  • 1. Data: 2002-06-17 20:28:10
    Temat: Pytanie - zawieszona dzial. gosp. a ZUS
    Od: "Dino" <d...@p...onet.pl>

    Witam,

    mam pytanie - co grozi za niezgloszenie zawieszonej
    dzialalnosci gospodarczej w ZUSie ?
    Dokladnie mowiac, dzialalnosc zostala zawieszona
    w tym samym dniu, w ktorym zostala zarejestrowana
    w Urzedzie Miejskim.
    Czy z chwila zarejestrowania jestem platnikiem skladek
    (mimo zawieszenia) ?
    Jesli tak, to moga wplepic grzywne 5000zl - czy od
    takiej decyzji mozna sie odwolac ? Gdzie ?

    Z gory dzieki za wszelkie informacje
    Dino

  • 2. Data: 2002-06-17 21:57:12
    Temat: Re: Pytanie - zawieszona dzial. gosp. a ZUS
    Od: "michal" <v...@w...pl>

    Wg mnie - u Ciebie nie powstal obowiazek placenia - bo dzialalnosci nie
    prowadzilem - mysle ze bedzie to sprwa indywidualnie rozpatrywana - nie
    maszsie czym martwic.

    Michal

  • 3. Data: 2002-06-18 07:45:01
    Od: "Daniel /Dan/ Sniegon" <d...@p...pl>

> [...]
    > (mimo zawieszenia) ?
    > Jesli tak, to moga wplepic grzywne 5000zl - czy od
    > takiej decyzji mozna sie odwolac ? Gdzie ?

    Nie wiem jak teraz - ale znajomy jakis czas temu mial tak
    samo - cos tylko zglosil ze firma jest uspiona i niec
    nie placil.

    Pozdrawiam
    Dan

  • 4. Data: 2002-06-21 16:13:43
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "Dino" <d...@p...onet.pl> napisał:

    >Dokladnie mowiac, dzialalnosc zostala zawieszona w tym samym dniu,
    >w ktorym zostala zarejestrowana w Urzedzie Miejskim.
    Składki na ZUS masz obowiazek placic od momentu 'rozpoczecia'
    dzialalnosci do jej 'zakonczenia'. W ustawie o ubezpieczeniu
    spolecznym NIE ma pojecia 'zawieszenie'.

    >Czy z chwila zarejestrowania jestem platnikiem skladek
    >(mimo zawieszenia) ?
    Tak.
    Artur Golański

  • 5. Data: 2002-06-21 19:19:26
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Jun 2002, Artur Golański wrote:

> [...]
    >+ dzialalnosci do jej 'zakonczenia'. W ustawie o ubezpieczeniu
    >+ spolecznym NIE ma pojecia 'zawieszenie'.

    Prawda.

    >+ >Czy z chwila zarejestrowania jestem platnikiem skladek
    >+ >(mimo zawieszenia) ?
    >+ Tak.

    Erm... to znaczy ja nie wiem, jak można zawiesić nierozpoczętą
    działalność - ale na to wygląda że mu się udało :] !
    A płatnikiem się jest - jak rzekłeś - od momentu "rozpoczęcia"
    a nie momentu "rejestracji w UM".

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-06-21 21:31:31
    Od: "michal" <v...@w...pl>

    Chwilunia. Ja zawieszalem w ciagu roku dzialalnosc 3 razy i tyle samo ja
    odwieszalem! Ostatnio wyslalem pismo do ZUS'u w sprawie sprawdzenia konta i
    wszystko sie zgadza! tzn mam 3 zl zaleglosci wynikajacych z faktu ze przelew
    poscilem na raptem 6 zlotych po terminie za 2 miesiace z gory. (tylko
    zdrowotne - firma na mame) Skladajac druk DRA wpisuje sie podstawe i kwote
    podstawy. Nie wiem skad takie informacji na temat placenia non-stop -
    przeciez to bzdura.

    MIchal

  • 7. Data: 2002-06-22 08:42:17
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> napisał:

    > A płatnikiem się jest - jak rzekłeś - od momentu "rozpoczęcia"
    >a nie momentu "rejestracji w UM".
    Jednak zglaszajac w UM wniosek o wpis do ewidencji podaje sie 'date
    rozpoczecia dzialalnosci' i od niej IMO liczy sie 'ów moment' (nie np.
    pierwszy obrót czy przychód).

    Artur Golański

  • 8. Data: 2002-06-22 15:46:28
    Od: A...@k...net.pl (Artur Golański)

    "michal" <v...@w...pl> napisał:

    >Ja zawieszalem w ciagu roku dzialalnosc 3 razy i tyle samo ja odwieszalem!
    Sprawdz laskawie:
    1. Na jakim druku to robiles i przeczytaj nagłówek
    2. Jaki podales kod w p. IV (04, 07...)
    3. Zapewne na druku zlozylem swoj podpis pod oswiadczeniem

    Ad. 1 jesli ZWUA - WYREJESTROWANIE (nie zawieszenie) !
    Ad. 2 jesli kod wyrejestrowania jest 140 to jest to zaprzestanie (nie
    'zawieszenie' - nie ma takiego !) wykonywania pozarol. dzial.
    gospodarczej.
    Ad. 3 Czy zdziwisz sie, gdy w czasie ewentualnej kontroli ZUS w twoich
    dokumentach okaze sie, ze dzialalnosc caly czas prowadziles (nie
    zakonczyles jej formalnie, tak, jak zadeklarowales) i poprosza cie o
    zaplacenie zaleglych skladek wraz zosdetkami ?

    >wszystko sie zgadza!
    Oczywiscie zgadza sie, przyjmujac za prawde to co zadeklarowales.

    >Nie wiem skad takie informacji na temat placenia non-stop - przeciez to bzdura.
    Bzdura ? A znasz np. poniższe ?
    Art. 13 ustawy z dn. 13.10.1998 r. (i kolejne zmiany) o systemie
    ubezpieczen społecznych: " OBOWIAZKOWO ubezpieczeniom emerytalnemu,
    rentowym, chorobowemu i wypadkowemu podlegaja:
    4) osoby prowadzace działalnosc pozarolnicza - od dnia ROZPOCZECIA
    wykonywania działalnosci do dnia ZAPRZESTANIA wykonywania tej
    działalnosci".

    Artur Golański

  • 9. Data: 2002-06-22 16:07:05
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2002, Artur Golański wrote:

> [...]
    >+ Jednak zglaszajac w UM wniosek o wpis do ewidencji podaje sie 'date
    >+ rozpoczecia dzialalnosci' i od niej IMO liczy sie 'ów moment' (nie np.

    Nie. To jest data wynikająca z prawa handlowego: "nie może podjąć
    działalności wcześniej niż". Data ta nie wiąże zgłaszającego
    przymusem rozpoczęcia DG w danym dniu.
    Obowiązki podatkowe i społeczne "spadają" w dniu rozpoczęcia DG.

    Osobiście upewniałem się w kiku źródłach - a później była
    weryfikacja: ZUS się sam odezwał (i przyjął do wiadomości)
    a do USu musiałem pisać elaborat, bo na jednym z papierków
    napisałem (niechcący) datę miesiąc wczęsniejszą :>
    Ponieważ *było* możliwe z p. widzenia rejestracji w UM (złożyłem
    wniosek ze 2 miesiące wcześniej) to dostałem "zaproszenie"
    z okazji prowadzenia DG bez rejestracji :> (bo rejestrację
    złożyłem *później*, w dniu faktycznego rozpoczęcia DG).
    Ponieważ "reszta papierów" (założenie KPiR, wybór VAT itp)
    ewidentnie się zgadzała (co do daty) to US tłumaczenie że
    to była "literówka" przyjął.
    Do samego faktu rozpoczęcia DG później niż wynikało z rejestracji
    nikt nie miał zastrzeżeń :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-06-22 16:15:00
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2002, Artur Golański wrote:

    >+ "michal" <v...@w...pl> napisał:
    >+
    >+ >Ja zawieszalem w ciagu roku dzialalnosc 3 razy i tyle samo ja odwieszalem!
    [...]
> [...]
    >+ zakonczyles jej formalnie, tak, jak zadeklarowales) i poprosza cie o
    >+ zaplacenie zaleglych skladek wraz zosdetkami ?

    IM*H*O (nie ćwiczyłem) - powinno zależeć od tego, czy faktycznie
    nie prowadził działalności. Czyli zgłosił to samo do US.
    Nie mam zdrowia przekopywać googlem *.podatki ale sprawa była
    tam kilka razy wałkowana.
    [...]
> [...]
    >+ 4) osoby prowadzace działalnosc pozarolnicza - od dnia ROZPOCZECIA
    >+ wykonywania działalnosci do dnia ZAPRZESTANIA wykonywania tej

    *Jeśli się nie mylę* to sprawa jest ta sama co przy rozpoczynaniu DG:
    zamknięcie DG <> wyrejestrowanie DG.
    Wziąłem jednak googla :], a co:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_q=zawieszenie+
    dzia%C5%82alno%C5%9Bci&num=100&as_scoring=r&hl=pl&ie
    =UTF-8&oe=UTF8&btnG=Szukaj+z+Google&as_epq=&as_oq=&a
    s_eq=&as_ugroup=*.podatki&as_usubject=&as_uauthors=&
    as_umsgid=&lr=&as_qdr=&as_drrb=b&as_miny=2001&as_min
    m=5&as_mind=12&as_maxy=2002&as_maxm=6&as_maxd=22

    Pozdrowienia, Gotfryd