  • 1. Data: 2005-01-07 18:13:04
    Temat: Przetarg na sprzet komputerowy
    Od: "Rafal" <d...@w...pl>

    Witam wszystkich madrych :)
    Hasło: przetarg nieograniczony ponizej 60000 euro na sprzet komputerowy. W
    specyfikacji podany zostal preferowny typ procesora (intel), nazwa laptopa,
    marka monitora, marka upsa. I to byl blad - firma reprezentujaca konkurenta
    firmy intel w niezbyt milym pismie (nie byl to protest, a szantaz)
    poinformaowala, ze jezeli nie zostanie zmieniona specyfikacja to oni
    oprotestuja przetarg .... potem komisja europejska ..... itd.
    Moje pytania:
    1. czy jest to zgodne z obowiazujacym prawem - tzn. czy nie moge podac tego
    co chce kupic dokladnie, a musze to zrobic parametrami.
    2. Jak daleko moge sie posunac w podawaniu parametrow, zeby nie zostac
    posadzonym o preferowanie jakies firmy. Np. w przypadku upsow, czy moge
    podac, ze musi miec takie wymiary a nie inne, czy np. moge napisac ze
    jednoczenie musi miec kabelek do podlaczenie z usb i portem lpt (ma to tylko
    jeden rodzaj ups)?
    3. jak to jest z Windowsem? - czy moge chciec Windowsa jako system
    operacyjny, czy moge to napisac w specyfikacji, czy jakis oszolom moze mi
    oprotestowac przetarg z tego wzgledu. Z calym szacunkiem dla otwartego
    oprogramowania - Windows jest niezbedny do pracy. Czy moge sie powolac na
    koniecznosc uruchomienia na tych komputerach oprogramowania, ktore ma w
    wymaganiach zaznaczony windows?

    Hmm ... a moze macie jeszcze odnosnik do do jakies ustawy o zamowieniach
    publicznych?? i dyrektyw unii w tej sprawie ... sorki ale jestem
    informatykiem, a radca prawny umywa rece od czesci merytorycznej "bo to nie
    jego dzialka".

    Rafal

  • 2. Data: 2005-01-07 18:35:50
    Temat: Re: Przetarg na sprzet komputerowy
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Hmm ... a moze macie jeszcze odnosnik do do jakies ustawy o zamowieniach
    > publicznych?? i dyrektyw unii w tej sprawie ... sorki ale jestem

    A jestes jednostka budzetową ?

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 3. Data: 2005-01-07 18:40:51
    Od: "Rafal" <d...@w...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości
    > Hmm ... a moze macie jeszcze odnosnik do do jakies ustawy o zamowieniach
    > publicznych?? i dyrektyw unii w tej sprawie ... sorki ale jestem

    A jestes jednostka budzetową ?

    Ja jestem jednosta osobliwa - a ta placowka - to niestety jednostka
    podlegajaca pod urzad marszalkowski :(

    Rafal

  • 4. Data: 2005-01-07 19:53:19
    Od: "pissmejker" <p...@t...pl>

    Użytkownik "Rafal" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > publicznych?? i dyrektyw unii w tej sprawie ... sorki ale jestem
    > informatykiem, a radca prawny umywa rece od czesci merytorycznej "bo to

    Opis przedmiotu zamówienia.

    Dokonywany przez zamawiającego w specyfikacji istotnych warunków
    zamówienia opis przedmiotu zamówienia wpływa na przebieg postępowania o
    udzielenie zamówienia publicznego oraz stanowi o istotnych postanowieniach
    późniejszej umowy. Stąd też, na zamawiającym spoczywa obowiązek jasnego i
    precyzyjnego określenia przedmiotu zamówienia, a co za tym idzie,
    wykorzystania do jego opisania standardowych określeń technicznych, które są
    zwykle używane w danej dziedzinie, zrozumiałych dla wszystkich osób
    trudniących się działalnością w danej branży.

    Należy przy tym zauważyć, iż określenie przedmiotu zamówienia jest
    zarazem obowiązkiem jak i uprawnieniem zamawiającego. Jego określenie w
    sposób obiektywny, z zachowaniem zasad ustawowych, nie jest jednoznaczne z
    koniecznością zdolności realizacji zamówienia przez wszystkie podmioty
    działające na rynku w danej branży. Powyższe potwierdza orzecznictwo Zespołu
    Arbitrów, m.in. wyrok ZA z dnia 28 czerwca 2000 r., Sygn. akt
    UZP/ZO/0-602/00, który głosi, iż "wskazanie w SIWZ wymogów technicznych
    dotyczących przedmiotu zamówienia trudnych do spełnienia przez Odwołującego
    lub innego oferenta nie stanowi dostatecznej podstawy do uznania, że
    przedmiot zamówienia określony został w sposób naruszający zasadę z art. 17
    ust. 2 ustawy o zamówieniach publicznych." (UZP, Ustawa o zamówieniach
    publicznych w świetle orzecznictwa, Warszawa 2000, s. 65). Zasady tej nie
    narusza również jak w przypadku postępowania na dostawę komputerów np. wymóg
    określony w specyfikacji, by płyta główna była zaprojektowana i wykonana
    przez producenta zestawu komputerowego, gdyż wymóg ten stanowi lepszą
    gwarancję niezawodności sprzętu i jego jakości oraz nie ogranicza składania
    ofert przez sprzedawców komputerów, którzy spełniają ten wymóg (wyrok
    Zespołu Arbitrów z dnia 19 sierpnia 2003 r.).

    Mając powyższe na uwadze, w opinii Urzędu Zamówień Publicznych treść
    przepisów ustawy, w tym art. 17, nie stoi na przeszkodzie zakupu sprzętu
    wysokiej jakości. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, iż zamawiający nie musi
    się kierować przy wyborze oferty najkorzystniejszej wyłącznie kryterium
    ceny. Zgodnie bowiem z art. 2 pkt 5 ustawy, przez najkorzystniejszą ofertę
    należy rozumieć ofertę, która przedstawia najkorzystniejszy bilans ceny oraz
    innych kryteriów odnoszących się do przedmiotu zamówienia publicznego albo
    ofertę z najniższą ceną. Jak wynika z powołanej wyżej definicji a także z
    art. 91 ust. 2 i 3 ustawy kryteria oceny ofert mogą jednak dotyczyć tylko i
    wyłącznie przedmiotu zamówienia (z zastrzeżeniem usług wymienionych w art. 5
    ust. 1 ustawy) i obejmować np. jakość, funkcjonalność, parametry techniczne,
    zastosowanie najlepszych dostępnych technologii w zakresie oddziaływania na
    środowisko, koszty eksploatacji, serwis, wpływ sposobu wykonania zamówienia
    na rynek pracy w miejscu wykonywania zamówienia oraz termin wykonania
    zamówienia. Zgodnie z uchwałą Sądu Najwyższego z dnia 18 września 2002 r.
    termin płatności ceny może być również przyjęty jako jedno z kryteriów oceny
    oferty.

    Art. 29 ust. 1 prawa zamówień publicznych nakłada na zamawiającego
    obowiązek opisania przedmiotu zamówienia w sposób jednoznaczny i
    wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń,
    uwzględnienia wszystkich wymagań i okoliczności mogących mieć wpływ na
    sporządzenie oferty. Zapis ten służy realizacji ustawowych zasad uczciwej
    konkurencji a co za tym idzie zasady równego dostępu do zamówienia,
    wyrażonych art. 7 ust. 1 ustawy. Biorąc pod uwagę zapis art. 29 ust. 2 prawa
    zamówień publicznych, zgodnie z którym przedmiotu zamówienia nie można
    opisywać w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję, wystarczy do
    stwierdzenia faktu nieprawidłowości w opisie przedmiotu zamówienia, a tym
    samym sprzeczności z prawem, jedynie zaistnienie możliwości utrudniania
    uczciwej konkurencji poprzez zastosowanie określonych zapisów w
    specyfikacji, niekoniecznie zaś realnego uniemożliwienia takiej konkurencji.
    Zgodnie z wyrokiem Zespołu Arbitrów z dnia 18 grudnia 2003 r. zamawiający
    powinien unikać wszelkich sformułowań lub parametrów, które by wskazywały na
    konkretny wyrób albo na konkretnego wykonawcę. Nie można mówić o zachowaniu
    zasady uczciwej konkurencji w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia określony
    jest w sposób wskazujący na konkretny produkt, przy czym produkt ten nie
    musi być nazwany przez zamawiającego, wystarczy, że wymogi i parametry dla
    przedmiotu zamówienia określone są tak, że aby je spełnić oferent musi
    dostarczyć jeden konkretny produkt. Narusza zasadę uczciwej konkurencji przy
    opisie przedmiotu zamówienia np. grupowanie leków w pakiety, w taki sposób,
    który z góry eliminuje z postępowania dostawców leków nie związanych umowami
    z jedynym producentem jednego z leków, zawartego w pakiecie (wyrok Zespołu
    Arbitrów z dnia 30 grudnia 2003 r.).

    Do wyjątków dopuszczających odmienny od uregulowanego art. 29 ust. 1
    prawa zamówień publicznych opis przedmiotu zamówienia poprzez wskazanie
    znaków towarowych, patentów lub pochodzenia należy art. 29 ust. 3 prawa
    zamówień publicznych. Jednakże, ze względu na to, iż przepis ten ma
    charakter wyjątkowy, może być on stosowany tylko w wyjątkowych sytuacjach i
    interpretowany ściśle: gdy jest to uzasadnione specyfiką przedmiotu
    zamówienia lub gdy zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia za
    pomocą dostatecznie dokładnych określeń a opisowi towarzyszą wyrazy "lub
    równoważne" albo podobne, co nadaje wymienionym konkretnym produktom
    charakter przykładowy. W przypadku dopuszczenia składania ofert równoważnych
    zamawiający jest zobowiązany do dokładnego określenia wymagań dotyczących
    takich ofert. Zespół Arbitrów w wyroku z dnia 23 kwietnia 2003 r. wskazał,
    iż dopuszczeniu składania ofert równoważnych musi towarzyszyć precyzyjne
    określenie przez zamawiającego parametrów technicznych i wymogów
    jakościowych dotyczących ofert równoważnych. Bez takiego określenia nie
    istnieje możliwość ich porównania. Zespołu Arbitrów w wyroku z dnia 12
    grudnia 2003 r. potwierdził, iż nie można uznać, iż dana oferta nie spełnia
    wymogu równoważności, jeżeli z powodu braku danych nie można wykazać czy
    dana oferta jest równoważna. Zamawiający powinien w taki sposób przygotować
    specyfikację istotnych warunków zamówienia i w taki sposób sprecyzować w
    niej dodatkowe warunki, by mógł następnie w sposób jednoznaczny przesądzić
    kwestię równoważności oferty. Dopiero w takim przypadku będzie on uprawniony
    do podjęcia decyzji o zakwalifikowaniu oferty jako równoważnej bądź jej
    odrzuceniu.

    Jak wynika z cytowanych wyżej orzeczeń nie jest wystarczające dla
    dokonania prawidłowego opisu przedmiotu zamówienia w oparciu o art. 29 ust.
    3 prawa zamówień publicznych wskazanie przez zamawiającego na konkretny znak
    towarowy, patent lub pochodzenie oraz dodanie określenia "lub równoważne"
    albo innego podobnego wyrazu. W opisie przedmiotu zamówienia powinny znaleźć
    się określenia precyzujące wymogi zamawiającego w odniesieniu do
    dopuszczanego przez niego zakresu "równoważności" oferty. Jeżeli zamawiający
    nie wskaże, iż zamawiany produkt musi być: "nie cięższy niż ...", " do
    wysokości ...", " o wymiarach nie mniejszych niż... i nie większych niż
    ...." itp. nie będzie w stanie ocenić czy oferty przedstawiające produkty
    różniące się między sobą mają charakter ofert równoważnych. Zamawiający
    wskazując w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na konkretny produkt
    a pomijając minimalne wymagania dające obraz realnych oczekiwań co do
    oferowanego produktu, nie tylko narusza zasadę określoną w art. 29 ust. 1
    pkt. 3 ustawy, ale także zasadę uczciwej konkurencji i zasadę równego
    dostępu do zamówienia publicznego określone art. 7 ust. 1 prawa zamówień
    publicznych, zniechęcając do udziału w postępowaniu wykonawców oferujących
    produkty innych marek.

    Zamawiający narusza ustawę - Prawo zamówień publicznych także wówczas
    jeżeli, mimo, że istnieją sposoby opisania przedmiotu zamówienia w sposób
    jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
    zrozumiałych określeń, opisuje go poprzez wskazanie na znak towarowy lub
    wskazanie innych parametrów przesądzających o wyborze konkretnej marki.

    Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej w sprawie dotyczącej
    naruszeń prawa wspólnotowego w zakresie dostaw komputerów, odwołanie się do
    konkretnej marki stanowi naruszenie postanowień dyrektywy 93/36/EWG w
    sprawie zamówień publicznych na dostawy (Art. 8 pkt. 6), a wskazanie
    konkretnego mnożnika częstotliwości - niewystarczające dla przeprowadzenia
    oceny działania komputera - jest sprzeczne z Artykułem 28 Traktatu
    ustanawiającego Wspólnotę Europejską, który zabrania ustanawiania barier w
    handlu wewnątrz-wspólnotowym.

    Stosownie do informacji z dnia 13 października 2004 r. podanej na
    stronach internetowych Unii Europejskiej:
    http://www.europa.eu.int/comm/internal_market, Komisja Europejska
    zdecydowała się wystąpić z formalnym wnioskiem do kilku państw europejskich
    o udzielenie informacji dotyczących zaproszeń do składania ofert
    przygotowanych przez niektórych zamawiających z tych krajów w postępowaniach
    o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę komputerów. Komisja bada czy
    wskazany w nich wymóg zakupu mikroprocesorów konkretnej marki albo
    równoważnych mikroprocesorów o określonej częstotliwości jest zgodny z
    dyrektywami regulującymi kwestie udzielania zamówień publicznych. Wnioski
    Komisji stanowią pierwszy etap procedury naruszenia przeprowadzanej na
    podstawie Artykułu 226 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. W
    przypadku stwierdzenia, że doszło do faktycznego naruszenia prawa
    europejskiego, państwa członkowskie powinny naprawić nieprawidłowości w
    udzielaniu tych zamówień. Jeśli państwa członkowskie nie usuną
    nieprawidłowości, Komisja może wnieść sprawę do Europejskiego Trybunału
    Sprawiedliwości.

    Przepis art. 93 ust. 1 pkt. 7 prawa zamówień publicznych nakłada na
    zamawiającego obowiązek unieważnienia postępowania w sytuacji, gdy
    postępowanie obarczone jest wadą uniemożliwiającą zawarcie ważnej umowy w
    sprawie zamówienia publicznego. Z treścią tego przepisu koresponduje
    wyliczenie naruszeń postępowania skutkujące nieważnością umowy, dokonane
    art. 146 ust. 1 prawa zamówień publicznych, co pozwala na wskazanie m.in.
    przypadków, w których zachodzi bezwzględna konieczność unieważnienia
    postępowania. Wśród takich przypadków jest opisana art. 146 ust. 1 pkt. 6
    prawa zamówień publicznych sytuacja, kiedy w postępowaniu o zamówienie
    publiczne doszło do naruszenia przepisów określonych w ustawie, a następnie
    naruszenie to miało wpływ na wynik postępowania, oraz sytuacja określona
    art. 146 ust. 1 pkt. 5, który odwołuje się do dokonania wyboru oferty z
    rażącym naruszeniem ustawy.

    Jeżeli więc zamawiający opisał przedmiot zamówienia nie w sposób
    jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i
    zrozumiałych określeń, z uwzględnieniem wszystkich wymagań i okoliczności
    mogących mieć wpływ na sporządzenie oferty jak wymaga tego ustawa, ale
    poprzez wskazanie znaku towarowego, mimo, iż nie było to uzasadnione
    specyfiką przedmiotu zamówienia ani tym, że nie mógł on opisać przedmiotu
    zamówienia za pomocą dostatecznie dokładnych określeń - dokonał wyboru
    oferty z rażącym naruszeniem przepisów prawa zamówień publicznych.

    W konsekwencji wybór taki nie może prowadzić do zawarcia ważnej umowy.
    Zamawiający stwierdzając tę okoliczność, ma obowiązek unieważnienia
    postępowania.

  • 5. Data: 2005-01-07 22:02:09
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Rafal" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    W specyfikacji możesz się posunąć tak daleko, jak daleko jesteś w razie
    czego w stanie dowieść, że to było istotne. Możesz żądać jakiegoś gniazdka,
    ale licz się z koniecznością ewentualnego uzasadnienia jego niezbędności. To
    samom wymiarami. te są istotne tylko o tyle, o ile załóżmy ma to być
    zabudowane w jakiejś tam całości. jak określisz wymiary zewnętrzne
    jednostki, która później będzie i tak stałą koło biurka, to znowu się.
    narazisz na protesty producentów ciut innej obudowy.

  • 6. Data: 2005-01-08 13:29:21
    Od: Sebastian Bialy <h...@p...onet.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > ale licz się z koniecznością ewentualnego uzasadnienia jego niezbędności.

    Sam staje przed taki problemem za pare miesięcy (zamawianie komputerów
    na uczelnie). Pytanie za tem takie: komu się potem "tłumaczy" ?
    Ekstertowi od informatyki, czy jakiemuś prawnikowi ? Pytam z ciekawości,
    bo tez mam potrzeby czasami bardzo precyzyjne i potrafie to uzasadnić,
    ale byle prawnik będzie w tym moim uzasadnieniu widział bełkot, tak samo
    jak ja w jego pozwie/whatever ;)

    --
    Sebastian Bialy - h...@p...onet.pl

  • 7. Data: 2005-01-08 19:01:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sebastian Bialy" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > bo tez mam potrzeby czasami bardzo precyzyjne i potrafie to uzasadnić,
    > ale byle prawnik będzie w tym moim uzasadnieniu widział bełkot, tak samo

    Na przykład prokuratorowi, jak ktoś złoży zawiadomienie, że ustawiłeś
    przetarg. Przełożonemu, sądowi, itd. Bo co do zasady, to tego programowo
    raczej nikt nie kontroluje.

  • 8. Data: 2005-01-08 20:27:30
    Od: "BartekK" <s...@s...cfu.com.pl>

> [...]
    uzasadnić,
    > ale byle prawnik będzie w tym moim uzasadnieniu widział bełkot, tak

    wlasnie, jak zapisac np taka zachcianke : chcialbym kompy w obudowach
    modecoma, z zasilaczami modecoma/FSP (lub cos podobnej klasy), ale tak
    sie nieda, wiec pisze ze chce miec PFC, moc 300W itd - a na to firma
    sie znajduje ktora cisnie chinskie badziewie, lekkie i puste w srodku,
    gorsze od codegena, ale ma na naklejce wszystkie moje zachcianki...
    Wiec przetarg z powodu finansowego wygraliby... Jak sie obronic przed
    taka poraszka?

    --
    Bartlomiej Kuzniewski tel +48 696 455098
    s...@s...cfu.com.pl GG# 23319

  • 9. Data: 2005-01-08 20:59:09
    Od: "Rafal" <d...@w...pl>

> [...]
    > gorsze od codegena, ale ma na naklejce wszystkie moje zachcianki...
    > Wiec przetarg z powodu finansowego wygraliby... Jak sie obronic przed

    Wlasnie o to mi chodzi - jak ustrzec sie przed taka porazka. Ma ktos jakis
    pomysl?
    Co do kontrolowania - Robert Tomasik pisal w poscie rownoleglym - firmy
    konkurujace sa gorsze od prokuratora. Niestety jeden protes potrafi
    sktecznie zablokowac przetarg nawet na rok. I tak to prawo nie pozwala
    normalnie pracowac :(

  • 10. Data: 2005-01-08 21:22:02
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > konkurujace sa gorsze od prokuratora. Niestety jeden protes potrafi
    > sktecznie zablokowac przetarg nawet na rok. I tak to prawo nie pozwala

    A może wydłużyć oczekiwaną gwarancję sprawnego działania? Kto da dłuższą na
    badziewie?