipulacji.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-08-19 21:52:50
    Od: "e-droch" <m...@o...eu>

    > W wiadomości news:0384.000005ad.48ab37ee@newsgate.onet.pl e-droch

    > Niekoniecznie. Art. 37 KP.

    Jasne, mam 3 miesięczne wypowiedzenie.

    > Nie ma czagoś takiego jak skuteczne zapoznanie się.
    > Przełożony może sobie sapać aż do apopleksji, to dla ciebie nie ma
    > znaczenia.
    > Ty masz kupę czasu na decyzję, konsultację z prawnikiem itp.

    No niby tak, ale z drugiej strony nie dostałem pisma do ręki bo gdy go nie
    podpisałem, pracodawca je zatrzymał, tak po prostu. Taki mam zwyczaj, żeby nic
    nie podpisywać, gdy nie wiem, jakie to przyniesie skutki prawne - teraz już
    wiem, że nic by się od razu nie stało. Chętnie bym wziął te pismo, poczytał w
    domu, skonsultował z prawnikiem, ale chwilowo nie mam czego... Zapewne
    pracodawca wyśle mi go na adres zamiekszania, ale co wtedy z 7-dniowym okresem
    odwołania do Sądu Pracy? Liczy się od dnia poinformowaniu o wypowiedzeniu
    zmieniającym, czy od doręczenia?
    Sorry, że tyle pytam, ale nie wiem :)

    > To co innego (art. 42 §4). Jest tu jednak spore pole do manipulacji.

    Tak, ale jeśli pracodawca nie może wykręcić się od płacenia za noclegi, dojazdy
    i diety, to ja nie mam nic przeciwko...

    Pozdr.!
    e-droch

  • 6. Data: 2008-08-19 22:10:16
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:0384.000005af.48ab40b2@newsgate.onet.pl e-droch
    <m...@o...eu> pisze:

> [...]
    > ale chwilowo nie mam czego... Zapewne pracodawca wyśle mi go na adres
    > zamiekszania, ale co wtedy z 7-dniowym okresem odwołania do Sądu Pracy?
    Nic. Jest zachowany.

    > Liczy się od dnia poinformowaniu o wypowiedzeniu zmieniającym, czy od
    > doręczenia? Sorry, że tyle pytam, ale nie wiem :)
    Wypowiedzenie jest oświadczeniem woli. Jest ważne od dnia, w którym adresat
    mógł się z nim zapoznać (art. 61 §1 KC).
    Realnie, to od momentu w którym pracodawca może udowodnić, że mogłeś się
    zapoznać.

    IMO trochę to może śmierdzi. W razie czego przedstawi świadka (z pewnością
    się znajdzie), że ci przedłożył a ty odmówiłeś odebrania. Co spełnia warunki
    skutecznego oświadczenia zgodnie z KC.
    Inna rzecz, że to już byłaby chamówa na maxa.
    Na przyszłość - można odebrać i pokwitować adnotacją "odebrałem". Jest to
    tylko potwierdzenie odebrania, nie zgody na zapisy dokumentu.

    --
    Jotte

  • 7. Data: 2008-08-19 22:47:56
    Od: "e-droch" <m...@o...eu>

> [...]
    > mógł się z nim zapoznać (art. 61 §1 KC).
    > Realnie, to od momentu w którym pracodawca może udowodnić, że mogłeś się

    Ale jak się odwołać do Sądu Pracy od dokumentu, którego nie mam? Co się wtedy
    dołącza w odwołaniu - stenogram z rozmowy? :) Podobnie z wyrażeniem zgody na
    nowe warunki - przecież mogę czegoś nie zapamiętać.
    Cóż, po prostu pozostaje mi sporządzenie na piśmie prośby o niezwłoczne wydanie
    ezgemplarza wypowiedzenia i przekazanie tej prośby do pracodawcy.

    Dzięki wielkie, pozdrawiam serdecznie.

    --
    e-droch

  • 8. Data: 2008-08-20 00:24:36
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    e-droch wrote:
> [...]
    > przełożony i pyta "akceptujesz, czy też nie"? Zreszta, to nic nie zmienia,

    to trzeba odpowiedzieć, nie wiem i wziąć do domu przeczytać

  • 9. Data: 2008-08-20 06:35:06
    Od: m...@o...eu

    > to trzeba odpowiedzieć, nie wiem i wziąć do domu przeczytać

    Powiedziałem, ale wziąć nie mogłem, bo pracodawca zatrzymał papier. Co napisali
    w protokole, nie mam pojęcia. Zapewne to, że odmówiłem przyjęcia...

    Pozdr.!
    e-droch

  • 10. Data: 2008-08-20 06:57:07
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 19 Aug 2008 23:15:26 +0200, e-droch napisał(a):

    > A w przypadku przyjęcia nowych warunków - obowiązują one od złożenia
    > oświadczenia o ich przyjęciu, czy też od końca okresu wypowiedzenia?

    Nowe warunki dotyczą Cię po upływie okresu wypowiedzenia.

> [...]

    > Dzięki, to jest cenna informacja. Faktem jest, że można pracownika
    > oddelegować na 3 miesiące, ale oczywiście w ramach przepisów KP

    Przy czym jest bardzo różnie z orzecznictwem jeśli chodzi o oddelegowanie
    pracownika do innej miejscowości. Są sądy, które uważają, że jest to
    niemożliwe.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl