  • 1. Data: 2008-08-19 12:27:53
    Temat: Czy Waszym zdaniem to spełnia przesłanki przyszłaszczenia (284 kk)?
    Od: "Paweł Baranowski" <b...@l...pl>

    Witam,
    znajomy miał taką sprawę. Upoważnił X do rachunku bankowego, zwyczajowo X
    pobierał dla niego drobne kwoty, opłacał rachunki itp. Pewnego dnia X
    wyczyscił konto (ponad 15 tys. zl) przelewając na swoje konto. Było to bez
    zgody właściceila. Mimo licznych wezwań do zapłaty nie zwrócił kwoty.
    Zwrócił dopiero po zgłoszeniu sprawy na policję, tłumacząc się tym że
    chciał te środki "zabezpieczyć" (obawy obiektywnie zupełnie
    nieuzasadnione). Część kwoty nie została zwrócona, ale tutaj tłumaczy się
    jakimiś rozliczeniami a poszkodowany się zamotał na konfrontacji (inna
    sprawa, że leczy się psychiatrycznie i na konfrontacji chyba milczał
    głównie) więc tutaj nie jest to takie pewne.
    Moim zdaniem, nawet przyjmując wersję rzekomego sprawcy X, było to
    przywłaszczenie (chyba nawet kwalifikowane) i zaproponowałem się zażalić na
    umorzenie postepowania (powód umorzenmia: brak znamion czynu zabronionego).
    Czy mam rację? (inna rzecz, że na samą konfrontację i przyjęcie wersji X
    też się jakby co zażalimy, ale tutaj poszkodowany trochę dał ciała...)
    Jak to widzicie?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-08-19 12:57:45
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Paweł Baranowski" <b...@l...pl> wrote
    > Pewnego dnia X
    > wyczyscił konto (ponad 15 tys. zl) przelewając na swoje konto. Było to bez
    > zgody właściceila.

    Wszystko zależy jaki cel tego przelewu da się mu udowodnić. Jeśli celem było
    włączenie do własnego majątku, traktowanie jako własne to spełnia
    przesłanki...

> [...]
    > sprawa, że leczy się psychiatrycznie i na konfrontacji chyba milczał
    > głównie) więc tutaj nie jest to takie pewne.

    ...A to co uda mu się dowieść zależy od dowodów. Jeśli pokrzywdzony nie dość
    mocno wykaże, że faktycznie doszło do jego pokrzywdzenia, działania
    całkowicie wbrew woli, to przecież zarzutów na wyrost stawiać tamtemu nie
    będą. Trudno, zamotał się.
    Zwłaszcza jak tamten miał upoważnienie do konta, a jak rozumiem nie było
    ściśle na papierze zdefiniowane co może, a co nie z tymi pieniędzmi robić, a
    jakieś tam rozliczenia faktycznie były, tyle że nikt nie potrafi wskazać
    nieprawidłowości.

  • 3. Data: 2008-08-19 13:59:57
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    znajomy popularnie dał dupy, skoro przy dawaniu pełnomocnictwa nie dał
    zadnych ograniczeń do dysponowania kontem. skoro pan X miał pełne
    uprawnienie do konta to mógł całą kwote przelać na rozgłośnie ojca Rydzyka i
    własciciel konta moze jedynie z rozpaczy zalać pałe, przy dawaniu
    pełmomocnictwa mozna ograniczyć kwoty przelewów np do 1000 zł.
    danie pełnego upowaznienia jest równaznaczne z tym ze osoba ta moze w pełni
    dysponować gotówką na koncie.

    pozdrawiam

  • 4. Data: 2008-08-19 14:05:15
    Od: "Paweł Baranowski" <b...@l...pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał(a):
    > "Paweł Baranowski" <b...@l...pl> wrote
    >
    > Wszystko zależy jaki cel tego przelewu da się mu udowodnić. Jeśli celem
    > było włączenie do własnego majątku, traktowanie jako własne to spełnia
    > przesłanki...

    Tak, to już wiem. Wygląda to tak: rozporządził bez zgody i woli (temu
    stwierdzeniu sprawca nie próbuje zaprzeczać), przelał na własne konto
    (dokumenty bankowe) i uporczywie odmawiał zwrotu (zeznania świadków) aż
    wreszcie zwrócił co świadczy o tym że nie była to darowizna czy coś innego.
    Moim zdaniem to jest przywłaszczenie, ale może w emocjach stoję zbytnio po
    stronie poszkodowanego?

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2008-08-19 14:17:22
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    Użytkownik "Paweł Baranowski" napisał w wiadomości Wygląda to tak:
    rozporządził bez zgody i woli (temu
    > stwierdzeniu sprawca nie próbuje zaprzeczać), przelał na własne konto

    przelał za zgodą właściela konta miał do tego stosowne upoważnienie w banku

> [...]
    > innego.
    > Moim zdaniem to jest przywłaszczenie, ale może w emocjach stoję zbytnio po

    i miał racje ze odmawiał, skoro właściciel zgodził sie ze osoba trzecia
    bedzie dysponować jego pieniędzmi. a gdyby pan X zrobił przelew na
    hospicjum? przywłaszczenia nie ma, jedynie jest rozdysponowanie kwoty na
    koncie, moze nie do konca wedle życzenia własciela ale cóz od tego jest
    zaufanie i procedury ograniczające uprawnienia,
    a inny przykład mąż ma swoje konto i upowaznia do niego zone która mu czyści
    w/w rachunek bez jego wiedzy, czy to jest przywałaszczenie? czy moze głupota
    męża który dał fuul uprawnienia do konta?

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2008-08-19 14:18:49
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "Paweł Baranowski" <b...@l...pl> wrote
    > Tak, to już wiem. Wygląda to tak: rozporządził bez zgody i woli (temu
    > stwierdzeniu sprawca nie próbuje zaprzeczać), przelał na własne konto
    > (dokumenty bankowe) i

    to jeszcze za mało

    >uporczywie odmawiał zwrotu (zeznania świadków) aż
    > wreszcie zwrócił

    Zależy jak tłumaczy brak zwrotu. Bo nie zwracanie to za mało, aby mówić, iż
    traktował jako swoje. Ja domyślam sie, że sęk tkwi w tym, iż właściciel był
    mniej sprawy umysłowo i z jakiś powodów uznano, że społenie uzasadnione
    było, aby tamten dbał o jego interesy. Moze tłumaczył się, że chciał chronić
    pieniądze przed samym właścicielem, jeśli potrafił uprawdopodobnić, że mogły
    zostać naruszone interesy właściciela. Zwłaszcza, jak się leczył
    psychiatrycznie. Nie ma tu znaczenia orzekanie, czy faktycznie on swojemu
    majątkowi zagrażał. Wystarczające jest, że tamtem mógł być w takim
    uzasadnionym przekonaniu, choćby ono było błędne. Usprawiedliwione błąd co
    do rzeczywistości wyłacza bezprawności (choć nie wiem czy nie byłoby wtedy
    innej podstawy umorzenia).

  • 7. Data: 2008-08-19 14:23:50
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "witek67" <w...@o...pl> wrote
    > i miał racje ze odmawiał, skoro właściciel zgodził sie ze osoba trzecia
    > bedzie dysponować jego pieniędzmi.

    Nie. IMO upoważnienie do dokonywania transakcji nie jest równoznaczne z
    upoważnieniem do dowolengo dysponowania.
    Pracownik też może mieć upoważnienie na firmowym koncie. Wyobraź sobie, że
    pewnego dnia wszystkie środki wybiera i przegrywa w kasynie. Wszystko, ok?
    Nie, przywłaszczył.
    Pełnomocnictwo bankowe nie reguluje kwestii własności pieniędzy.

    >a gdyby pan X zrobił przelew na hospicjum? przywłaszczenia nie ma, jedynie
    >jest rozdysponowanie kwoty na koncie, moze nie do konca wedle życzenia
    >własciela ale

    IMO Jest.

    > a inny przykład mąż ma swoje konto i upowaznia do niego zone która mu
    > czyści w/w rachunek bez jego wiedzy, czy to jest przywałaszczenie?

    Stosunki między małżonkami to inna bajka, kodeks rodzinny.
    |IMO Generalnie, gdyby to był majątek odrębny męża (wyłączenie ze
    wspólności) to przywłasczenie by nastąpiło.

    >czy moze głupota męża który dał fuul uprawnienia do konta?

    to już sprawa taktyki małżenskiej;)

  • 8. Data: 2008-08-19 14:34:19
    Od: "witek67" <w...@o...pl>

    przypuszczam ze nie rozmawiamy o koncie firmowym i pracowniku, a jeśli nawet
    to na jakiej podstawie pracownik mógł dokonac przelewu na swoje konto?
    dawanie takich uprawnien pracownikowi to ni9eodpowiedzialnosc ze strony
    pracodowcy i pan X bedą tym pracownikiem dobrze stwierdził ze należy
    pieniądze chronić przed właścicielem, bo mize takie upoważnienie dać jeszcze
    kilku osobom.

    napisałeś ze :Pełnomocnictwo bankowe nie reguluje kwestii własności
    pieniędzy

    własnosci ale dysponowaniem pieniędzmi tak, i skoro pan X nie miał
    ograniczeń to zgodnie z prawem mógł ten przelew zrobić a właścciel wyraził
    na to zgode dając takie a nie inne pełnemocnictwo.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2008-08-19 14:53:29
    Od: Paweł Marcisz <p...@g...com>

    On Aug 19, 3:59 pm, "witek67" <w...@o...pl> wrote:

    > znajomy popularnie dał dupy, skoro przy dawaniu pełnomocnictwa nie dał
    > zadnych ograniczeń do dysponowania kontem. skoro pan X miał pełne
    > uprawnienie do konta to mógł całą kwote przelać na rozgłośnie ojca Rydzyka

    Nie zgadzam się. Pełnomocnictwo wyznacza tylko zakres uprawnień wobec
    osób trzecich, natomiast między udzielającym pełnomocnictwa a
    pełnomocnikiem istniał w tym wypadku stosunek zlecenia, którą to umowę
    pełnomocnik złamał.

  • 10. Data: 2008-08-19 14:57:11
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    "witek67" <w...@o...pl> wrote
    > przypuszczam ze nie rozmawiamy o koncie firmowym i pracowniku, a jeśli
    > nawet to na jakiej podstawie pracownik mógł dokonac przelewu na swoje
    > konto?

    Mógł choćby podjąć gotówkę i wpłacić. Większość księgowych ma takie
    uprawnienie do podjęcia gotówki.

    > dawanie takich uprawnien pracownikowi to ni9eodpowiedzialnosc

    To już inna kwestia.

> [...]
    > ograniczeń to zgodnie z prawem mógł ten przelew zrobić a właścciel wyraził
    > na to zgode dając takie a nie inne pełnemocnictwo.

    Moim zdaniem nie reguluje ani kwestii własności, ani kwestii dysponowania
    pieniędzmi. To jest pełnomocnitwo bankowe i kończy się na występowaniu w
    określonych w nim stosunkach między mocodawcą a bankiem. I dotyczy tylko
    czynności z tym bankiem. A nie dowolnego dysponowania w imienienu mocodawcy
    jego majątkiem.
    Vide: pracownik mający upoważnienie do konta firmowego, nie ma upowąznienia
    do dowlonego dysponowania gotówką.