  • 1. Data: 2014-04-02 15:12:06
    Temat: Sprawa karna, obecność nieobowiązkowa (pokrzywdzony)
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Cześć,

    Jestem pokrzywdzonym w sprawie karnej (kradzież z włamaniem). Zostałem
    powiadomiony przez sąd (nie wezwany) o terminie rozprawy, dopytałem i
    mogę się stawić, ale nie muszę. Chcę się stawić, w sumie jedynie żeby
    zobaczyć, jak to wygląda i żeby spojrzeć w oczy oskarżonemu (ciężko,
    żebym był świadkiem, skoro nie było mnie podczas włamania - sprawca
    ujęty na gorącym uczynku przez kogoś innego). Czy jak się stawię, to
    będę zeznawał, czy po prostu będę siedział jako publiczność?

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2014-04-02 16:40:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > ujęty na gorącym uczynku przez kogoś innego). Czy jak się stawię, to
    > będę zeznawał, czy po prostu będę siedział jako publiczność?

    Ani to, ani to.

    Możesz występować w charakterze oskarżyciela posiłkowego. czyli siedzieć
    koło Prokuratora :-) W praktyce sąd może Cię zapytać czasem o coś, skoro
    jesteś pod ręką, ale przesłuchiwać Cię raczej nie będą, bo nie ma Cię na
    liście świadków.

  • 3. Data: 2014-04-02 18:16:29
    Od: Sonn <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-02 16:40, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > koło Prokuratora :-) W praktyce sąd może Cię zapytać czasem o coś, skoro
    > jesteś pod ręką, ale przesłuchiwać Cię raczej nie będą, bo nie ma Cię na

    Raczej TO i TO. Pokrzywdzony z reguły jest również świadkiem. Choćby po
    to żeby potwierdzić co zostało skradzione. Najprawdopodobniej na razie
    został tylko powiadomiony o terminie rozprawy, a wezwanie w charakterze
    świadka przyjdzie w kolejnym terminie w zależności od tego na kiedy sąd
    sobie zaplanował jego przesłuchanie.

    BTW. Skąd wiesz że nie ma go na liście świadków? Z jego postu to wcale
    nie wynika, a zakładam że nie widziałeś aktu oskarżenia.

    --
    Sonn

  • 4. Data: 2014-04-03 01:22:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sonn" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .com...

> [...]
    > został tylko powiadomiony o terminie rozprawy, a wezwanie w charakterze
    > świadka przyjdzie w kolejnym terminie w zależności od tego na kiedy sąd

    Przeważnie jest kilku domowników, a tylko jednego się przesłuchuje na
    okoliczność tego, co zginęło. On sam pisze, że zgłoszenie robił ktoś inny,
    bo złapał sprawcę.

    > BTW. Skąd wiesz że nie ma go na liście świadków? Z jego postu to wcale
    > nie wynika, a zakładam że nie widziałeś aktu oskarżenia.

    Jakby był świadkiem, to by nie pytał, czy nim będzie. Z tego wydedukowałem,
    że nie był przesłuchiwany, a w takim wypadku raczej niewielka jest w
    praktyce szansa, by był na liście świadków. Ale masz rację, aktu oskarżenia
    nie widziałem. Poczekajmy na odpowiedź samego zainteresowanego, by się
    dowiedzieć, czy moje wnioskowanie było słuszne.

  • 5. Data: 2014-04-03 09:39:35
    Temat: Re: Sprawa karna, obecno?ć nieobowi?zkowa (pokrzywdzony)
    Od: szerszen <s...@t...pl>

    On Thu, 3 Apr 2014 01:22:27 +0200
    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> wrote:

    > Jakby był świadkiem, to by nie pytał, czy nim będzie.

    ale z tego co pamiętam swoją jedyną wizyte w sądzie, jeśli byłby świadkiem, to nie
    mógłby przebywać na sali rozpraw przed swoim przesłuchaniem

    --
    pozdrawiam
    szerszen

  • 6. Data: 2014-04-03 10:10:08
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    > Przeważnie jest kilku domowników, a tylko jednego się przesłuchuje na
    > okoliczność tego, co zginęło. On sam pisze, że zgłoszenie robił ktoś inny,
    > bo złapał sprawcę.

    To było inaczej - było włamanie do samochodu, a sprawcę ujęła ochrona
    osiedla.

    > Jakby był świadkiem, to by nie pytał, czy nim będzie. Z tego wydedukowałem,
    > że nie był przesłuchiwany, a w takim wypadku raczej niewielka jest w
    > praktyce szansa, by był na liście świadków.

    Byłem przesłuchiwany jedynie przez Policję (dwa lata temu, bo tyle się to
    ciągnie, nie wiem dlaczego) - musiałem zrobić listę skradzionych rzeczy
    oraz uszkodzeń samochodu wraz z orientacyjną ceną (rzeczy odzyskali, były
    przy sprawcy).

    Gdybym był na liście świadków, to sąd przez telefon powiadomiłby mnie, że
    mogę przyjść, ale nie muszę? Do domu jeszcze nic nie dostałem (mieli wysłać).

  • 7. Data: 2014-04-05 01:33:18
    Od: Sonn <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-03 10:10, Adam Wysocki pisze:

> [...]
    > ciągnie, nie wiem dlaczego) - musiałem zrobić listę skradzionych rzeczy
    > oraz uszkodzeń samochodu wraz z orientacyjną ceną (rzeczy odzyskali, były

    No to się raczej spodziewaj jeszcze odrębnego wezwania w charakterze
    świadka.

    > Gdybym był na liście świadków, to sąd przez telefon powiadomiłby mnie, że
    > mogę przyjść, ale nie muszę? Do domu jeszcze nic nie dostałem (mieli wysłać).

    Jesteś pokrzywdzonym. Pokrzywdzony ma prawo (a nie obowiązek)
    uczestnictwa w rozprawie i dlatego tylko się go powiadamia o terminie
    rozprawy. Chcesz - idziesz, nie chcesz - nie idziesz.

    Na świadku natomiast ciąży już obowiązek stawiennictwa i złożenia
    zeznań. U nas tak to zazwyczaj jest, że pokrzywdzony bywa również
    świadkiem. Taki sobie mały dualizm ról procesowych.

    Rzecz sprowadza się do tego, że sąd zaplanował sobie najprawdopodobniej
    przesłuchanie cię w charakterze świadka w jakimś późniejszym terminie
    np. na trzecim terminie rozprawy i na ten termin dostaniesz wezwanie w
    charakterze świadka i wówczas będziesz musiał się stawić i złożyć
    zeznanie. Jako pokrzywdzonemu natomiast przysługuje ci prawo do
    uczestnictwa w rozprawie od początku i dlatego zostałeś powiadomiony o
    tym kiedy rozprawa się zaczyna, tak abyś mógł skorzystać ze swojego
    prawa do uczestnictwa w rozprawie.
    Nie można też wykluczyć, że jeśli przyjdziesz na pierwszą rozprawę jako
    pokrzywdzony (powiadomiony, a nie wezwany), to sąd od razu to wykorzysta
    i na tej samej rozprawie od razu przesłucha cię w charakterze świadka
    (często praktykowane).

    --
    Sonn

  • 8. Data: 2014-04-05 01:34:49
    Od: Sonn <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-03 09:39, szerszen pisze:

    > ale z tego co pamiętam swoją jedyną wizyte w sądzie, jeśli byłby świadkiem, to nie
    mógłby przebywać na sali rozpraw przed swoim przesłuchaniem

    Sąd przesłucha go jako pierwszego i problem załatwiony

    --
    Sonn

  • 9. Data: 2014-04-05 08:31:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Sonn" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .com...

> [...]
    > pokrzywdzony (powiadomiony, a nie wezwany), to sąd od razu to wykorzysta
    > i na tej samej rozprawie od razu przesłucha cię w charakterze świadka

    Mnie jeszcze przyszło do głowy, że oskarżony mógł się poddać dobrowolnie
    karze i to będzie w tej sprawie posiedzenie.

  • 10. Data: 2014-04-05 18:00:09
    Od: Sonn <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-04-05 08:31, Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "Sonn" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    .com...

    > Mnie jeszcze przyszło do głowy, że oskarżony mógł się poddać dobrowolnie
    > karze i to będzie w tej sprawie posiedzenie.

    Byłoby wezwanie, a nie zawiadomienie bo jako pokrzywdzony musi wyrazić
    zgodę na karę proponowana przez oskarżonego. Względnie sąd zwróciłby się
    do niego pisemnie o wyrażenie/niewyrażenie takiej zgody wyznaczając
    termin na zajęcie stanowiska

    --
    Sonn