  • 11. Data: 2002-06-23 09:00:14
    Temat: Re: Pytanie - zawieszona dzial. gosp. a ZUS
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    Gotfryd Smolik -<s...@s...com.pl> tak sobie popisuje:

    > Nie. To jest data wynikająca z prawa handlowego
    Tak ci sie wydaje czy zaprzeczasz w oparciu o konktertny zapis prawa ?
    Podaj go.

    : "nie może podjąć działalności wcześniej niż".
    'Niż' co ?
    Z jakiego powodu nie może oraz jak to ma zwiazek z przyjeciem daty
    rozpoczecia ?

    >Data ta nie wiąże zgłaszającego przymusem rozpoczęcia DG w danym dniu.
    A kto napisal, ze wiaze ?
    Od tego dnia powiniem placic jedynie skladki ZUS.

    > Obowiązki podatkowe i społeczne "spadają" w dniu rozpoczęcia DG.
    Nie odkryles tym zdaniem Ameryki ! O tym od poczatku byla mowa, a
    dokladnie o ZUS.
    Z tym , ze Twoje "obowiazki podatkowe' powstaja jednak dopiero w
    chwili UZYSKANIA przychodu, nie rozpoczecia dzialalnosci.

    >a do USu musiałem pisać elaborat, bo na jednym z papierków
    >napisałem (niechcący) datę miesiąc wczęsniejszą
    [ciaaach]
    Myslisz, ze to co "musiales" itd, itd kogos z czytajacych
    'pl.soc.prawo' zainteresuje ? Rzaczej NTG !
    Co ma US do skladek ZUS ?
    Pamietasz jakie bylo pytanie ?

    > powinno zależeć od tego, czy faktycznie nie prowadził działalności.
    > Czyli zgłosił to samo do US.
    1. Szukajacy porady na tej liscie oczekuja raczej informacji jakie
    JEST prawo, a nie jaki powinno byc.
    2. Nie mieszaj US z ZUS (w US mozna zglosic 'zawieszenie dzialalnosci
    np. na druku NIP1, a ZUS interesuje 'rozpoczecie' oraz 'zakonczenie'
    dzialnosci)

    Artur Golański

  • 12. Data: 2002-06-23 11:53:22
    Od: "baya" <b...@w...pl>

    Po zarejestrowaniu dz.g. masz obowiązek w ciągu 7 dni zgłosić ten fakt w
    ZUS. W pierwszej kolejności możesz zostać ukarany za niedopełnienie tego
    właśnie. Chyba że zrobiłeś to, a tylko nie zgłosiłeś potem, że nie
    prowadzisz już dz.g., wówczas masz obowiązek uregulować zaległe składki od
    daty zgłoszonej jako dzień rozpoczęcia dz.g., dlatego że z tą datą stajesz
    się płatnikiem składek - ZUS bywa bezwzględny.
    http://www.eprawnik.pl/ep.php3/bD1wbCZwPTYzJms9NDI2Y
    WUxNjcxMmUzZDM3MjA3ZmJjM
    jY3OGQ1ZmYzODk=
    http://infor.pl/dane/?tresc=firma&right=9
    baya

    ---

  • 13. Data: 2002-06-23 15:11:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Ad. 3 Czy zdziwisz sie, gdy w czasie ewentualnej kontroli ZUS w
    twoich
    > dokumentach okaze sie, ze dzialalnosc caly czas prowadziles (nie
    > zakonczyles jej formalnie, tak, jak zadeklarowales) i poprosza cie o
    > zaplacenie zaleglych skladek wraz zosdetkami ?

    I to jest prawidłowa odpowiedź.
    Nie ma możliwości ucieczki od ZUS jeśli
    działalność nie jest zlikwidowana.
    To, że ktoś tam się wyrejestrował w ZUS ileś razy i
    na razie mu się udało, nic nie znaczy.
    Prędzej czy później go dopadną.
    Przepisy są bezwzględne w tej mierze.

    Pzdr
    CEZ

  • 14. Data: 2002-06-23 16:42:03
    Temat: Proponowane rozwiązanie
    Od: <y...@p...onet.pl>

    Działalność w US zawieszasz i koniec.
    Natomiast w ZUSie w druku ZWUA jako przyczynę wyrejestrowania podajesz kod 140.
    Równocześnie w ZUSie skłądasz druk ZWPA z kodem przyczyny wyrejestrowania 113.
    Co roku składasz jednak PIT jako osoba prowadząca działalność gospodarczą z "0"
    dochodem.
    I biorąc burdel w ZUSie i to, że brak jest kontaktu US-ZUS masz 99,9999% szans.
    że mogą Ci skoczyć na pukel. Po 5-6 latach i tak Ci nic nie zrobią.
    Sprawa przetestowana.

  • 15. Data: 2002-06-25 23:50:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jun 2002, Artur Golański wrote:

> [...]
    >+ > Nie. To jest data wynikająca z prawa handlowego
    >+ Tak ci sie wydaje czy zaprzeczasz w oparciu o konktertny zapis prawa ?

    Erm...byłem przekonany że tam (w ustawie) jest słowo więcej ;)
    np:
    http://www.infor.pl/dane/index.html?akt_prawny=ok&ak
    t_id=o2
    "Ustawa prawo działalności gospodarczej"
    Art.7:
    Przedsiębiorca może podjšć działalnoœć gospodarczš po uzyskaniu wpisu
    do rejestru przedsiębiorców.

    >+ : "nie może podjąć działalności wcześniej niż".
    >+ 'Niż' co ?

    Rejestracja.

> [...]
    >+ A kto napisal, ze wiaze ?
    >+ Od tego dnia powiniem placic jedynie skladki ZUS.
    [...]
    >+ Z tym , ze Twoje "obowiazki podatkowe' powstaja jednak dopiero w
    >+ chwili UZYSKANIA przychodu, nie rozpoczecia dzialalnosci.

    No, niekoniecznie.
    Tzw. "założenie papierów" (dajmy na to: KPiR) trzeba zarejestrować
    niezależnie od osiąganych przychodów. Pozostając przy przykładzie
    KPiR (taki "kartowiec" to być może ma lepiej :)) to pierwszą pozycją
    ma być spis z natury na dzień rozpoczęcia DG.
    Zamiar niekorzystania z ryczałtu zdaje się trzeba zgłosić
    (przypadkiem) jako taki - chyba się pospieszyłem z "kartowcami" :),
    PK AFAIR też. Czy i co ryczałtowiec musi zgłosić - nie wiem :) !
    Wniosek: opłacanie i składanie formularzy podatkowych - owszem,
    prawda. Obowiązek rejestracji w US - owszem, nieprawda :),
    przynajmniej w kilku różnie skorelowanych przypadkach (na
    pewno PK, KPiR, VAT)

    >+ >a do USu musiałem pisać elaborat, bo na jednym z papierków
    [...]
    >+ Myslisz, ze to co "musiales" itd, itd kogos z czytajacych
    >+ 'pl.soc.prawo' zainteresuje ? Rzaczej NTG !

    Wydawało mi się proste jak drut: spowodowało konieczność
    weryfikacji powpisywanych dat przez urzędników. Być może
    za bardzo streściłem ;> skoro to nie jest oczywiste.

    >+ Co ma US do skladek ZUS ?

    Otóż to, że zgodnym zdaniem pytanych źródeł data rozpoczęcia
    DG zgłoszona do US jest przyjmowana jako faktyczna data rozpoczęcia
    i musi to być ta sama data, od której opłacane są składki ZUS.
    Działa obustronnie: płacenie ZUS przed rejestracją prowadzenia
    działalności w US prowadzi do wniosku o niewywiązywaniu się
    z obowiązku złożenia informacji.

    Data z art.88b.2.4 ww. ustawy o DG interpretowana była
    jednolicie: "wskazanie", a nie data wiążąca.

    >+ Pamietasz jakie bylo pytanie ?

    Pamiętam, odbiegliśmy od tematu. Dokładniej to pewnie ja
    zdryfowałem :) (nie chce mi się sprawdzać)

    >+ > powinno zależeć od tego, czy faktycznie nie prowadził działalności.
    >+ > Czyli zgłosił to samo do US.
    >+ 1. Szukajacy porady na tej liscie oczekuja raczej informacji jakie
    >+ JEST prawo, a nie jaki powinno byc.

    OK. Ponieważ poczułem się jak pod lupą Eksperta :) ("podaj
    przepis, a jak ja mówię to mówię") - to poproszę ładnie o zapodanie
    również cytatu przepisu (z mile widzianym linkiem) który stanowi
    że data *planowanego* ropoczęcia DG wg cytowanej ustawy to jest
    (lub "musi być") data *faktycznego* rozpoczęcia DG.

    >+ 2. Nie mieszaj US z ZUS [...]

    W sprawie "jak subject" przyznaję rację.

    W sprawie "rozpoczęcie" - nie. Podanie do US i ZUS różnych dat
    rozpoczęcia IMO spowoduje konsekwencje.

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2002-06-27 17:00:36
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał:

    Na moje stwierdzenie:
    >+ rozpoczecia dzialalnosci'
    Najpierw zaprzeczasz, posilkujac sie prawem handlowym, by....
    zacytowac:
    >"Ustawa prawo działalności gospodarczej"
    > Art.7:
    > Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą po uzyskaniu wpisu
    >do rejestru przedsiębiorców.
    artykul zupelnie nie na temat (przypominam: 'data rozpoczecia
    dzialalnosci dla potrzeb ZUS !)

    > Rejestracja.
    Czyli wprowadzasz teksty 'nie na temat' (patrz j.w.).

    Tak. To wlasnie napisalem, o to pytano, a Ty temu zaprzeczyles.

    >KPiR (taki "kartowiec" to być może ma lepiej :)) to pierwszą pozycją
    >ma być spis z natury na dzień rozpoczęcia DG.
    Jaki "kartowiec" ? Kto o to pytał ?
    Jaki spis z natury, skoro zaczyna dzialalnosc ?

    >poproszę ładnie o zapodanie również cytatu przepisu [..]
    >że data *planowanego* ropoczęcia DG wg cytowanej ustawy to jest
    >(lub "musi być") data *faktycznego* rozpoczęcia DG.
    Nie podam, poniewaz ja tak nie twierdzilem ! Zgodnie z prawem zglasza
    sie dzialalnosc, ustala date rozpoczecia i od niej placi skladki ZUS.
    Wcale nie musi sie z tym, ani kolejnym dniem jej faktycznie podjac,
    nie musi sie miec obrotu, dochodu, skladac deklaracji PIT-5 itd. Co
    wiecej po pewnym czasie, nie majac dochodu, czy nawet obrotu
    dzialalnosc zamknac im wtedy zaprzestać placic skladki.
    EOT
    Artur Golański

  • 17. Data: 2002-06-28 10:52:23
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Jun 2002, Artur Golański wrote:

> [...]
    >+ >>+ Od tego dnia powiniem placic jedynie skladki ZUS.
    >+ Tak. To wlasnie napisalem, o to pytano, a Ty temu zaprzeczyles.

    No toż to jest cytat z cytatu, nie zwykłem za bardzo
    'wycinać' adwersarzy ;)

    >+ >KPiR (taki "kartowiec" to być może ma lepiej :)) to pierwszą pozycją
    >+ >ma być spis z natury na dzień rozpoczęcia DG.
    >+ Jaki "kartowiec" ? Kto o to pytał ?

    O kartowca nikt nie pytał. Zaznaczyłem że odnoszę się
    do *niektórych* rodzajów rozliczania DG (w tym KPiR)
    żebyś mi nie wyskoczył z cytatem "a przy karcie to nie ma".

    >+ Jaki spis z natury, skoro zaczyna dzialalnosc ?

    *Spis z natury przy rozpoczynaniu działalności*.

    Zaczynałeś kiedyś działalność ?

    FYI: rozp.min.fin. z dn. 15.XII.2000r "w sprawie KPiR":
    par 27.1:
    "przed zaprowadzeniem księgi i [...] i wpisania do księgi
    spisu z natury..."

    Przed *każdym* zaprowadzeniem księgi, jakbyś nie zauważył[1] ;)
    Dalej jest dla jasności:
    par.28.4:
    "o zamiarze sporządzenia spisu w innym terminie niż [...]
    oraz na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej[...]"

    Podstawa ustawowa jest prosta: "DG osoby fizycznej"
    posługuje się jej majątkiem, w szczególności towary
    handlowe i ŚT maja oparcie w przepisach (co do wyposażenia
    była dyskusja na *.podatki z brakiem wskazań)

    Niniejszym: w dacie rozpoczęcia DG musi być sporządzony
    spis z natury i wpisany do KPiR. Tej daty nie można się
    później wyprzeć.

> [...]
    >+ Nie podam, poniewaz ja tak nie twierdzilem ! Zgodnie z prawem zglasza
    >+ sie dzialalnosc, ustala date rozpoczecia i od niej placi skladki ZUS.

    Owszem, zgoda. Tylko ty twierdzisz że data deklarowana we wniosku
    o rejestrację DG jest datą rozpoczęcia !

    A ja - że data *faktycznego rozpoczęcia* zgłaszana *po* zajściu
    zdarzenia "rozpoczęcie" [2] do US i ZUS musi być ta sama, bo inaczej
    pociągnie to za sobą konsekwencje.

    >+ Wcale nie musi sie z tym, ani kolejnym dniem jej faktycznie podjac,

    Z dniem wpisanym w zgłoszeniu do rejestracji ? Oczywiście nie.
    [...]
    >+ EOT

    ACK dla EOT, NAK dla treści :)

    Pozdrowienia, Gotfryd
    [1] oczywiście też nie zauważyłem. Pokazała mi palcem doradczyni
    podatkowa, ta sama która objaśniła mnie z powiązania terminów
    UM/US/ZUS w [2] (o którym to powiązaniu poczytałem również opinie
    doradców na *.podatki - z tym samym skutkiem ;))