  • 1. Data: 2012-10-14 21:34:16
    Temat: Udostepnianie w sieci nagran emitowanych w RTV
    Od: "T.V." <s...@z...pl>

    Czesc koledzy i kolezanki !

    Znalazlem takie cos w internecie, i szczerze mowiac bardzo mnie to
    zaciekawilo:

    Czy dozwolone jest?:
    Nagrywanie w domu emitowanych audycji radiowych i telewizyjnych oraz
    pobieranie takich nagrań z Internetu

    Odp.
    "
    Czy w świetle obowiązującego prawa w Polsce legalne jest:

    a) nagrywanie w domu emitowanych audycji radiowych i telewizyjnych, np. ze
    stacji publicznych (jeśli ma to jakieś znaczenie);

    b) pobieranie takich nagrań od innych osób (spoza rodziny) w Internecie;

    c) udostępnianie takich nagrań innym osobom (nie rodzinie) w Internecie.

    Nagrywanie w domu emitowanych audycji radiowych i telewizyjnych oraz
    pobieranie takich nagrań z Internetu jest dozwolone bez zgody twórcy, gdyż
    stanowi korzystanie z już udostępnionego publicznie utworu w zakresie
    dozwolonego użytku prywatnego, przy czym nie ma znaczenia, czy audycja
    została wyemitowana w stacji publicznej czy w stacji komercyjnej.

    Zakres dozwolonego użytku osobistego pozwala na korzystanie z utworu nie
    tylko przez osobę, która audycję nagrała lub pobrała, ale również przez
    krąg osób pozostający z nią w związku osobistym, w szczególności
    pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego.

    Niedopuszczalne jest natomiast pobieranie nagrań za pomocą programów typu
    P2P, które jednocześnie udostępniają utwór innym osobom. Udostępnianie
    utworów w Internecie bez zgody twórcy jest niedozwolone - godzi bowiem w
    monopol twórcy.

    Paweł Gruszecki

    Starszy prawnik

    Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy sp.j.
    "

    Jak mam to rozumiec? W jaki zatem sposob moge udostepniac filmy i nagrania
    radiowe w sieci jesli nie p2p? Torrenty, DC itd to wszystko jest p2p

    Zatem:
    - czy moge udostepniac takie nagrania na swojej stronie internetowej?
    - czy musza byc jakos specjalnie oznaczone?
    - czy moge je udostepniac np. na facebooku/NK i innych portalach
    spolecznosciowych?
    - czy moge je udostepniac na portalach typu imageshack, wrzuta, youtube
    itd?

    Ciekawi mnie to zagadnienie.

    T.V.

  • 2. Data: 2012-10-14 21:39:35
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    T.V. wrote:

    > Jak mam to rozumiec?

    dosłownie

    W jaki zatem sposob moge udostepniac filmy i nagrania
    > radiowe w sieci

    w ogóle nie możesz.

    > Zatem:
    > - czy moge udostepniac takie nagrania na swojej stronie internetowej?

    nie

    > - czy musza byc jakos specjalnie oznaczone?
    bez znaczenia

    > - czy moge je udostepniac np. na facebooku/NK i innych portalach
    > spolecznosciowych?

    nie

    > - czy moge je udostepniac na portalach typu imageshack, wrzuta, youtube
    > itd?

    nie

    tak, brzmi tylko w jednym przypadku

    jesli to udostepnienie ograniczone jest do

    "krągu osób pozostający z nią w związku osobistym, w szczególności
    pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego"

  • 3. Data: 2012-10-14 21:49:22
    Od: "T.V." <s...@z...pl>

    Dnia Sun, 14 Oct 2012 14:39:35 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    >
    > "krągu osób pozostający z nią w związku osobistym, w szczególności
    > pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego"

    Czyli, hmm FB i NK mogło by się nadawac ponieważ:

[...]

    Pod warunkiem, iż mam w liscie znajomych tylko znajomych (realnych) i
    rodzine - czy tak?

    T.V.

  • 4. Data: 2012-10-14 22:55:41
    Od: z <z...@u...pl>

    W dniu 2012-10-14 21:49, T.V. pisze:

    > Pod warunkiem, iż mam w liscie znajomych tylko znajomych (realnych) i
    > rodzine - czy tak?

    Przepis był napisany kiedy jeszcze nie myślano jak to ścierwo FB się
    rozpowszechni. Na dobrą sprawę biorąc pod uwagę realia (postęp
    techniczny, łatwą komunikację między ludźmi) można by dowodzić że na FB
    zachodzi "stosunek towarzyski" :-)

    Zresztą to całe prawo autorskie już nie przystaje do XXI wieku. Trzeba
    to zmienić. Drogi są dwie:
    - Zaostrzenie kontroli i ścigania za rozpowszechnianie i pobieranie
    - ustalenie podatku-ryczałtu odprowadzanego dla autorów

    Tak się teraz łatwo zrównuje skorzystanie za darmo z kradzieżą.
    Ja na podobnej zasadzie kasowałbym ostro za każdy przejaw reklamy SPAM,
    informacji o produkcie która pojawia się w sieci.
    Jak karać-kasować to za wszystko. Za nielegalne korzystanie i za darmową
    o nieograniczonym zasięgu reklamę. Będzie sprawiedliwie :-)

    1 utwór mp3 za obejrzenie 1 reklamy.
    "To nie będzie przynosić zysków wytwórniom, autorzy nie będą tworzyć"
    Będzie uczciwe, będzie i będą z tego dobre pieniądze tylko wyzyskujące
    organizacje trzeba pogonić

  • 5. Data: 2012-10-15 03:20:25
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    T.V. wrote:

> [...]
    > pokrewieństwa, powinowactwa lub stosunku towarzyskiego."
    >
    > Pod warunkiem, iż mam w liscie znajomych tylko znajomych (realnych) i

    i tak i nie, bo w czasach kiedy ustawe pisano stosunek towarzyski zwykle
    ograniczal sie do osob fizycznie znajdujących sie w jednym miejscu.

    Dlatego mogles koledze puscic jaki to fajny kawalek sobie na tasmie kupiles.

    co do wirtualnego towarzystwa ustawa niewiele mowi.

  • 6. Data: 2012-10-15 08:08:39
    Od: SQLwiel <"[nick]"@guglowapoczta.com>

    W dniu 2012-10-14 22:55, z pisze:

> [...]
    > - Zaostrzenie kontroli i ścigania za rozpowszechnianie i pobieranie
    > - ustalenie podatku-ryczałtu odprowadzanego dla autorów

    3) Anulowanie ustaw o Ochr.P.A. - ale na to nie pozwolą trusty koncernów
    medialnych.

    --

    Dziękuję i pozdrawiam. SQLwiel.

  • 7. Data: 2012-10-15 12:27:12
    Od: "T.V." <s...@z...pl>

    Dnia Sun, 14 Oct 2012 20:20:25 -0500, witek napisał(a):

> [...]
    >
    > Dlatego mogles koledze puscic jaki to fajny kawalek sobie na tasmie kupiles.
    >
    > co do wirtualnego towarzystwa ustawa niewiele mowi.

    Skoro jest tak, jak piszecie - że "wirtualne" towarzystwo nie wchodzi w
    rachube, to na dobra sprawe mozna by przyjac iz jest to
    naciaganie/naginanie prawa a nie łamanie jego - ustawa wyraźnie o tym
    swiadczy, a co za tym idzie - wg. wielu można by na FB swiadczyc uslugi
    dzielenia sie multimediami.

    OT
    Nasz rzad i jego członkowie, urzednicy i bizmesmeni regularnie naginaja
    prawo i sa bezkarni. Zatem jesli ustawa nie jest przystosowana do dzialania
    w obecnych czasach nalezy ja zmienic, a nie karac ludzi za bledy systemu.
    Na dzin dzisiejszy wynikalo by, iz udostepnianie na wyzej wymienionych
    poratalach lultimediow jest zgodne z prawem.

    T.V.

  • 8. Data: 2012-10-15 15:00:11
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    T.V. wrote:

> [...]
    > Na dzin dzisiejszy wynikalo by, iz udostepnianie na wyzej wymienionych
    > poratalach lultimediow jest zgodne z prawem.

    zgodnie z prawem to co najwyzej mozesz pojsc siedziec.

    chcesz podyskutowac o prawie czy psychologi?

  • 9. Data: 2012-10-15 16:19:40
    Od: fonon <f...@p...onet.pl>

    W dniu 15.10.2012 08:08, SQLwiel pisze:
    > 3) Anulowanie ustaw o Ochr.P.A. - ale na to nie pozwolą trusty koncernów
    > medialnych.

    To już wiadomo, kto tak na prawdę stanowi prawo. Matrix?
    f.

  • 10. Data: 2012-10-15 19:57:35
    Od: HARY <h...@e...invalid>

    On Mon, 15 Oct 2012 08:08:39 +0200, SQLwiel wrote:

    > 3) Anulowanie ustaw o Ochr.P.A. - ale na to nie pozwolą trusty koncernów
    > medialnych.

    Naprawdę wierzysz, że tak będzie dobrze?

    Czasem umieszczam coś na WWW. Własną, oryginalną pracę. Potem
    przychodzi jakaś menda, puszcza robota, ściąga mi treść... i już mamy w
    sieci kolejną witrynę. Z reklamami oczywiście, bo musi zarobić. Na
    mojej pracy.

    HARY