    From: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Umowa o prace i weksel???
    Date: 25 Sep 2003 16:34:36 +0200

    >   W posiadanych przeze mnie książkach jest napisane, że można sądownie
    > dochodzić oryginału weksla.
    > Jednak ja nigdy nie byłem w takiej sytuacji i nie wiem w jakim postępowaniu
    > by się miało odbywać (sprawa karna - kradzież weksla, sprawa cywilna???)
    Trzeba
    > się spytać jakiegoś praktyka.

    Właściwie już wiem co zrobić. Skoro pracodawca twierdzi, że weksel wysłał, a
    Ty go nie dostałeś, to znaczy, że zaginął.

    art. 96 prawa wekslowego:
    Art. 96. Ten, komu weksel zaginął, może żądać od sądu grodzkiego miejsca
    płatności wekslu uznania go za umorzony.

    We wniosku należy podać istotną treść wekslu oraz uprawdopodobnić jego utratę,
    jak również interes prawny, który uzasadnia żądanie umorzenia:

    Sąd przez ogłoszenie w Monitorze Polskim wezwie posiadacza zaginionego wekslu
    do zgłoszenia się w ciągu sześćdziesięciu dni i do okazania wekslu sadowi.

    Termin ten biegnie od dnia płatności wekslu, a gdyby wniosek zgłoszono po
    terminie płatności lub gdyby termin płatności wekslu nie był oznaczony - od
    dnia ogłoszenia. Końcowy dzień terminu powinien być oznaczony w ogłoszeniu
    według daty kalendarza.

    Jeżeli w ciągu terminu, oznaczonego w wezwaniu, nikt nie zgłosi się z wekslem,
    sąd wyda orzeczenie, uznające weksel za umorzony.

    Jeżeli natomiast posiadacz wekslu zgłosi się przed wydaniem orzeczenia, sad
    umorzy dalsze postępowanie po przesłuchaniu interesowanycb i po okazaniu wekslu
    żądającemu umorzenia.

    Zarówno o wszczęciu postępowania, jako też o jego wyniku sąd zawiadomi trasata
    i wszystkich dłużników wekslowych, wskazanych przez żądającego umorzenia wekslu.

    Powodzenia!
    Liwiusz
    l...@i...pl
    0-693 5 29 28 1