  • 1. Data: 2009-10-02 07:23:00
    Temat: Problem z zarządem WM przez dewelopera
    Od: Łaku <l...@g...pl>

    Witam
    Przy kupnie mieszkania deweloper wymusił na wszystkich kupujących
    umieszczenie w akcie notarialnym klauzuli gdzie zobowiązaliśmy się, że
    nasz deweloper będzie zarządcą naszej wspólnoty mieszkaniowej przez
    najbliższe 5 lat. Dopiero po upływie tego czasu wspólnota może wybrać
    kogoś innego. Nie muszę chyba dodawać, że deweloper jest zarządcą złym
    i drogim.
    Dokładnie brzmi to tak:
    "Stawiający oświadczają, iż:
    1) Zarząd nieruchomością wspólną w wyniku przeniesienia własności
    lokali w budynkach przy ul. XXX wykonywać będzie DeweloperYYY zgodnie
    z przepisami ustawy o własności lokali.
    2) Zarząd nieruchomością wspólną stanowiącą współwłasność DeweloperYYY
    będzie wykonywany przez spółkę jako zarząd powierzony(art. 18 ust.1
    ustawy o własności lokali)
    Strony zgodnie postanawiają, iż powyższy zarząd będzie sprawowany
    odpłatnie na warunkach odpłatności stawek rynkowych przez okres 5 lat
    licząc od daty uzyskania ostatecznego pozwolenia na użytkowanie
    budynku."

    Jak dowiedzieliśmy się taki zapis jest nielegalny więc nie obowiązuje:
    http://www.dominium.pl/artykuly/zobacz/702/niedozwol
    one-klauzule-cz-iii
    "Regulacje dotyczące zarządem dewelopera nad nieruchomością po jej
    zbyciu.

    Często deweloperzy narzucają nabywcom w umowie przenoszącej własność
    mieszkania na nabywcę własny zarząd nad wspólną nieruchomością na
    okres od 1 roku do nawet 3 lat, ograniczając tym samym prawa nabywcy,
    który stał się właścicielem wynikające z ustawy z dnia 24 czerwca
    1994r. o własności lokali. Ustawa ta bowiem wyraźnie stanowi, że to od
    wolnej woli właścicieli tworzących wspólnotę zależy komu powierzą
    zarząd nad nieruchomością. Sprzedawca nie ma zatem podstaw do
    ograniczania uprawnienia wspólnoty w tym zakresie i zwykle także
    nakładania na jej członków wygórowanych stawek czynszu określonych w
    stosunku do metra 2 powierzchni, z tytułu zarządu nad nieruchomością.
    Nie jest co do zasady kwestionowane samo wprowadzanie przez
    deweloperów tymczasowego zarządu nad nieruchomością, ale zarząd ten ma
    faktycznie mieć charakter tymczasowy (nie kilkuletni) i prowadzony z
    poszanowaniem woli właścicieli lokali, uwzględniający możliwość zmiany
    zarządu przez wspólnotę wedle jej woli. Należy mieć świadomość, że
    wspólnota w sposób w ustawie o własności lokali określony na prawo do
    zmiany zarządu, gdyż zapisy umowy mające na celu obejście przepisów
    prawa są z mocy prawa nieważne (art.58§1 kc)."

    Może ktoś był w identycznej sytuacji i zrzucił z własnej WM balast
    dewelopera?
    Interesuje mnie jaki w tym przypadku obrać scenariusz działań?
    - po prostu na zebraniu przegłosować uchwałę o zmianie zarządcy i nie
    przejmować się tym co pisze w akcie notarialnym skoro jest to
    nielegalne?
    - zgłosić się do RPO?
    - zgłosić się do UOKiK?
    - zaskarżyc gdzieś indziej ?
    Czy ktoś przechodził podobny scenariusz ? Proszę o informację.

  • 2. Data: 2009-10-02 07:56:19
    Temat: Re: Problem z zarządem WM przez dewelopera
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Klauzula niedozwolona wg UOKiK.

    Po prostu musisz zwołać zebranie włascicieli lokali, na zebraniu podjąć uchwały o
    powołaniu zarządu wspólnoty mieszkaniowej i
    wybraniu składu zarządu.

    Najgorsze w zarządzaniu przez dewelopera jest to, czego nie domyslasz się w pierwszej
    chwili - chodzi o wady budynku.
    Nie sądzisz chyba, że deweloper jako zarządca będzie wykrywał własne wady w 3-letnim
    okresie gwarancyjnym?
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2009-10-02 17:39:12
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Łaku wyskrobał(a):
> [...]
    > budynku."

    > Może ktoś był w identycznej sytuacji i zrzucił z własnej WM balast

    Nie był, ale potrafi sobie wyobrazić sytuację.

    > Interesuje mnie jaki w tym przypadku obrać scenariusz działań?

    Domyślam się, że na tej [zacytowanej wyżej] podstawie macie - jako
    wspólnota - jeszcze odrębną umowę o zarządzanie z deweloperem, która m.in.
    precyzuje stawki i zakres obowiązków. Można taką umowę wypowiedzieć i
    jednocześnie pozbyć się dewelopera - to nie stanowi wątpliwości. Natomiast
    kwestią, nad którą jako wspólnota powinniście się zastanowić, to ewentualne
    konsekwencje finansowe. Deweloper będzie żadał odszkodowania i będzie miał
    na jego uzyskanie spore szanse. Z grubsza odszkodowanie, jakiego można się
    spodziewać, to kwota, jaką deweloper zarobiłby do końca 5-letniego okresu
    umowy.

    --
    .B:artek.

  • 4. Data: 2009-10-03 07:53:28
    Od: Łaku <l...@g...pl>

    Ale czy na pewno może żądać odszkodowania skoro UOKiK twierdzi że to
    niedozwolona klauzula ? A więc chyba nie ważna ?

  • 5. Data: 2009-10-03 08:29:06
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    To jak najszybciej - w oparciu o Ustawe o własności lokali "czynności przekraczające
    zakres zwykłego zarządu" - ustalcie im
    wynagrodzzenie wg stawki rynkowej 80 gr/m2

    Co nie oddali kłopotów z wykrywaniem wad budowlanych w częściach wspólnych budynku.
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2009-10-03 09:08:37
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Łaku wyskrobał(a):
    > Ale czy na pewno może żądać odszkodowania skoro UOKiK twierdzi że to
    > niedozwolona klauzula ? A więc chyba nie ważna ?

    Owszem, nieważna, ale podstawę zarządu nieruchomością przez dewelopera
    stanowi - jak się domyślam - odrębna umowa, a nie to cytowane postanowienie
    w aktach notarialnych. I to tamtą, osobną umowę trzeba będzie wypowiedzieć i
    z tytułu jej zerwania deweloper będzie mógł oczekiwać odszkodowania.

    --
    .B:artek.

  • 7. Data: 2009-10-03 10:04:03
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    To chyba deweloper zawierałby taką umowę sam ze sobą??
    JaC

    -----

  • 8. Data: 2009-10-03 11:14:16
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    ąćęłńóśźż wyskrobał(a):
    > To chyba deweloper zawierałby taką umowę sam ze sobą??

    Nie. Umowę zawiera wspólnota mieszkaniowa czyli wszyscy mieszkańcy z
    deweloperem.

    --
    .B:artek.

  • 9. Data: 2009-10-03 11:56:57
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Ale przecież nie zawarli, mają tylko formułkę w aktach notarialnych.

    No chyba, zeby deweloper po wyodrebnieniu pierwszego lokalu - np. asystentce prezesa
    - zwołał zebranie właścicieli (w sztukach dwóch
    i mając 199/200 udziałów) i wtedy jako wspólnota z jednej strony, a jako deweloper z
    drugiej zawarł umowę i to najlepiej przed
    notariuszem.

    Nie takie przekręty oczy widziały...
    JaC

    -----

  • 10. Data: 2009-10-03 12:09:58
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    ąćęłńóśźż wyskrobał(a):
    > Ale przecież nie zawarli, mają tylko formułkę w aktach notarialnych.

    A skąd wiesz, że nie zawarli? Z pierwszego posta wynika, że deweloper _jest_
    zarządcą. Ao skoro tak, to powinien działać na podstawie umowy zawartej ze
    wspólnotą.

    --
    .B:artek.