    Date: Sat, 05 Apr 2014 01:33:18 +0200
    From: Sonn <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Sprawa karna, obecność nieobowiązkowa (pokrzywdzony)

    W dniu 2014-04-03 10:10, Adam Wysocki pisze:

    > To było inaczej - było włamanie do samochodu, a sprawcę ujęła ochrona
    > osiedla.

    > Byłem przesłuchiwany jedynie przez Policję (dwa lata temu, bo tyle się to
    > ciągnie, nie wiem dlaczego) - musiałem zrobić listę skradzionych rzeczy
    > oraz uszkodzeń samochodu wraz z orientacyjną ceną (rzeczy odzyskali, były
    > przy sprawcy).

    No to się raczej spodziewaj jeszcze odrębnego wezwania w charakterze
    świadka.

    > Gdybym był na liście świadków, to sąd przez telefon powiadomiłby mnie, że
    > mogę przyjść, ale nie muszę? Do domu jeszcze nic nie dostałem (mieli wysłać).

    Jesteś pokrzywdzonym. Pokrzywdzony ma prawo (a nie obowiązek)
    uczestnictwa w rozprawie i dlatego tylko się go powiadamia o terminie
    rozprawy. Chcesz - idziesz, nie chcesz - nie idziesz.

    Na świadku natomiast ciąży już obowiązek stawiennictwa i złożenia
    zeznań. U nas tak to zazwyczaj jest, że pokrzywdzony bywa również
    świadkiem. Taki sobie mały dualizm ról procesowych.

    Rzecz sprowadza się do tego, że sąd zaplanował sobie najprawdopodobniej
    przesłuchanie cię w charakterze świadka w jakimś późniejszym terminie
    np. na trzecim terminie rozprawy i na ten termin dostaniesz wezwanie w
    charakterze świadka i wówczas będziesz musiał się stawić i złożyć
    zeznanie. Jako pokrzywdzonemu natomiast przysługuje ci prawo do
    uczestnictwa w rozprawie od początku i dlatego zostałeś powiadomiony o
    tym kiedy rozprawa się zaczyna, tak abyś mógł skorzystać ze swojego
    prawa do uczestnictwa w rozprawie.
    Nie można też wykluczyć, że jeśli przyjdziesz na pierwszą rozprawę jako
    pokrzywdzony (powiadomiony, a nie wezwany), to sąd od razu to wykorzysta
    i na tej samej rozprawie od razu przesłucha cię w charakterze świadka
    (często praktykowane).

    --
    Sonn