  • 1. Data: 2003-05-12 20:29:22
    Temat: Prawo pracy
    Od: "LeszekTG" <L...@n...spamuj.Post.PL>

    Od 4lat pracuje w prywatnej firmie w ktorej jest zatrudnione 6 osob. Mam
    podpisaną umowe o prace na czas nieokreślony.
    Mam kilka pytan odnośnie prawa pracy :
    1. Czy pracodawca ma obowiązek przy wypłacie wynagrodzenia dać pracownikowy
    tzw. pasek (jak to sie fachowo nazywa - rozliczenie ?). Wypłaty wypłaca
    księgowa (ktora jest żoną pracodawcy) kiedy pytam ją dlaczego tylko tyle
    odpowiada że szef zatwierdza wypłaty kiedy zapytam szafa mowi ze wypłatami
    zajmuje sie ksiegowa ...Reguluje to jakiś przepis ?
    2. Za tydzien mam iść na szkolenie które kosztuje ok 1000 zl. Koszt pokrywa
    pracodawca ale chce abym podpisał "cyrograf" na 2 lata (jeśli zwolnie sie
    przed upływem 2 lat mam zapłacic koszt szkolenia).Czy ma prawo wymagać tak
    długiego okresu ? Czy moge odmówic podpisania ? Czy moge odmowić szkolenia ?
    (Jesli sie zwolnie do niczego raczej ten papierek mi sie sie przyda a mam
    zamiar w najbliższym czasie zmienić prace)
    pozdrawiam Leszek

  • 2. Data: 2003-05-12 23:22:16
    Temat: Re: Prawo pracy
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LeszekTG" <L...@n...spamuj.Post.PL> napisał
    > 1. Czy pracodawca ma obowiązek przy wypłacie wynagrodzenia dać
    pracownikowy
    > tzw. pasek (jak to sie fachowo nazywa - rozliczenie ?).
    Odp. Tak. RMUA (dokument ZUS-owski) lub inny dokument zawierający te same
    dane.

    Wypłaty wypłaca księgowa (ktora jest żoną pracodawcy)
    Odp. A co ? Nie może ? Chciałbyś dla asysty księdza proboszcza ?

    kiedy pytam ją dlaczego tylko tyle odpowiada że szef zatwierdza wypłaty
    kiedy zapytam szafa mowi ze wypłatami zajmuje sie ksiegowa ...
    Odp. Też nie wiedziałbym, co odpowiedzieć na pytanie pracownika "dlaczego
    tylko tyle" . To nie wiesz ile Ci się należy ? Umowy o pracę przez 4 lata
    nie przeczytałeś ? Logiczne pytanie, to : wg moich obliczeń winienem
    otrzymać kwotę "A". Na liście płac widzę kwotę "B". Z czego wynika różnica
    A - B ? Netto = brutto - składki ZUS płacone przez pracownika (weźmiesz z
    RMUA) - PDoF - 0,25 % UZ potrącane z wynagrodzenia do wypłaty. A jeśli
    pytasz "dlaczego tylko tyle" - to oblicz sam ile Ci się należy i zapytaj
    dlaczego wystąpiła różnica. Należy tylko obliczyć dobrze, żeby nie wyjść na
    jelenia. Jeżeli odpowiedzi nie otrzymasz, a jesteś pewien swoich racji i
    masz je należycie udokumentowane - wizyta w Państwowej Inspekcji Pracy
    (wśród pracodawców niestety zdarzają się oszuści).

    Reguluje to jakiś przepis ?
    Odp. Ale co ? Jakie sprawy przepis ma regulować ? Potrącenia ZUS - ustawa o
    systemie ubezpieczeń społecznych i ustawa o ubezpieczeniach zdrowotnych.
    Potrącenia podatkowe - ustawa o PDoF.

> [...]
    > pracodawca ale chce abym podpisał "cyrograf" na 2 lata (jeśli zwolnie sie
    > przed upływem 2 lat mam zapłacic koszt szkolenia).
    Odp. I słusznie. Czy Ty na miejscu pracodawcy wywaliłbyś 1000 pln na
    szkolenie pracownika, który za miesiąc odejdzie ? Wydatek na Twoje szkolenie
    ma dla Twojego pracodawcy skutkować dochodem. To on inwestuje w Ciebie swoje
    pieniądze i chce, aby ta inwestycja przynisła mu zysk. Ocenił, że włożone
    pieniądze w Twoje szkolenie zamortyzują mu się przez 2 lata. Widzisz w tym
    coś dziwnego ?

    Czy ma prawo wymagać tak długiego okresu ? Czy moge odmówic podpisania ? Czy
    moge odmowić szkolenia ?
    Odp. Oczywiście. Wolność podpisywania umów cywilno-prawnych jeszcze istnieje
    (wspomniane przez Ciebie propozycje nie naruszają ustaw). Możesz również
    porzucić pracę - jeśli Ci ona nie odpowiada. Ale tylko przed podpisaniem
    "cyrografu" i szkoleniem. Inaczej czeka Cię miłe spotkanie z komornikiem.

    ....a mam zamiar w najbliższym czasie zmienić prace
    Odp. To w czym problem ? Zmieniaj.

  • 3. Data: 2003-05-13 15:40:16
    Od: "przemo77" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > (wśród pracodawców niestety zdarzają się oszuści).

    jakies 80% niestety, mniejsi albo wieksi ale oszusci

  • 4. Data: 2003-05-13 19:34:27
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "przemo77" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Andrzej R." <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > jakies 80% niestety, mniejsi albo wieksi ale oszusci
    Odp. Mając takie o nich wyobrażenie należy unikać z nimi WSZELKICH
    kontaktów. To chyba logiczne ?
    AR