  • 1. Data: 2008-11-12 12:11:09
    Temat: Weksel - hydrozagadka
    Od: "TX" <t...@p...onet.pl>

    Witam,

    problem jest następujący:
    -weksel podpisało dwóch wspólników spółki jawnej - w jej imieniu. (zabezpieczał
    wykonanie umowy)
    -spółka jawna przekształciła się na podstawie 553 ksh w sp. z o.o.
    -teraz nadszedł czas co by wekslem się posłużyć

    To, że wszystkie prawa i obowiązki, w myśl KC przejęła spółka z o.o. jest jakby
    oczywiste ale czy także w myśl pr.wekslowego?
    Toż pierwszy zarzut będzie, że pozwany i wystawca to różne osoby, fakt że
    istnieje między nimi realne powiązanie ale rygoryzm formalny pr.wekslowego ... i
    na drzewo!

    Spółka jawna już nie istnieje. Ze zdolnością cienko, niby miała ale to osobowa.
    Wspólników można zahaczyć dopiero po bezskuteczności wobec spółki, a odpalić
    przeciw spółce się nie da bo jej nie ma :-(

    Jak to ugryźć ?
    Jakieś pomysły ?

    TX

  • 2. Data: 2008-11-12 12:19:04
    Temat: Re: Weksel - hydrozagadka
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    TX pisze:
> [...]
    > istnieje między nimi realne powiązanie ale rygoryzm formalny pr.wekslowego ... i

    Nie, weksel będzie ważny, tylko trzeba pamiętać o dołączeniu do pozwu
    dowodów przekształcenia się sp. j. w sp. z o.o., aby sąd nie miał
    wątpliwości.

    > Spółka jawna już nie istnieje. Ze zdolnością cienko, niby miała ale to osobowa.
    > Wspólników można zahaczyć dopiero po bezskuteczności wobec spółki, a odpalić
    > przeciw spółce się nie da bo jej nie ma :-(

    A to już niejako problem spoza prawa wekslowego.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-11-12 12:38:33
    Od: t...@p...onet.pl

    >   Nie, weksel będzie ważny, tylko trzeba pamiętać o dołączeniu do pozwu
    > dowodów przekształcenia się sp. j. w sp. z o.o., aby sąd nie miał
    > wątpliwości.

    Dzięki za odpowiedź, zwłaszcza że pokrywa się z moim myśleniem życzeniowym ale
    czy to tylko nie życzenia?
    Dwie różne osoby, brak legitymacji procesowej biernej (zdaje się tak to się
    nazywa).
    Orzeczenie powinno się opierać na treści weksla, trzeba było brać drugi weksel
    na zabezpieczenie - zostaliście poinformowani o przekształceniu X czasu temu.
    Wystawca weksla nie istnieje, pociągnijcie nas (spółkę z o.o.) ze stosunku
    podstawowego a od weksla sio!

    Pozdrawiam
    TX

  • 4. Data: 2008-11-12 13:39:58
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    t...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    > czy to tylko nie życzenia?
    > Dwie różne osoby, brak legitymacji procesowej biernej (zdaje się tak to się

    Można podać analogiczny przykład: wystawca weksla (lub rmeitent)
    umiera. To nie znaczy, że zobowiązanie z weksla szlag wzięło (tudzież,
    że nie ma nikogo, kto mógłby się domagać zapłaty). Po przedstawieniu
    odpowiednich dowodów nabycia spadku, spadkobiercy wchodzą w miejsce
    wystawcy/remitenta, tudzież kogoś innego.

> [...]
    > Wystawca weksla nie istnieje, pociągnijcie nas (spółkę z o.o.) ze stosunku

    Sio, sio! To się często zdarza w sądach -

    - brak jednej kserokopii jakiegoś dokumentu (co z tego, że są już dwie),
    nie zrobimy sobie ksera, a sio, wezwiemy do uzupełnienia, niech się
    męczy, co z tego, że będzie dłużej trwało

    - nie wiemy, czy przypadkiem pismo podpisane w imieniu sp. z o.o. było
    podpisane przez uprawnioną osobę, nie, nie sprawdzimy tego w tym samym
    budynku sądu, nie zajrzymy do internetu, a sio - wezwiemy do
    przedstawienia KRS, niech się on - wnioskodawca - męczy

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-11-12 20:38:38
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > odpowiednich dowodów nabycia spadku, spadkobiercy wchodzą w miejsce
    > wystawcy/remitenta, tudzież kogoś innego.

    Tu sprawa gospodarcza się szykuje więc margines na grę wstępną niewielki.
    Drążę dalej.
    Sprawa przy remitencie nie jest analogiczna bo przewidziane zostały inne sposoby
    nabycia praw z weksla niż indos, dziedziczenie - oczywista oczywistość, a
    najlepsze to proste wręczenie, wystarczy jeden świadek i jesteśmy w domu.

    Ale jak nam wziął był zszedł zaciągający zobowiązanie wekslowe? Wygląda, że
    kicha. W jaki sposób, zakładając nawet dobrą wolę, osoba trzecia może wejść w
    stosunek wekslowy na miejsce wystawcy? Jakoś nie widzę (brak nazwy/nazwiska,
    podpisu i sio ;-).

    O tej porze odcięty jestem od źródeł ale Heropolitańska pisała coś o wekslu z
    wystawienia osoby nieistniejącej. Wg niej weksel jest ok. Osoby, które weksel
    podpisały (za wystawcę) odpowiadają osobiście jak wystawcy, wszyscy pozostali
    dłużnicy wekslowi odpowiadają normalnie.
    Tylko jak to przypiąć do tej mojej SJ. Wspólnicy gdy podpisywali to SJ była,
    więc chyba raczej nie będą skłonni do odpowiadania osobiście.

    Że zobowiązanie istnieje nie ma wątpliwości, próbuję upchnąć to w weksel bo
    taniej i szybciej, a szkoda by było utopić się na kosztach.

    Pozdrawiam
    Traaq

    P.S.
    Prawnikiem nie jestem, mimo to często bywam w sądach, a weksle to taki konik.
    Dzięki za podjęcie tematu.

  • 6. Data: 2008-11-12 20:51:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    t...@p...onet.pl pisze:

> [...]
    > stosunek wekslowy na miejsce wystawcy? Jakoś nie widzę (brak nazwy/nazwiska,

    Zaraz, zaraz: wystawca wekslowy umiera, Ty się pytasz jak osoba
    trzecia ma wejść w miejsce wystawcy? Czyli dłużnika wekslowego? Remitent
    (posiadacz weksla) musi się postarać o dowód odpowiedniego przyjęcia
    spadku przez wspomnianą osobę trzecią.

> [...]
    > podpisały (za wystawcę) odpowiadają osobiście jak wystawcy, wszyscy pozostali
    > dłużnicy wekslowi odpowiadają normalnie.

    Co do zasady za weksel odpowiada ten, kto podpisał, faktycznie.

    Nawet jeśli podpis wystawcy byłby w z pewnych względów nieważny (np.
    pochodzący od osoby niepełnoletniej), to inni dłużnicy wekslowi - jeśli
    są - odpowiadają z weksla tak jakby był wystawiony poprawnie.

    > Tylko jak to przypiąć do tej mojej SJ. Wspólnicy gdy podpisywali to SJ była,
    > więc chyba raczej nie będą skłonni do odpowiadania osobiście.

    Spytam się uściślająco: czy z weksla jasno wynika, że został
    podpisany w imieniu spółki jawnej? Czyli pod pieczątką spółki jawnej są
    podpisy wspólników? (lub zamiast pieczątki może być napisana nazwa
    spółki jawnej).

    > Że zobowiązanie istnieje nie ma wątpliwości, próbuję upchnąć to w weksel bo
    > taniej i szybciej, a szkoda by było utopić się na kosztach.

    Jaka wartość przedmiotu sporu?

    > P.S.
    > Prawnikiem nie jestem, mimo to często bywam w sądach, a weksle to taki konik.
    > Dzięki za podjęcie tematu.

    Weksle to również mój konik, dzięki za rzucenie tematu :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 7. Data: 2008-11-12 21:01:43
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "TX" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Moje zdanie jest odmienne od Liwiusza. Zgodzę się z tym, że możesz pozwać
    spółkę z oo, skoro przejęła ona dobrowolnie prawa i obowiązki spółki
    jawnej, ale w mojej ocenie możesz jednocześnie wnieść powództwo przeciwko
    samym wspólnikom na mocy art. 31§2 ksh. I o taki nakaz zapłaty z weksla bym
    wystąpił do sądu. Po prostu większa szansa egzekucji w przyszłości.

  • 8. Data: 2008-11-12 21:06:20
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > trzecia ma wejść w miejsce wystawcy? Czyli dłużnika wekslowego? Remitent
    > (posiadacz weksla) musi się postarać o dowód odpowiedniego przyjęcia

    Zgodzę się, że tak ale tylko na gruncie KC, przepisy o dziedziczeniu lub
    przejęciu długu będą podstawą powództwa, a nie pr.wekslowe.
    Żegnaj więc 1/4 wpisu, art 17 pr wekslowego i tytule na zabezpieczenie.

    Tego się obawiam w tej sprawie - podstawa roszczenia przeciwko sp. z o.o.
    wynikać będzie z KSH

> [...]
    > podpisany w imieniu spółki jawnej? Czyli pod pieczątką spółki jawnej są
    > podpisy wspólników? (lub zamiast pieczątki może być napisana nazwa

    Niestety jasno i wyraźnie + do tego nic nie wnosząca deklaracja wekslowa (bo
    niezupełny) oprócz stwierdzenia faktu, że stroną jest SJ.

    >   Jaka wartość przedmiotu sporu?

    powyżej 50k PLN, ryzyko przy wtopie znaczne.

    Pozdrawiam
    Traaq

  • 9. Data: 2008-11-12 21:12:29
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > samym wspólnikom na mocy art. 31§2 ksh. I o taki nakaz zapłaty z weksla bym
    > wystąpił do sądu. Po prostu większa szansa egzekucji w przyszłości.

    Jakieś światełko w tunelu.
    §2 stwierdza jedynie, że powództwo można wnieść wcześniej. Nie mniej warunkiem
    odpowiedzialności wspólników pozostaje bezskuteczność przeciwko spółce.
    Czy udowodnienie samego faktu nieistnienia spółki jest równoważne ze spełnieniem
    tego warunku?
    Pozdrawiam
    Traaq

  • 10. Data: 2008-11-12 21:46:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    t...@p...onet.pl pisze:

    > Zgodzę się, że tak ale tylko na gruncie KC, przepisy o dziedziczeniu lub
    > przejęciu długu będą podstawą powództwa, a nie pr.wekslowe.
    > Żegnaj więc 1/4 wpisu, art 17 pr wekslowego i tytule na zabezpieczenie.

    I faktycznie w takich przypadkach nie da się już wytoczyć powództwa
    takiego jak z weksla? Zauważ, że w sytuacji analogicznej - jeśli
    *uprawniony* z weksla zdobył go np. dziedzicząc - nie uniemożliwia mu to
    wytoczenie powództwa z weksla: art. 485kpc ("W razie przejścia na powoda
    praw z weksla, z czeku, z warrantu lub z rewersu, do wydania nakazu
    niezbędne jest przedstawienie dokumentów do uzasadnienia roszczenia, o
    ile przejście tych praw na powoda nie wynika bezpośrednio z weksla, z
    czeku, z warrantu lub z rewersu.")

    Zwróć również uwagę, że opłata sądowa (3/4) i tak jest zwracana w
    przypadku uprawomocnienia się nakazu zapłaty wydanego nawet w trybie
    upominawczym.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz