  • 1. Data: 2005-01-07 19:37:28
    Temat: Świadectwo pracy c.d.
    Od: "Maria Konopka" <m...@p...net>

    Czy jeśli na mój ustaowy wniosek pracodawca poprawił treść świadectwa
    pracy - czy ja mam obowiązek zwrócić mu stare, w którym napisał nieprawdę?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-01-07 22:17:56
    Temat: Re: Świadectwo pracy c.d.
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Maria Konopka" <m...@p...net> napisał w wiadomości
    > Czy jeśli na mój ustaowy wniosek pracodawca poprawił treść
    świadectwa
    > pracy - czy ja mam obowiązek zwrócić mu stare, w którym napisał
    nieprawdę?

    Tak.

    Pozdrawiam

    wa

  • 3. Data: 2005-01-08 10:09:21
    Od: "Maria Konopka" <m...@p...net>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Maria Konopka" <m...@p...net> napisał w wiadomości
> [...]

    A mogę jakąś podstawę prawną. Jakiś cytat?
    Bo ja się doczytałam tylko tego:
    " Jeżeli pracodawca uwzględni wniosek pracownika, wydaje w terminie 7 dni od
    dnia złożenia wniosku nowe świadectwo pracy oraz równocześnie usuwa z akt
    osobowych i niszczy poprzednio wydane świadectwo pracy (§ 5 ust. 1 i 5
    rozporządzenia)."

    A to nie mówi o potrzebie zwrotu poprzedniego świadectwa pracodawcy przez
    byłego pracownika, gdyż zniszczyć musi to świadectwo, które jest u niego
    jest w aktach osobowych?

    Pozdrawiam
    Ania

  • 4. Data: 2005-01-08 13:09:25
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    przez
    > byłego pracownika, gdyż zniszczyć musi to świadectwo, które jest u

    Szanowna Pani,
    Przed wydaniem nowego świadectwa pracy pracodawca mógł zażądać (wg
    mnie powinien to zrobić) zwrotu poprzedniego świadectwa pracy i od
    tego zwrotu uzależnić wydanie poprawionego świadectwa pracy.
    Dla Pani również wygodniejszy będzie zwrot pierwszego świadectwa pracy
    (z którego treścią Pani się nie zgadzała), oczywiście za
    potwierdzeniem.
    Od chwili, kiedy otrzymała Pani świadectwo pracy w poprawionej
    wersji, nie może Pani posługiwać się pierwszą wersją świadectwa pracy,
    ponieważ jest to niezgodne z prawem.
    W jakim celu pragnie Pani zachować pierwszą wersję świadectwa pracy,
    skoro z jej treścią Pani się nie zgadza, a ponadto otrzymała Pani już
    poprawioną, nową wersję świadectwa pracy?
    Odpowiedź na to pytanie jest chyba bardziej interesująca niż odpowiedź
    na nurtujące Panią pytanie: jaki artykuł, jaki paragraf, jakiego
    przepisu prawnego zobowiązuje Panią do zwrotu pierwszej, nieaktualnej
    wersji świadectwa pracy.
    Oprócz przepisów i paragrafów jest jeszcze coś takiego jak "zdrowy
    rozsądek" i uczciwość.

    wa

  • 5. Data: 2005-01-09 17:22:49
    Od: "Maria Konopka" <m...@p...net>

> [...]
    > wersji świadectwa pracy.
    > Oprócz przepisów i paragrafów jest jeszcze coś takiego jak "zdrowy

    Pytałam o podstawę prawną a nie moralną ocenę czegoś czego Pan nie zrozumiał
    i w dodatku zaczął opacznie internpretować a na koniec insynuuje mi
    nieuczciowość. To pracodawca był w stosunku do mnie nie uczciwy bo jego
    pierwsze Świadectwo pracy było niezgodne z prawdą.

    Poza tym pracodawca jeszcze nie wydał mi tego świadectwa a jego wydanie
    uzależnia od oddania starego.Więc dlaczego insynuuje mi Pan to, że chcę się
    posługiwać starym lub oboma świadectwami? Nonsens.
    Gdzie to jest prawnie uregulowane?

    Świadectwo pracy jest dla pracownika a nie dla pracodawcy. Więc normalnym
    jest, że to pracownikowi powinno zależeć na zniszczeniu nieprawdziwego
    świadectwa (jednej z dwóch kopii) przez pracodawcę w jego aktach osobowych.
    Nie rozumiem jaką korzyść albo szkodę byłemu pracodawcy może poczynić były
    pracownik z posiadania starego niekorzystnego dla niego świadectwa pracy i
    posiadania nowego?

    Jakie rozporządzenie mówi o tym, że pracownik musi oddać stare świadectwo
    pracy aby uzyskać nowe, poprawione na takie zgodne z prawdą? Nie znalazłam
    żadnego przepisu na potwierdzenie Pana poprzedniej wypowiedzi. Może jednak
    Pan zechce łaskawie poprzeć swoją poradę prawną albo przyzna, że się Panu
    "wydaje".

    Z góry dziękuję
    Anna

  • 6. Data: 2005-01-09 20:39:31
    Od: "Andrzej R." <a...@w...pl>

> [...]
    >
    > Jakie rozporządzenie mówi o tym, że pracownik musi oddać stare świadectwo
    > pracy aby uzyskać nowe, poprawione na takie zgodne z prawdą?

    Od razu powiem, że nie wiem jakie rozporządzenie mówi o obowiązku zwrotu
    starego świadectwa pracy po otrzymaniu nowego.Przypuszczam, że takie
    rozporządzenie nie istnieje i pracodawca nie może Cię zmusić do zwrotu
    starego dokumentu.Rozumiem jednak jego starania o to żebyś oddała mu
    stare świadectwo (inaczej dałby Ci nowe i po prostu powiedział ;"stare
    proszę zniszczyć"), bo dopóki jest ono w Twoim posiadaniu dopóty masz
    w ręku dowód na to, że on dopuścił się poświadczenia nieprawdy, a to
    -jeśli się nie mylę -jest przestępstwem i może być w każdej chwili
    wykorzystane przeciwko niemu.Tak więc zastanów się dobrze co jeszcze
    masz do załatwienia z byłym szefem, dopóki masz w ręku dość mocne
    argumenty przetargowe:-)))))).
    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 7. Data: 2005-01-09 20:47:00
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    Andrzej R. napisał(a):

> [...]
    > wykorzystane przeciwko niemu.Tak więc zastanów się dobrze co jeszcze
    > masz do załatwienia z byłym szefem, dopóki masz w ręku dość mocne

    W świadectwie pracy nie można poświadczyć nieprawdy (w sesnsie popełnić przestęsptwa
    z art. 271 kk).

    --
    :) Johnson

  • 8. Data: 2005-01-09 22:39:27
    Od: "Andrzej R." <a...@w...pl>

    Użytkownik "Johnson" <J...@n...pl> napisał
    > W świadectwie pracy nie można poświadczyć nieprawdy (w sesnsie popełnić
    przestęsptwa z art. 271 kk).

    Nie to żebym się z Tobą nie zgadzał, bo z całą pewnością lepiej ode
    mnie orientujesz
    się w kwestiach prawnych, ale po przeczytaniu przytoczonego przez Ciebie
    art.( z trzecim
    paragrafem wlącznie) pomyślałem sobie o takiej hipotetycznej sytuacji.A więc
    np.pracodawca
    przez dwa miesiące nie płaci pensji i zwodzi pracownika obietnicami rychłego
    uregulowania
    należności.Pracownik ma tego dość i mówi szefowi, że rezygnuje z pracy i
    prosi o pełne
    rozliczenie finansowe.(pracownik ma umowę o pracę na pełny etet).Szef
    wystawia mu
    świadectwo pracy,w którym stwierdza, że pracownik zatrudniony był na pół
    etatu, po czym
    wypłaca pracownikowi tylko połowę tego co mu się należy.I co w takiej
    sytuacji?Czy
    pracodawcy za wystawienie takiego świadectwa pracy może grozić jedynie
    konieczność
    jego sprostowania i dopłacenie reszty należności i nic poza tym już mu nie
    można
    zrobić?Pytam tak tylko z ciekawości, bo jeżeli tak jest to na dobro sprawę
    każdy
    pracodawca mógłby imać się takich i tym podobnych sztuczek, bo w końcu
    w najgorszym wypadku sąd każe mu zrobić tylko to do czego i tak był
    zobowiązany,
    a jak jakiemuś pracownikowi nie będzie się chciało iść do sądu to już tylko
    czysty zysk dla pracodawcy:-)))
    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 9. Data: 2005-01-10 07:05:05
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    Andrzej R. napisał(a):
    [ciach ...]

    Równie dobrze może napisać w świadectwie prawdę: pracownik pracował na cały etat i
    nic nie zapłacić.
    Generalnie biedą to odpowiednie wykroczenia lub przestępstwa przeciwko prawom
    pracownika.

    --
    :) Johnson

  • 10. Data: 2005-01-10 07:57:03
    Od: "sandra" <n...@n...e-wro.pl>

    > Proste pytanie: jest to powód do napisania jeszcze jednego wniosku o
    > sprostowanie?

    a pewnie :) moglbys przeciez udowodnic np. , ze przez wadliwie wydane
    swiadectwo pracy byles bez pracy przez jakis tam okres :) pewnie przeczytal
    art. 99 k p:)
    a moze sie myle :)
    Sandra