  • 1. Data: 2003-11-26 10:43:06
    Temat: Sila wyzsza
    Od: Schpakoo! <n...@s...pl>

    Witam serdecznie!

    Proszę szanownych grupowiczów o pomoc w zdefinowaniu pojęcia jak w
    temacie. Potrzebuję rozszerzyć swoją wiedzę w celu prawidłowego spisania
    umowy. Stąd moje pytanie: czy siła wyższa ma jakąś konkretną definicję w
    polskim prawie, czy też można ją dowolnie definiować w umowie? Czy mogę
    np. uznać za siłę wyższą zatrzymanie transportu przez policję z powodu,
    np. przekroczenia prędkości przez kierowcę, jeżeli wpisałbym takie coś w
    umowę (przepraszam za przejaskrawiony nonsens), czy też muszę się
    trzymać definicji gdzieś zapisanej?

    Pozdrawiam

    Tomek

  • 2. Data: 2003-11-27 15:49:49
    Temat: Re: Sila wyzsza
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik Schpakoo! napisał:

    > Stąd moje pytanie: czy siła wyższa ma jakąś konkretną definicję w
    > polskim prawie,

    nie jest regulowana ustawowo,
    jeśli dobrze zrozumiałem pytanie

    > czy też można ją dowolnie definiować w umowie?

    wiesz, jedno drugiemu często nie przeszkadza ;-)

> [...]
    > np. przekroczenia prędkości przez kierowcę, jeżeli wpisałbym takie coś w
    > umowę (przepraszam za przejaskrawiony nonsens),

    rozumiem, że chodzi Ci przypadki, które wyłączają odpowiedzialność
    stron umowy.
    Teoretycznie mógłbyś tak napisać, ale idiotycznie by brzmiało.

    > czy też muszę się
    > trzymać definicji gdzieś zapisanej?

    nie musisz, ale dobrze jest jednak trzymać się mniej więcej definicji
    językowej :-),
    inaczej jakiś wredna papuga udowodni Ci w sądzie, że pisząc umowę miałeś
    na myśli coś zupełnie innego niż myślałeś, że masz na myśli. :-)

    pozdrawiam

    marcin

  • 3. Data: 2003-11-27 20:29:48
    Temat: Odp: Sila wyzsza
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik marcin <s...@s...friends.id.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:bq56gg$5pm$...@a...news.tpi.pl...

    teoretyczną:

    (z pamieci)

    to zdarzenie ktoremu normalnymi srodkami nie mozna sie przeciwstawic, choc
    ewentualnie mozna je przewidziec

    np. powodz, trzesienie ziemi, wojna