    From: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Weksel - hydrozagadka
    Date: Wed, 12 Nov 2008 21:51:12 +0100

    t...@p...onet.pl pisze:

    > Tu sprawa gospodarcza się szykuje więc margines na grę wstępną niewielki.
    > Drążę dalej.
    > Sprawa przy remitencie nie jest analogiczna bo przewidziane zostały inne sposoby
    > nabycia praw z weksla niż indos, dziedziczenie - oczywista oczywistość, a
    > najlepsze to proste wręczenie, wystarczy jeden świadek i jesteśmy w domu.
    >
    > Ale jak nam wziął był zszedł zaciągający zobowiązanie wekslowe? Wygląda, że
    > kicha. W jaki sposób, zakładając nawet dobrą wolę, osoba trzecia może wejść w
    > stosunek wekslowy na miejsce wystawcy? Jakoś nie widzę (brak nazwy/nazwiska,
> [...]

    Zaraz, zaraz: wystawca wekslowy umiera, Ty się pytasz jak osoba
    trzecia ma wejść w miejsce wystawcy? Czyli dłużnika wekslowego? Remitent
    (posiadacz weksla) musi się postarać o dowód odpowiedniego przyjęcia
    spadku przez wspomnianą osobę trzecią.

    > O tej porze odcięty jestem od źródeł ale Heropolitańska pisała coś o wekslu z
    > wystawienia osoby nieistniejącej. Wg niej weksel jest ok. Osoby, które weksel
    > podpisały (za wystawcę) odpowiadają osobiście jak wystawcy, wszyscy pozostali
    > dłużnicy wekslowi odpowiadają normalnie.

    Co do zasady za weksel odpowiada ten, kto podpisał, faktycznie.

    Nawet jeśli podpis wystawcy byłby w z pewnych względów nieważny (np.
    pochodzący od osoby niepełnoletniej), to inni dłużnicy wekslowi - jeśli
    są - odpowiadają z weksla tak jakby był wystawiony poprawnie.

    > Tylko jak to przypiąć do tej mojej SJ. Wspólnicy gdy podpisywali to SJ była,
    > więc chyba raczej nie będą skłonni do odpowiadania osobiście.

    Spytam się uściślająco: czy z weksla jasno wynika, że został
    podpisany w imieniu spółki jawnej? Czyli pod pieczątką spółki jawnej są
    podpisy wspólników? (lub zamiast pieczątki może być napisana nazwa
    spółki jawnej).

    > Że zobowiązanie istnieje nie ma wątpliwości, próbuję upchnąć to w weksel bo
    > taniej i szybciej, a szkoda by było utopić się na kosztach.

    Jaka wartość przedmiotu sporu?

    > P.S.
    > Prawnikiem nie jestem, mimo to często bywam w sądach, a weksle to taki konik.
    > Dzięki za podjęcie tematu.

    Weksle to również mój konik, dzięki za rzucenie tematu :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz