  • 1. Data: 2003-09-25 13:56:50
    Temat: Re: Umowa o prace i weksel???
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Witam i proszę o radę.
    >
    > Podpisałem umowę o pracę oraz weksel dla pracodawcy. Niedawno rozstaliśmy
    > się na mocy porozumienia stron. Jednakże w umowie była klauzula o nie
    > świadczeniu usług konkurencyjnych w stosunku do pracodawcy przez 2 lata w
    > zamian za odszkodowanie miesięczne. Odszkodowania nie dostałem już od 4
    > miesięcy, a dodatkowo zaczęłem świadczyć usługi wchodzące w konflikt z
    > podpisaną wcześniej umową. Niedawno były pracodawca zgłosił się do mnie i
    > zaczął mnie straszyć posiadanym wekslem.
    > Co on może z nim zrobić w świetle prawa w zaistniałej sytuacji???

    Przede wszystkim powinieneś żądać zwrotu weksla. Moim zdaniem pracodawca nie
    będzie mógł skutecznie dochodzić od Ciebie należności, ponieważ nie płacił Ci
    należnego odszkodowania. Nie wywiązał się z umowy, więc i Ty nie musisz jej
    dochowywać.

    Liwiusz
    l...@i...pl

  • 2. Data: 2003-09-25 13:57:50
    Temat: Umowa o prace i weksel???
    Od: "Dominik Czarnacki" <d...@w...pl>

    Witam i proszę o radę.

[...]
    Prosze o pomoc. Z góry dzięki.

    Dominik
    d...@w...pl

  • 3. Data: 2003-09-25 14:28:45
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Co do zwrotu weksla to się już upominałem i za każdym razem twierdził ze
    > wysłał mi go pocztą lecz nizcego takiego nie dostałem. Co w takiej sytuacji
    > dalej robić?

    W posiadanych przeze mnie książkach jest napisane, że można sądownie
    dochodzić oryginału weksla.
    Jednak ja nigdy nie byłem w takiej sytuacji i nie wiem w jakim postępowaniu to
    by się miało odbywać (sprawa karna - kradzież weksla, sprawa cywilna???) Trzeba
    się spytać jakiegoś praktyka.

    Liwiusz

  • 4. Data: 2003-09-25 14:29:14
    Od: "Dominik Czarnacki" <d...@w...pl>

> [...]

    wysłał mi go pocztą lecz nizcego takiego nie dostałem. Co w takiej sytuacji

    Pozdrawiam
    Dominik

  • 5. Data: 2003-09-25 14:34:36
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > by się miało odbywać (sprawa karna - kradzież weksla, sprawa cywilna???)

    Właściwie już wiem co zrobić. Skoro pracodawca twierdzi, że weksel wysłał, a
    Ty go nie dostałeś, to znaczy, że zaginął.

    art. 96 prawa wekslowego:
    Art. 96. Ten, komu weksel zaginął, może żądać od sądu grodzkiego miejsca
    płatności wekslu uznania go za umorzony.

    We wniosku należy podać istotną treść wekslu oraz uprawdopodobnić jego utratę,
    jak również interes prawny, który uzasadnia żądanie umorzenia:

    Sąd przez ogłoszenie w Monitorze Polskim wezwie posiadacza zaginionego wekslu
    do zgłoszenia się w ciągu sześćdziesięciu dni i do okazania wekslu sadowi.

    Termin ten biegnie od dnia płatności wekslu, a gdyby wniosek zgłoszono po
    terminie płatności lub gdyby termin płatności wekslu nie był oznaczony - od
    dnia ogłoszenia. Końcowy dzień terminu powinien być oznaczony w ogłoszeniu
    według daty kalendarza.

    Jeżeli w ciągu terminu, oznaczonego w wezwaniu, nikt nie zgłosi się z wekslem,
    sąd wyda orzeczenie, uznające weksel za umorzony.

    Jeżeli natomiast posiadacz wekslu zgłosi się przed wydaniem orzeczenia, sad
    umorzy dalsze postępowanie po przesłuchaniu interesowanycb i po okazaniu wekslu
    żądającemu umorzenia.

    Zarówno o wszczęciu postępowania, jako też o jego wyniku sąd zawiadomi trasata
    i wszystkich dłużników wekslowych, wskazanych przez żądającego umorzenia wekslu.

    Powodzenia!
    Liwiusz
    l...@i...pl
    0-693 5 29 28 1

  • 6. Data: 2003-09-25 14:40:14
    Od: "Dominik Czarnacki" <d...@w...pl>

> [...]
    postępowaniu to
    > by się miało odbywać (sprawa karna - kradzież weksla, sprawa cywilna???)

    Dzięki za info
    Pozdrawiam
    Dominik

  • 7. Data: 2003-09-25 19:05:11
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Uważam, że masz rację. Tylko zastanawiam się, komu ten weksel zginął. Bo
    jeśli pracodawcy, to raczej trudno go będzie namówić do wszczęcia tej całej
    procedury. Z tym, że nie jestem pewien, czy faktycznie w tym wypadku weksel
    podlega już zwrotowi. W sumie miał to być chyba weksel gwarancyjny, a więc
    pewnie pracodawca ma prawo go przetrzymywać do końca umowy. Trzeba sprawdzić
    w umowie, co miał gwarantować. Czy tylko ewentualne manka, czy również zakaz
    konkurencji.

    Jeśli tylko manka, to może by spróbować z art. 276 kk? W sumie, póki co, to
    pracodawca ukrył dokument, którym nie miał prawa po rozwiązaniu umowy o
    pracę dysponować. Wówczas to on będzie zainteresowany jego znalezieniem albo
    przeprowadzeniem procedury jego umorzenia.

    Ja bym wysłał mu w każdym razie pismo informujące go, że wobec
    niedotrzymania umowy i niewypłacania odszkodowania umowę o niekonkurencji
    rozwiązujesz i jednocześnie zabraniasz mu wypełnienia tego weksla. Wówczas,
    jeśli go wypełni, to popełni przestępstwo z art. 270§2 kk.

  • 8. Data: 2003-09-26 16:33:47
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > Uważam, że masz rację. Tylko zastanawiam się, komu ten weksel zginął. Bo
    > jeśli pracodawcy, to raczej trudno go będzie namówić do wszczęcia tej całej
    > procedury.

    Wystawca weksla, nawet jeśli to nie jemu weksel zaginął, też ma interes
    prawny, aby weksel umorzyć, więc sam może z tym wystąpić do sądu.

    Liwiusz
    l...@i...pl