  • 1. Data: 2013-01-13 02:55:11
    Temat: Prawo do leczenia
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Ciekawy wątek pojawiłsię na innej grupie:
    Z wiki:
    "Zgodnie z artykułem 68 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, każdy ma
    prawo do ochrony zdrowia. Obywatelom, niezależnie od ich sytuacji
    materialnej, władze publiczne zapewniają równy dostęp do świadczeń
    opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych." ?

    Pytanie - skoro tak jest to po co sprawdzanie u lekarza czy pacjent ma
    ubezpieczenie? Skoro każdy ma prawo do ochrony zdrowia?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    udało im się znaleźć sposób, żeby z tym żyć." William Wharton

  • 2. Data: 2013-01-13 06:32:23
    Temat: Re: Prawo do leczenia
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Budzik wrote:
> [...]
    >
    > Pytanie - skoro tak jest to po co sprawdzanie u lekarza czy pacjent ma
    > ubezpieczenie? Skoro każdy ma prawo do ochrony zdrowia?

    Sam widzisz jaką fikcją jest konstytucja.
    Państwa po prostu nie stać na utrzymywanie raju dla wszystkich.

  • 3. Data: 2013-01-13 08:25:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-13 02:55, Budzik pisze:
> [...]
    >
    > Pytanie - skoro tak jest to po co sprawdzanie u lekarza czy pacjent ma
    > ubezpieczenie? Skoro każdy ma prawo do ochrony zdrowia?

    Każdy ma prawo. Fraza-klucz: "Warunki i zakres udzielania świadczeń
    określa ustawa."

    Wbrew obiegowym opiniom, konstytuta nie gwarantuje bezpłatnego dostępu.

    Sprawdzanie u lekarza ma na celu dowiedzenie się, czy zapłaty należy
    domagać się od NFZ (ubezpieczeni), czy z budżetu (nieubezpieczone
    dzieci, nieubezpieczone ciężarne), czy też od nikogo (nieubezpieczeni,
    nieuprawnieni do bezpłatnych świadczeń).

    Zasadniczo dla chcącego trudno pozostać bez ubezpieczenia.

    --
    Liwiusz

  • 4. Data: 2013-01-13 08:46:46
    Od: "Danusia" <j...@w...pl>

    > Każdy ma prawo. Fraza-klucz: "Warunki i zakres udzielania świadczeń
    > określa ustawa."

    No i pominęcie tej frazy to książkowy przykład na czym polega manipulacja.

    pozdr

  • 5. Data: 2013-01-13 09:55:01
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Osobnik posiadający mail l...@b...tego.poczta.onet.pl napisał(a) w poprzednim
    odcinku co następuje:

    > Każdy ma prawo. Fraza-klucz: "Warunki i zakres udzielania świadczeń
    > określa ustawa."
    >
    > Wbrew obiegowym opiniom, konstytuta nie gwarantuje bezpłatnego dostępu.

    A co gwarantuje?

> [...]
    > dzieci, nieubezpieczone ciężarne), czy też od nikogo (nieubezpieczeni,
    > nieuprawnieni do bezpłatnych świadczeń).

    Od nikogo? To znaczy że jak nieubezpieczony trafi do szpitala, to wtedy nie
    musi zapłacić ze swoich?

    > Zasadniczo dla chcącego trudno pozostać bez ubezpieczenia.

    Ale da się. I co wtedy?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Stanęliśmy na skraju przepaści,

  • 6. Data: 2013-01-13 16:48:54
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-13 09:55, Budzik pisze:

    > A co gwarantuje?

    A kto twierdzi, że ktokolwiek/cokolwiek gwarantuje?

    > Od nikogo? To znaczy że jak nieubezpieczony trafi do szpitala, to wtedy nie
    > musi zapłacić ze swoich?

    Tak.

    > Ale da się. I co wtedy?

    Płaci się ze swoich. Ale - jak już wspomniałem - tylko wyjątkowe
    fajtłapy, albo zupełni bankruci, którym wszystko jedno, nie mają
    ubezpieczenia. Każdy, kto chce, odpowiedni tytuł ubezpieczenia może
    sobie zorganizować legalnie.

    Po wprowadzeniu Ewusia i tak jest lepiej - kiedyś bez ubezpieczenia nie
    otrzymywałeś świadczenia, albo w gipsie połamany wylatywałeś ze szpitala
    w podskokach.

    Teraz tylko podpisujesz oświadczenie, że "jesteś ubezpieczony" i szpital
    ma to w rzyci, pieniądze dostanie tak czy siak z NFZ.

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2013-01-13 16:50:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-01-13 16:48, Liwiusz pisze:

    > A kto twierdzi, że ktokolwiek/cokolwiek gwarantuje?

    > Tak.

    Nie doczytałem pytania. Teraz jak nieubezpieczony jak trafi do szpitala,
    i będzie twierdził, że jest nieubezpieczonym, to będzie musiał zapłacić
    za świadczenie (jeśli w ogóle je otrzyma, nie wiem, czy wszystkie
    publiczne ośrodki są przygotowane i mają możliwość pobierania normalnych
    opłat za świadczenia).

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2013-01-13 22:44:00
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-01-13 06:32, witek pisze:

    > Sam widzisz jaką fikcją jest konstytucja.
    E tam, wszystko się zgadza:
    "zapewniają równy dostęp" = równy czyli praktycznie zerowy dla
    wszystkich równo ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2013-01-14 00:15:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości news:13012013.5A4C5F0A@budzik61.poznan.pl...
> [...]
    >
    > Pytanie - skoro tak jest to po co sprawdzanie u lekarza czy pacjent ma
    > ubezpieczenie? Skoro każdy ma prawo do ochrony zdrowia?

    Bo to trzeba umieć czytać. Ta opieka u lekarza sprawdzającego ubezpiecznie
    z NFZ, to nie jest finansowana ze srodkó publicznych, tylko NFZ, czyli
    naszych ubezpeiczeń. Ze środkó publicznych przykładowo jest finansowane
    ratownictwo i jak dzwonisz na pogotowie, że potrącony leży na ulicy, to
    nikt nie pyta, czy ma ubezpiecznie NFZ. Chwilowo nie przychodzi mi do głowy
    żaden inny przypadek, by u nas ze środkó publicznych finansowano służbę
    zdrowia, choc tego nie wykluczam. Ale jeśli kiedykolwiek w jakimś tam
    zakresie będzie on finansowany, to ma być po równo i dla każdego.

    Inna sprawa, że nie potrafię pojąc, z jakiego powodu skłądka na NFZ zależy
    od wysokości wynagrodzenia. No bo to bez sensu. Nie widzę jakoś
    bezpośredniego związku pomiędy wynagrodzeniem, a prawdopodobieństwem
    zachorowania, czy kosztami leczenia. Na mój gust, to sensowniej byłoby to
    akurat ustalić na ejdnakowym poziomie dla wszystkich, a ewentualnie
    dopłacać biednym z podatkó czy opieki społecznej. Na moją znajomoć
    przedmiotu, to zrobiono kalkę z przepisó ZUS-owskich. Kiedyś to było razem.
    Potem wydzielono NFZ-ty. Ale nikt się nie zastanowił, żę o ile świadczenie
    emerytalne ewentualnie może zależeć od wysokości wpłat i różnicowanie ma tu
    jakiś sens, to ubezpieczenie zdrowotne już nie.

  • 10. Data: 2013-01-14 00:24:31
    Od: "Przemek Lipski" <p...@p...home.pl>

    > No i pominęcie tej frazy to książkowy przykład na czym polega manipulacja.

    Ale to jest oszustwo. Skoro Konstytucja daj prawo niezaleznie od itd. i po
    detale odsyła do ustawy, a w ustawie napiszą, że jak nie masz kasy na
    ubezpieczenie, to nie masz prawa do ochrony zdrowia, to coś tu jest nie tak
    chyba? Czyli konstytucja da prawo, po detale odeśle do ustawy, która to
    prawo odbiera, to chyba taka ustawa będzie niezgodna z konstytucją? Chyba,
    że ubezpieczenie przysługuje każdemu kto się po nie zgłosi bez względu na
    sytuacje materialną...